اهداف آمریکا از اعزام «بلینکن» و «آستین» به اوکراین

بحران اوکراین روز به روز وخیم‌تر می‎شود این اتفاق به خاطر دخالت‌هایی است که آمریکا و غرب انجام می‌دهند.
کد خبر: ۵۱۸۵۵۳
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۰ - 25April 2022

اهداف آمریکا از اعزام «بلینکن» و «آستین» به اوکراین

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، با ورود وزیران دفاع و خارجه آمریکا به کی‎یف قرار است چه اتفاقی بیفتد؟

از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین، غرب تمام قد در کنار اوکراین قرار گرفت تا یک جنگ نیابتی با روسیه داشته باشد.

آمریکا و روسیه بار‌ها در جنگ‌های نیابتی مقابل یکدیگر قرار گرفته اند، اما نتیجه آن به سود هیچ یک از طرفین نبوده است.

تضاد دو قدرت شرق و غرب از زمان شکل گیری اتحاد جماهیر شوروی و قدرت گیری آمریکا پس از جنگ جهانی دوم آغاز شد.

در طول این سال‎ها، این دو هیچگاه مستقیم رو در روی یکدیگر قرار نگرفتند.

در ماجرای اوکراین نیز روسیه به خاطر حضور ناتو و آمریکا در کنار مرز‌های خود پس از هشدار‌هایی که پیش از آغاز جنگ داده بود، عملیات خود را آغاز کرد.

اوکراین کشوری هم مرز با روسیه که گرایش‌های غربگرایانه دولت آن، باعث شد تا اروپا و آمریکا نفوذ زیادی در کشور داشته باشند، اما این موضوع خوشایند روسیه نبود.

هم اکنون همه کشور‌های غربی به اضافه کشور‌های وابسته به آمریکا در خط حمایت از اوکراین قرار دارند و با اقدامات سیاسی و اقتصادی خود به روسیه فشار وارد می‌کنند تا این کشور را وادار به پایان جنگ کنند.

جنگ زمانی پایان می‌یابد که دخالت‌های آمریکا و اروپا پایان یابد و تا زمانی که بحران اوکراین همچنان با دخالت غرب همراه باشد، نمی‌توان نسبت به پایان تخاصم خوشبین بود.

اکنون پس از گذشت بیش از دو ماه از جنگ اوکراین، وزیران دفاع و خارجه آمریکا به اوکراین رفتند و با رئیس جمهور این کشور دیدار و گفت‎وگو کردند.

خبر سفر و دیدار این دو وزیر دولت آمریکا از سوی مشاور زلنسکی منتشر شد و رسانه‌های آمریکایی و دستگاه‌های دولتی این کشور ابتدا به این سفر و دیدار نپرداختند.

از محتوای این سفر و دیدار گزارش‌های دقیقی منتشر نشده، اما آنچه که پیش بینی می‌شود این است که در این دیدار بر سر چگونگی کمک و حمایت آمریکا و غرب از اوکراین در جنگ با روسیه مذاکره شده است.

زلنسکی خواهان حمایت همه جانبه از اوکراین در این جنگ است؛ در واقع انتظار دارد ناتو و امریکا مستقیم وارد جنگ شوند.

هر چند این توقع زیادی است که از سوی رئیس جمهور اوکراین مطرح می‌شود، اما احتمال آن وجود دارد که آمریکا یا ناتو ورود مستقیم به جنگ اوکراین کنند.

تاکنون کاخ سفید، وزارت خارجه و یا وزارت دفاع آمریکا در باره سفر این دو وزیر اظهار نظر یا توضیحی نداده‎اند که به نظر می‌رسد برای جلوگیری از ایجاد حساسیت و واکنش روسیه باشد.

این که چرا آمریکایی‌ها سفر دو وزیر مهم خود را به اوکراین تأیید نکرده‎اند دلالت بر آن دارد که خواهان علنی و رسمی شدن آن نبودند.

اما دو گمانه زنی برای سفر رئیس پنتاگون و وزیر خارجه آمریکا به اوکراین وجود دارد.

نخست می‌توان پیش بینی کرد که آن‌ها به کی‎یف سفر کرده‎اند تا زلنسکی را به تمکین و پایان دادن جنگ ترغیب کنند.

فرضیه‌ای که وجود دارد این است که آمریکا نسبت به آینده جنگ خوشبین نیست و احتمال می‌دهد که گسترش جنگ بحران را وخیم کند و باعث تبعات سنگین برای اروپا و غرب شود.

یک فرضیه دیگر نیز می‌گوید سفر دو وزیر مهم دولت بایدن به اوکراین و دیدار و مذاکرات محرمانه آن‌ها با رئیس جمهور این کشور، اعلام حمایت همه جانبه از کی‎یف باشد.

روشن است که روسیه سفر وزیران دفاع و خارجه آمریکا به کی‎یف را با دقت زیر نظر دارد.

سفر «لوید آستین» و «آنتونی بلینکن» را در این شرایط بیشتر می‌توان یک سفر حمایتی و حتی اعلان حضور نظامی آمریکا در اوکراین تلقی کرد.

حضوری که می‌تواند به حساس‌تر شدن روسیه و عصبانیت مسکو بینجامد.

سفر وزیر دفاع آمریکا به کی‎یف برای روسیه حکم جنگ طلبی واشنگتن را دارد و برای همین است که کاخ سفید در باره این سفر اظهار نظری نکرده است.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار