زندگی‌نامه سردار شهید «مطلب احمدیان»

«مطلب احمدیان» از سرداران شهید و پر آوازه استان کردستان است که سال‌ها در راه انقلاب اسلامی مجاهدت کرد و نهایتاً در مهر سال 1392 حین عزیمت به روستای «ساوان» در کمین ناجوانمردانه ضدانقلاب، به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
کد خبر: ۵۱۵۲۱۳
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۱:۵۳ - 16April 2022

زندگی‌نامه سردار شهید «مطلب احمدیان»به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از کردستان، «مطلب احمدیان» فرزند «عبدالله» سال ۱۳۴۶ در روستای «بناویله» از توابع شهرستان «سردشت» متولد شد و سال ۱۳۵۶ پس از پایان تحصیلات راهنمایی، به همراه خانواده‌اش به شهرستان «بانه» مهاجرت کرد.

وی سال ۱۳۵۷ در جلساتی که علیه رژیم پهلوی در شهر «بانه» تشکیل می‌شد، شرکت می‌کرد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۹ که اغتشاشات گروهک‌های ضدانقلاب در کردستان شروع شد و اکثر مناطق شهر «بانه» نیز به دست ضدانقلاب افتاد، با گروهک‌ها مبارزه کرد و در سال ۱۳۶۰ نیز به عضویت بسیج مستضعفین و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و در کنار سایر پیشمرگان مسلمان کرد به‌طور رسمی علیه گروهک‌های ضدانقلاب به مبارزه پرداخت.

«مطلب احمدیان» پس از عضویت در گروه ضربت «شهید مطلب حسنی» در پاکسازی جاده «بانه - سردشت» و روستا‌های «یعقوب‌آباد»، «زرواو سفلی» و چند روستای دیگر شرکت کرد و سال ۱۳۶۱ در پاکسازی روستا‌های «هورازه»، «دارساوین» و «بیکش» حضور داشت.

سال ۱۳۶۲ که برنامه پاکسازی سراسری منطقه «بانه» با فرماندهی سردار «حسن رستگارپناه» ابلاغ شد، اولین پاکسازی در بخش «نمشیر» بود که از منطقه «کوخان» شروع می‌شد؛ لذا از منطقه «نمشیر» تا منطقه «پیاوین» که مقر گروهک «کومله» بود، درگیری سختی بین رزمندگان اسلام و گروهک «کومله» به‌وجود آمد.

«مطلب احمدیان» پس از سال‌ها مجاهدت و مبارزه با گروهک‌های ضدانقلاب، سال ۱۳۶۲ بنا به لیاقت و شجاعتی که در درگیری‌ها از خود نشان داد، به‌عنوان فرمانده دسته انتخاب شد و در سال ۱۳۶۳ به‌عنوان جانشین گروهان انتخاب و در همان سال نیز به‌عنوان فرمانده گروهان روستای «سیاحومه» انتخاب شد و تا سال ۱۳۶۸ در این سمت انجام وظیفه کرد.

وی سال ۱۳۶۸ به‌عنوان جانشین گردان انتخاب شد و با تبدیل عضویت از بسیجی به کادر رسمی، شروع به فعالیت کرد و در اوایل سال ۱۳۷۰ به سمت فرمانده گروهان ویژه که به‌عنوان گردان محسوب می‌شد، منصوب و در سال ۱۳۷۲ نیز بنا به نیاز روستا‌های «سرداب» و «سوراب» به‌عنوان فرمانده گردان «شهید چمران» معرفی شد.

با توجه به اینکه لشکر ۶ فتح با اتمام ماموریت، از منطقه خارج شده بود، شرایط حساسی برای گردان «شهید چمران» به‌وجود آمد و سال ۱۳۷۳ تعداد ۱۹ پایگاه جهت ایجاد امنیت در منطقه مستقر شدند، سردار «مطلب احمدیان» در این مدت از چهار ناحیه پا، شکم و سینه زخمی و به درجه جانبازی نائل آمد.

وی از سال ۱۳۷۰ به عنوان فرمانده گردان یکم حضرت رسول اکرم (ص) روستای «کوخان» انجام وظیفه کرد تا اینکه در ۱۸ مهر سال ۱۳۹۲ که به‌همراه چند نفر از نیرو‌های خود جهت اجرای میدان تیر به روستای «ساوان» از توابع بخش مرکزی «بانه» عزیمت کرده بود، در کمین نیرو‌های ضدانقلاب، در نهایت مظلومیت به درجه رفیع شهادت نائل آمد و پیکر مطهرش پس از تشییع، در مزار شهدای «سلیمان بگ» بانه به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها