دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

نقش مهم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در محرومیت‌زدایی از مناطق محروم

احداث مسکن یکی از برنامه‌های اولویت‌دار دولت برای توسعه اقتصادی کشور است و تشکیل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سال ۱۳۶۶ توسط امام خمینی توانست بسیاری از محرومان جامعه را خانه‌دار کند.
کد خبر: ۵۱۵۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۰ - 10April 2022

۲۱ فروردین، سالروز تاسیس بنیاد مسکن به فرمان امام / تاسیس اولین نهاد سازندگی برای رفع مشکل مسکنبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نهادی انقلابی است که براساس فرمان رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره)  در ۲۱ فروردین ۱۳۵۸ به‌منظور تأمین مسکن محرومان به‌ویژه روستائیان در چهارچوب سیاست‌ها و برنامه‌های دولت تشکیل شد.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اولین نهاد سازندگی است که بعد از استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی با فرمان حضرت امام خمینی (ره) تشکیل و با توجه به اهمیت مسأله مسکن محرومان به فاصله ۱۰ روز پس از استقرار نظام جمهوری اسلامی طی پیام مهمی در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۳۵۸ اقدام به افتتاح حساب ۱۰۰ و تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کردند.

قبل از پیروزی انقلاب، با تبعیض ‏های فراوانی که در جامعه وجود داشت قشر عظیمی از مستضعفان از داشتن خانه محروم بودند. با پیروزی انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره)، در جهت احقاق حقوق محرومان، طی حکمی، اولین نهاد سازندگی برای رفع مشکل مسکن را تأسیس کردند.

امام در این فرمان، حساب ۱۰۰ را در تمامی شعب بانک ملی افتتاح فرمودند و پایه و اساس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی را بنا نهادند. حضرت امام در پیام خود فرمودند: هیچ کس در هیچ گوشه مملکت نباید از داشتن خانه محروم باشد. بر دولت اسلامی است که برای این مسأله مهم چاره ‏ای بیاندیشد و بر همه مردم است که در این مورد همکاری کنند. بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بنا به اقتضای زمان، در اول انقلاب شروع به توزیع زمین در بین محرومان کرد. بعد از شهریور سال ۱۳۷۲ و تشکیل شورای عالی اداری، کار اصلی بنیاد که در آغاز در شهر‌ها تمرکز یافته بود به روستا‌ها منتقل شد و کار بازسازی مناطق آسیب دیده از حوادث به این بنیاد محول شد.

همچنین اساسنامه قانونی این نهاد انقلابی در تاریخ ۱۷ آذر ۱۳۶۶ به تائید مجلس شورای اسلامی و در تاریخ ۹ دی ۱۳۶۶ به تائید شورای نگهبان رسید که بموجب آن وظائف اصلی بنیاد مسکن معین شد.

نقش بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در محرومیت زدایی از مناطق محروم

افزایش تولید مسکن در هر جامعه نه فقط نشان دهنده رشد اقتصادی است، بلکه در تأمین نیاز‌های اجتماعی افراد نقش مؤثری را ایفا می‌کند. بر این اساس بخش مسکن به عنوان یکی از فصول اساسی و اولویت دار برنامه‌های توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی هر کشور در نظر گرفته شده است.

از طرف دیگر روستا‌ها مرکز تولیدات کشاورزی، دامی و صنایع دستی کشور محسوب می‌شوند که سهم عمده‌ای را در تولیدات سایر بخش‌ها و اشتغال بر عهده دارند. با این وجود در صورت کم توجهی به شرایط زندگی در این مناطق، ضمن تشدید روند مهاجرت به شهر‌ها تعادل‌های اجتماعی، کالبدی و اقتصادی منطقه‌ای نیز با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد.

همچنین در مناطق روستایی به علت کم بودن درآمد روستاییان و نبود مازاد اقتصادی، بهسازی سکونتگاه‌های روستایی به خصوص در مناطق کمتر توسعه یافته به کُندی انجام می‌شود. بر این مبنا در صورت وقوع حوادث طبیعی، زیان بسیاری به ساکنان این مناطق وارد خواهد شد. در این خصوص، وظیفه دولت در حمایت از بهسازی مساکن روستایی اهمیت فراوانی دارد.

سرمایه گذاری دولت در روستا‌ها با تخصیص بودجه و اعتباردهی به مناطق روستایی، سبب توانمندی جوامع روستایی می‌شود، توانمندسازی اقتصادی، از جمله اعطای اعتبارات به جوامع روستایی باعث می‌شود تا بتوان فقر اقتصادی و در پی آن فقر فرهنگی و اجتماعی را از چهره روستا‌ها زدود.

طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی

مسکن روستایی به عنوان محل فعل و انفعالات حیات اقتصادی روستا، نمود معین و کالبد قابل مشاهده روستا را متجلی می‌سازد و بستر و عنصر بسیار مهم حیات اقتصادی و هویت یابی فرهنگی ایفای نقش می‌کند.

با توجه به بهسازی مسکن روستایی، بنیاد مسکن طرح ویژه مسکن روستایی (مقاوم سازی ۲ میلیون واحد مسکونی روستایی) را با عنوان طرح جامع بهسازی مسکن روستایی تهیه نمود. این طرح با تغییر در ساختمان‌های بی دوام به بنا‌های بادوام، طی یک دوره مشخص ۱۰ ساله و ساخت ۲ میلیون واحد روستایی برنامه ریزی شده است.

اهداف طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی شامل: احداث مسکن مقاوم و بادوام روستایی، حفظ هویت معماری بومی مسکن روستایی، تامین مسکن متناسب با نیاز روستایی و جنبه زیباشناسانه سیمای روستا، احداث مسکن سبز روستایی، احداث مسکن مقاوم و بادوام، تغییر فضای روستا از محیطی غیربهداشتی به فضایی شاداب و زیبا به منظور جلوگیری از مهاجرت، تطبیق کالبد مسکن روستایی با زندگی امروزی، ترویج فرهنگ بیمه و ایجاد زمینه‌های لازم برای تحت پوشش بیمه قراردادن واحد‌های مسکونی روستایی، تلاش در بهینه سازی مصرف انرژس در مسکن روستایی، ایجاد تحرک در چرخه تولید مسکن روستایی.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار