دبیرستانی با تقدیم ۹۲ شهید در دوران دفاع مقدس

دبیرستان عشایری شهید بهشتی فارس علاوه بر فتح سنگر علم و دانش، با تقدیم ۹۲ شهید، ۷۳ جانباز و ۲۳ آزاده در عرصه دفاع مقدس نیز به عنوان دبیرستانی شاخص و ممتاز در کشور شناخته شده است.
کد خبر: ۵۱۸۲۶۹
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۹ - 24April 2022

دبیرستانی با 92 درصد قبولی در دانشگاه و 92 شهید در دفاع مقدس/مدرسه ای که در دفاع از انقلاب و میهن نیز ممتاز شدبه گزارش دفاع‌پرس از فارس، دبیرستان عشایری شهید بهشتی شیراز با نام دبیرستان عشایری فارس در سال ۱۳۴۶ توسط اداره کل آموزش و پرورش عشایر کشور و بانیان آن جهت ادامه تحصیل دانش آموزان باهوش و مستعد عشایر استان‌های فارس، کهگیلویه بویراحمد، کردستان، آذربایجان و سیستان و بلوچستان بنا شد.

این دبیرستان در بدو تأسیس از امکانات و تجهیزات آموزشی و رفاهی خوبی در حد یک دانشگاه برخوردار بود و در آن علاوه بر سرفصل و مواد درسی تعیین شده از سوی وزارت آموزش و پرورش، آموزش برخی مهارت‌ها و تقویت بنیه علمی و روحیه پرسش‌گری نیز مدنظر بود.

دبیرستانی که ۹۲ درصد قبولی در دانشگاه داشت

کارگاه‌های آموزشی اتومکانیک، عکاسی و فیلمبرداری، لابراتوار شیمی، فیزیک، زبان و کتابخانه مدرن با سالن مطالعه که توسط استادان مجرّب و متخصص مدیریت می‌شد بخشی از این آموزشگاه بود و اساتید لابراتوار زبان خارجی این مرکز آموزشی نیز مسلط به زبان انگلیسی بودند و تنها دبیرستانی بود که زبان انگلیسی را به صورت دیداری، شنیداری و گفتاری آموزش می‌داد.

دبیرستان عشایری از مدارس عشایر سراسر ایران، طی آزمونی سخت و رقابتی فشرده دانش‌آموز می‌پذیرفت و بانی آن محمد بهمن‌بیگی عقیده داشت بچّه‌ها در کنار درس خواندن باید مسایل فنی هم بیاموزند و به همین دلیل بود که به راه‌اندازی کارگاه‌های مختلف و آزمایشگاه‌ها و انجام امور هنری اشتیاق فراوان نشان می‌داد.

همچنین دبیرستان عشایری، اولین دبیرستانی بود که لابراتوار زبان، دستگاه میکروسکوپ مخصوص هر دانش‌آموز و تلسکوپ داشت، زیرا بانی آن به تحصیل علم درکنار کارگاه عملی اعتقاد داشت.

از ۴ هزار و ۵۰۰ نفر فارغ التحصیل این آموزشگاه با مدیریت عالی دست اندرکاران و انگیزه و تلاش وصف‌ناپذیر دانش آموزان در طی ۵۴ سال فعالیت درخشان آن قریب به ۹۲ درصد در کنکور سراسری موفق شدند و بهترین رتبه‌ها و رشته‌های دانشگاهی از جمله پزشکی و داروسازی و مهندسی را از آن خود کردند که در پرونده آموزشی این آموزشگاه قابل رویت است.

پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی این اداره مجددا مراکز شبانه‌روزی عشایری از جمله دبیرستان عشایری شهید بهشتی را به زیر چتر حمایتی خود درآورده و در سال ۱۳۷۸ دبیرستان مذکور به صورت نمونه دولتی درآمد.

در سال ۸۵ به همت مسئولین وقت اداره آموزش وپرورش عشایر فارس، امام جمعه و مدیرکل وقت آموزش وپرورش استان فارس اقدام به نوسازی ساختمان آموزشی دبیرستان شد و ساختمان فعلی در سه طبقه و ۱۲ کلاس در سال ۱۳۸۷ افتتاح شد.

این آموزشگاه که در جلسه کمسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش در تاریخ ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ به عنوان اولین مدرسه ماندگار استان فارس شناخته شد در پنجاه و چهار سالگی عمر خود که میعادگاه ۹۲ شهید سرفراز دوران دفاع مقدس است توانست هویت و جایگاه علمی و اخلاقی و دینی و مذهبی خود را باز یابد.

نقش دانش آموزان دبیرستان عشایری در دوران دفاع مقدس

حضور پرشور دانش‌آموزان در جبهه‌های حق علیه باطل نشانگر بصیرت و نگاه ژرف آنان به انقلاب اسلامی بود به گونه‌ای که صفحات هشت سال دفاع مقدس برگرفته از نام بزرگمردانی، چون شهید حسین فهمیده می‌شود تا برای همیشه بر تارک پرافتخار انقلاب اسلامی بدرخشد.

بدون شک دانش آموزان با الگوگیری از فرهنگ عاشورا و با تاسی از اهل بیت (ع) در طول تاریخ انقلاب اسلامی ثابت نمودند که در دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی از قطره قطره خون خود خواهند گذشت و اجازه نخواهند داد دشمن حتی ذره‌ای امیدوار به رسیدن به اهداف شوم خود باشد.

جوانان و نوجوانان دانش آموز در پیروزی انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس نقش برجسته و تعیین کننده‌ای داشته و با طلایه داری در جبهه‌ها و تقدیم بیش از ۳۶ هزار شهید و ده‌ها جانباز و آزاده در طول دوران جنگ تحمیلی دین خود را به اسلام و انقلاب اسلامی به خوبی ادا نمودند.

دانش آموزان این دبیرستان نیز مانند دیگر قشر‌های ملت ما، در دفاع مقدس نقش‌آفرینی کرده و قریب به ۸۰۰ رزمنده، هرکدام به طور میانگین با بیش از ۵ الی ۶ بار حضور در جبهه‌هاى جنگ حماسه‌آفرینی کردند و از این میان ۹۲ تن به شهادت رسیدند و تقدیم ۷۳ جانباز و ۲۳ آزاده به آستان انقلاب اسلامى بخش دیگرى از حضور حماسى دانش‌آموزان این آموزشگاه در حماسه ۸ سال دفاع مقدس بود.

همچنین دانش‌آموزان شریف این آموزشگاه در کنار آن که جنگ را به فرموده امام عزیزشان در راس همه امور مى‌دانستند از رسالت و تکلیف آموزش و علم اندوزى نیز غفلت نکردند و و چه بسیار دانش‌آموزانى که در خطوط جبهه نیز به ادامه تحصیل مى‌پرداختند و در کنار آن تقویت پایگاه‌های مقاومت به عنوان حجت شرعى عقبه نیروهاى خودى را نیز در دستور کار قرار دادند.

بهترین تحصیل‌کردگان و افتخارآفرینان علمی این آموزشگاه نیز مربوط به رزمندگانی است که در دوران دفاع مقدس در جبهه‌ها حضور داشته اند و در دو سنگر جبهه و مدرسه موفقیت چشمگیری به دست آوردند.

از این روی مسئولین نیز وظیفه دارند تا با ترویج فرهنگ ایثار و شهادت دانش‌آموزان را بیش از پیش با فداکاری و مجاهدت شهدای دانش‌آموز آشنا کنند.

به همین سبب در دوران اخیر توجه بیش از پیش و همه جانبه به دانش آموزان به ویژه توجه به تشکل «بسیج دانش آموزی» به عنوان میعادگاه تداوم دفاع همه جانبه نوجوانان دانش آموز از دستاورد‌های انقلاب اسلامی لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار