کارشناس مسائل بین‌الملل:

وهابیون با توطئه تکفیر به‌دنبال ضربه زدن به روابط ایران و افغانستان هستند

قنادباشی گفت: با اشاره به حادثه تروریستی اخیر در حرم مطهر رضوی گفت: وهابیون با توطئه تکفیر می‌خواهند به رابطه میان مردم ایران و افغانستان ضربه وارد کنند.
کد خبر: ۵۱۵۵۶۱
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۷ - 11April 2022

وهابیون با توطئه تکفیر به‌دنبال ضربه زدن به روابط ایران و افغانستان هستند

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگویی با اشاره به حادثه تروریستی اخیر در حرم مطهر رضوی، اظهار داشت: یکی از نقش‌های جریان تکفیری در گذشته و در زمانی که در عراق حضور داشت این بود که سبب شود مهاجرت وسیعی از عراق به ایران صورت بگیرد و ما با حدود ۱۰ میلیون مهاجر عراقی مواجه شویم، ولی با تلاش شهید سلیمانی و نیرو‌های عراقی داعش شکست خورد و چنین اتفاقی نیفتاد. با این حال داعش در سوریه موفق شد و حدود ۱۱ میلیون از مردم سوریه را جابه‌جا کرد و برای مثال هنوز چند میلیون سوری در ترکیه حضور دارند.

وی با اشاره به هدف برخی جریان‌ها مبنی بر کوچ دادن بخش بزرگی از مردم افغانستان به سمت ایران، گفت: در کنار این که این اتفاق یک فرصت نیز هست، چون افغانستانی‌ها اهل کار و تلاش هستند، ولی این تهدید نیز وجود دارد که لابلای مهاجرین افغانستانی داعشی‌ها و تکفیری‌ها نیز وارد کشور شوند و در ایران اقدامات امنیتی کنند.

 کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه نفوذ و محبوبیت ما در افغانستان بیش از همه کشور‌ها است، گفت: در مدت ۴۰ سال گذشته ما زندگی شرافتمندانه‌ای با افغانستانی‌هایی که به ایران سفر کرده اند، داشته‌ایم و در بسیاری از موارد افغان‌ها، ایرانی‌ها را به پاکستانی‌ها و عربستانی‌ها ترجیح می‌دهند.

وی افزود: توطئه جدید به دنبال این است که جایگاه بالای ما را در افغانستان بگیرند و این در حالی است که دو کشور ایران و افغانستان ظرفیت‌های بی‌بدیلی برای همکاری با یکدیگر دارند.

قنادباشی با اشاره به ظرفیت‌های همکاری ایران و افغانستان ادامه داد: ایران کشور کم آبی هست، ولی افغانستان به دلیل داشتنِ کوه‌های شرقی‌اش کشور پر آبی هست و بسیاری از محصولاتی را که در داخل نمی‌توانیم تولید کنیم، می‌توانیم از افغانستان وارد کنیم. همچنین بازار‌های افغانستان پر از تولیدات بهداشتی و صنعتی ایرانی هست.

وی با اشاره به تلاش‌های سیاسی برای خدشه‌دار کردن رابطه بین ایران و افغانستان از جمله وجود نمایندگان مجلسی، چون «مریم سما» در افغانستان، تصریح کرد: این جریان تخریبی مربوط به اکنون نیست و از زمان اشرف غنی به طرق مختلف به راه افتاده و درصدد مخدوش کردن رابطه ایران و افغانستان است.

 کارشناس مسائل بین‌الملل توطئه‌های جاری در افغانستان را متعدد دانسته و یکی از آن‌ها را توطئه تکفیر برشمرده و تاکید کرد: وهابیون با توطئه تکفیر می‌خواهند به رابطه بین مردم ایران و مردم افغانستان و همچنین نیرو‌های ایرانی و افغانی ضربه وارد کنند.

قنادباشی افزود: دامن زدن به ناامنی در داخل ایران می‌تواند یکی از اهداف باشد و ستاد‌هایی به طور مخفیانه مشغول به فعالیت هستند تا امنیت ایران را به هم بزنند و با توجه به اینکه اتباع افغانستانی در شهر‌های مختلف کشور حضور دارند، با تحریک آن‌ها یک معضل امنیتی و اجتماعی برای کشور به وجود بیاورند.

وی در عین حال تاکید کرد: مهم‌ترین کاری که از زمان اشرف نیز شروع شده، این است که عربستان، قطر، وهابیون و اخوانی‌ها به جایگاه ایران در افغانستان حسادت می‌کنند و از طرفی انگلیس و آمریکا هزینه می‌کنند تا این موقعیت را از ایران بگیرند.

 کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به لزوم هوشیاری دستگاه‌های امنیتی در قبال اتفاقات اخیر خاطرنشان کرد: این دستگاه‌ها می‌توانند جریان‌هایی که در حال فعالیت هستند را رصد کرده و آمارشان را داشته باشند و همچنین باید کم و کیف بحث‌های پیرامون ورود اتباع افغانستانی به ایران را داشته باشند.

قنادباشی تاکید کرد: یافتن هسته‌های عملیاتی در ایران، ریاض، قطر و انگلیس و آمریکا و یافتن اولویت و تصمیم‌گیری‌های آن‌ها بسیار مهم است که البته این امر از طریق رصد رسانه‌هایشان نیز امکان‌پذیر است.

 کارشناس مسائل بین‌الملل در این زمینه افزود: در خصوص مرز‌ها نیز نیازمند کار عملیاتی هستیم که هم سپاه و هم ناجا می‌توانند با رصد دقیق‌تر در مرز‌ها از اقدامات احتمالی پیشگیری کنند.

منبع: فارس

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار