دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

بازداشت خانگی «منصور هادی»؛ نتیجه اعتماد به مقام بی‌تجربه سعودی

روزنامه «وال استریت ژورنال» به نقل از برخی از منابع سعودی فاش کرد که «منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری «یمن» در ریاض بازداشت خانگی است.
کد خبر: ۵۱۷۱۱۱
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۳:۵۲ - 19April 2022

بازداشت خانگی «منصور هادی» در ریاض نتیجه اعتماد بی جا به حاکمان سعودیگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: روز یکشنبه ۱۷ آوریل بود که روزنامه «وال استریت ژورنال» در گزارشی که به نقل از روزنامه عربی «رای‌الیوم» منتشر کرد به نقل از برخی از منابع سعودی فاش کرد که «منصور هادی» رئیس جمهور مستعفی و فراری «یمن» در ریاض بازداشت خانگی است. اما چه شد که حاکمان سعودی از حمایت او دست کشیده و اقدام به بازداشت خانگی وی کردند؟ البته کار فقط به همینجا هم ختم نشده و «منصور هادی» قبل از بازداشت خانگی تحت فشار عربستان سعودی از قدرت کناره‌گیری کرده بود.

برای درک بهتر این وقایع و تحلیل درست ماجرای کناره‌گیری «منصور هادی» و سپس بازداشت خانگی او باید به این موضوع توجه کنیم که ماجرا از آنجایی آغاز شد رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن اوایل ماه جاری (آوریل) تحت فشار حاکمان سعودی در نهایت از قدرت کناره‌گیری کرده و اختیارات خود را به شورایی ریاستی متشکل از هشت نماینده از گروه‌های مختلف یمنی واگذار کرد.

اما این انتقال قدرت به این سادگی‌هایی که در رسانه‌ها و اذهان عمومی بازتاب پیدا کرده نبود. نخستین زمزمه‌های این موضوع از آنجایی آغاز شد که «منصور هادی» در جلسات رایزنی‌های «ریاض» که توسط عربستان سعودی و با دعوت از شورای همکاری خلیج فارس برگزار شد، غایب بود. دقیقاً از آن روز بود که گمانه‌زنی‌هایی در رسانه‌ها صورت گرفت که «عربستان سعودی» با توجه به شکست‌ها و ناکامی‌هایی که در جبهه‌های نبرد «یمن» پذیرا شده و ضربات سنگین و دردناکی که از «انصارالله» در خاک خود دریافت کرده است، مجبور شده که به هر شکل ممکن آتش‌بس موقتی را با گروه‌های مقاومت یمنی امضاء کند.

ولی این موضوع که «منصور هادی» به عنوان رئیس جمهور فراری یمن تا امروز کوچکترین انعطافی در برابر برقراری آتش‌بس با گروه‌های مبارز یمنی از خود نشان نداده بود، «ریاض» را مجبور کرد تا به هر شکلی که شده او را از قدرت کنار بزند تا بتوانند آتش‌بسی هرچند محدود و موقت را برای در امان ماندن از ضربات «انصارالله» امضاء کنند.

نکته دیگر اینکه فشار‌های مقامات سعودی فقط به استعفا و ترک قدرت توسط او محدود نماند و این فشار‌ها آنقدر گستره وسیعی داشت که «منصور هادی» مجبور شد تا «علی محسن الأحمر» معاون خود را از سِمتش برکنار کند. در نهایت نیز شاهد بودیم که «رشاد محمد العلیمی» ریاست شورای رهبری ریاست جمهوری را برعهده گرفت.

بر اساس گزارش‌های دریافتی، شورای رهبری ریاست جمهوری هشت عضو دارد که «سلطان علی العراده»، «طارق محمد صالح»، «عبدالرحمن ابو زرعه»، «عبدالله العلیمی باوزیر»، «عثمان مجلی» و «عیدروس الزبیدی» از اعضای این شورا هستند. این شورا وظیفه اداره سیاسی، نظامی و امنیتی دولت مستعفی یمن را برعهده گرفته است.

از طرف دیگر در روز‌های گذشته شاهد بودیم که «شورای رهبری ریاست جمهوری» مسئولیت انجام مذاکرات با جنبش «انصارلله» یمن در خصوص آتش‌بس را برعهده گرفته بود که برقراری آتش‌بس در «یمن» را می‌توان حاصل کار و نتیجه این تغییر و تحولات دانست که بدون شک ائتلاف متجاوز عربی و در رأس آن عربستان سعودی قرار دارد. در واقع حالا می‌توان کلید آتش‌بس در «یمن» را در برکناری «منصور هادی» از قدرت یافت.

اما درس بزرگی که رهبران و رؤسای جمهوری کشور‌های منطقه که به ظاهر رابطه خوب و گرمی با آمریکا دارند، باید از سرنوشت «منصور هادی» و اعتماد بی جای او به آمریکا و عربستان سعودی بگیرند، این است که قدرت رهبران و رؤسای جمهور هر کشوری به حمایت و پشتوانه مردمی او است و در این بین اگر یک رهبر و رئیس جمهوری از حمایت مردم خود برخوردار نباشد و بخواهد با استفاده از حامیان خارجی، قدرت خود را حفظ کند، تضمینی همیشگی برای باقی ماندن او در قدرت وجود ندارد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار