دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

ارتش بازوی دولت در بازسازی و نوسازی کشور

ارتش با برخورداری از امکانات وسیع و بالقوه و نیروی انسانی متخصص و کارآمد، با آمادگی کامل ضمن پاسداری از مرز‌های زمینی، هوایی و دریایی جمهوری اسلامی ایران، در بازسازی و نوسازی کشور یاری‌گر دولت و ملت است.
کد خبر: ۵۱۶۷۶۹
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۵:۴۱ - 18April 2022

ااابه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، با شروع نهضت انقلابی مردم ایران، رژیم گذشته که بر استواری ارتش تربیت یافته بسیار اعتماد داشت، معقتد بود با وجود چنین ارتشی، پیروزی انقلاب بعید است.

البته بدنه این ارتش، از آحاد جامعه‌ای تشکیل شده بود که با فهم و درک بالای خود، رأی به سقوط نظام پوسیده شاهنشاهی داده و جمهوری اسلامی را خواستار بودند.

از این رو، برخورد ارتش با مردم انقلابی، برخوردی همراه گرایانه و غیرمنتظره برای مردم بود. در واقع این نوع برخورد ارتش و همراه شدن با جریان انقلاب، جریان شکل گیری و پیروزی انقلاب را سرعت بخشید و بزرگ‌ترین مانع بر سر راه را از میان برداشت.

ارتش به طور کلی و به ویژه نیروی زمینی با توجه به بافت مردمی خود و حس وطن پرستی و بر اساس هدایت هوشمندانه امام خمینی رحمه الله به رفتار خشونت آمیز نپرداخت و سبب پیروزی سریع انقلاب شد.

با شروع جنگ تحمیلی در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹، نیروی ارتش جمهوری اسلامی ایران به سرعت به نواحی مرزی جنوب اعزام شدند و امکانات و تجهیزات خود را در آن نواحی به کار گرفتند و دلاورانه به مقابله با نیرو‌های متجاوز شتافتند.

مقاومت و دفاع غیورمردان ارتش و ایستادگی نیرو‌های نوپای سپاه و بسیج که به فرمان تاریخی امام خمینی رحمه الله شکل گرفته بود، سبب شد که نه تنها سودای فتح سه روزه کشور به دست صدامیان به یأس بدل شود، بلکه با گذشت چند ماه از آغاز جنگ، بعثی‌ها در موضع انفعالی قرار گرفتند.

آن‌ها با توسل به حربه‌های سیاسی، خواهان نشستن بر سر میز مذاکره و گفت‌وگو شدند؛ ولی دولتمردان ما با آگاهی از توان نیروی‌های مسلح، اعم از ارتش، سپاه و نیرو‌های مردمی، گفتگو برای صلح را به بازگشت نیرو‌های بعثی به مرز‌های بین المللی مشروط کردند. در واقع اتکا بر توان رزمی نیرو‌های مسلح بود که قدرت چانه زنی بر سر میز مذاکره را از کشور متجاوز عراق می‌گرفت.

ارتش نوسازی و بازسازی کشور

بعد از جنگ با توجه به اهمیت مسئله بازسازی کشور، ارتش با برخورداری از امکانات وسیع و بالقوه و نیروی انسانی متخصص و کارآمد، با آمادگی کامل ضمن پاسداری از مرز‌های زمینی، هوایی و دریایی جمهوری اسلامی ایران، در بازسازی و نوسازی کشور به یاری دولت و ملت آمد.

تاکنون ارتش در این زمینه طرح‌ها و برنامه‌های گسترده‌ای را در دست اجرا داشته یا به اجرا گذاشته است. همچنین، بخشی از امکانات پروازی و هواپیما‌های مسافربری و ترابری نیروی هوایی، به جا به جایی متخصصان عمرانی و صنایع سبک و سنگین اختصاص یافته و آن‌ها را به نقاطی می‌رساند که رفت و آمد به آن نقاط برای ناوگان هواپیمایی کشور مشکل است.

همچنین پرواز‌هایی برای حمل مواد و بار‌های صادراتی به خارج از کشور از سوی ناوگان ترابری سنگین نیروی هوایی به اروپا و خاور دور انجام می‌شود و محموله‌های وزارتخانه مختلف را از خارج کشور به داخل حمل می‌کند. به هنگام سیل، زلزله و دیگر بلایای طبیعی نیز از نیرو‌ها و تجهیزات هوایی، زمینی و دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌شود.

کار‌های نظامی همراه با خطر است و کسانی که در این راه گام برمی‌دارند، باید بدانند که در مسیر آن‌ها خطر‌ها و دشمنان زیادی وجود دارد. بنابراین، کسانی که در این مسیر گام برمی‌دارند، باید دارای روحیه ایثار و شهادت‌طلبی باشند؛ شهادتی که در فرهنگ دینی یک افتخار و امتیاز والا برای مجاهدان محسوب می‌شود.

حضرت علی علیه‌السلام در بخشی از دعای خود، هنگامی که در صفین آهنگ روبه‌رو شدن با سپاه معاویه را کرد، از خدا درخواست شهادت نمود و فرمود: بار خدایا،‌ای پروردگار آسمان برافراشته! اگر ما را بر دشمنان چیره کردی، از ستمگری دورمان گردان و به حق راهنمایی‌مان فرما، و اگر آنان را بر ما چیرگی دادی، شهادت را روزی ما کن و از فتنه‌ها نگاهمان دار.

ارتش معنویت و اقتدار

مقام معظم رهبری، در بازدید از ستاد نیرو‌های زمینی ارتش، فرمودند: نیرو‌های نظامی باید روز به روز توانایی خودشان را در درون خودشان از همه جهت افزایش دهند؛ استحکام سازمان‌دهی و ارتقای قدرت رزمی، توانایی لازم را برای تولید و تهیه و تکمیل و نگهداری تجهیزات و بالا نگه داشتن روحیه مسئولیت نظامی و همه چیز‌های دیگری که با ابتکار مدیریت و مدیران خوب و مسئول امکان‌پذیر است…. توصیه من این است که برای آمادگی هیچ فرصتی را از دست ندهید.

آماده شدن لزوما به این معنا نیست که این آمادگی در زمان کوتاهی به کار گرفته خواهد شد، اما آماده نبودن، خطر بزرگ و وحشتناکی را همواره محتمل می‌کند برای کشور و برای آبروی نیرو‌های مسلح، همیشه باید آمادگی را حفظ کرد و افزایش داد؛ هم آمادگی‌های معنوی و هم آمادگی‌های مادی.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار