پیام مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان؛

شکست آمریکا در کودتای نظامی طبس یک معجزه بود

سرهنگ «حبیبی» در یاداشتی نوشت: شکست آمریکا در کودتای نظامی طبس یک معجزه بود و بار دیگر داستان فیل و ابلبیل را در اذهان زنده کرد.
کد خبر: ۵۱۸۵۶۷
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۴ - 25April 2022

شکست آمریکا در کودتای نظامی طبس یک معجزه بودبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از رشت، سرهنگ پاسدار «حسن حبیبی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان به مناسبت پنجم اردیبهشت سالروز شکست حمله نظامی آمریکا درطبس یادداشتی نوشت.

در این یادداشت آمده است:

اشغال سفارت آمریکا توسط دانشجویان پیرو خط امام در ۱۳ آبان ۱۳۵۸ به عنوان اعتراض به پذیرش شاه در آمریکا و ملاقات نخست وزیر بازرگان با «برژینسکی» مشاور امنیت ملی رئیس جمهورآمریکا بازتاب وسیع و گسترده‌ای را در سطح ایران و جهان به دنبال داشت. استقبالی که توده‌های مردم انقلابی ایران از اقدام دانشجویان به عمل آوردند آن قدر وسیع و گسترده بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سابقه نداشت؛ به همین علت نیز این حرکت مردم «انقلاب دوم» نامیده شد و به بیان رهبر انقلاب، انقلابی بزرگتر از انقلاب اول بود.

اشغال سفارت از نظر داخلی به حاکمیت لیبرال‌ها و میانه‌رو‌ها پایان داد. روند حرکتی که در زمان آن‌ها شروع شده بود، می‌رفت تا با کند کردن حرکت انقلاب، به تدریج مردم را از صحنه خارج کند و تلاش‌ها و مجاهدت‌های آن‌ها را به هدر دهد و چیزی نمانده بود تا مانند نهضت مشروطیت و نهضت ملی شدن صنعت نفت از مسیر اصلی و اعلام شده خود منحرف شود که ناگهان این حرکت به صورت دیگر چرخ انقلاب را بر روی ریل طبیعی خود گذارد و سرعت اولیه را بدان بازگرداند.

از سوی دیگر با افشای اسناد سفارت، ماهیت حقیقی برخی از لیبرال‌های حاکم برای مردمی که تا این زمان چهره واقعی این گروه را نشناخته بودند، برملا شد و برای آن‌ها روشن گردید؛ چنانچه لیبرالیسم جای پای محکمی برای خود در حاکمیت بعد از انقلاب کسب می‌کرد، دیگر امکان نداشت به سادگی بتوان آن‌ها را از اریکه قدرت به زیر آورد و بار دیگر و حداقل برای یک نسل، انقلاب اصیل مردم به عقب می‌افتاد. آمریکا به ویژه همه امید خود را به نیرو‌های لیبرال حاکم بسته بود و امیدوار بود بتواند منافع گذشته خود را با حکومت آن‌ها به نحوی دیگر حفظ کند، در اثر این حرکت دانشجویان مایوس و ناامید گردید.

افشای اسرار سفارت موجب شد که زحمات ۳۰ ساله دولت آمریکا و سازمان سیاه در نفوذ به اعماق جامعه ایرانی و استخدام نیرو‌های مناسب برای بهره برداری در زمان مطلوب به هدر رود و جامعه ایران برای چندین سال از خطر عوامل نفوذی بیگانه مصون و محفوظ نگاه داشته شود.

در اثر اشغال سفارت، انقلاب اسلامی ایران به مبارزه رو در رو و مستقیم با آمریکا کشیده شد و با مقاومت و ایستادگی و خنثی کردن همه توطئه‌های آمریکا، رسوایی بزرگی برای سیاست بازان آمریکا به خصوص دولت کارتر و متعاقباً برای دولت ریگان فراهم کرد.

وقتی که آمریکا از حل بحران گروگان گیری از طریق مسالمت‌آمیز و مذاکرات سیاسی ناامید شد، تصمیم به اجرای یک طرح نجات و در پوشش آن براندازی نظام جمهوری اسلامی گرفت و با یک برنامه دقیق از پیش تنظیم شده در تاریخ ۱۵ اردیبهشت ۱۳۵۹ باهشت هلیکوپتر و سه هواپیمای به خاک ایران تجاوزکرد؛ اما در همان قدم‌های اول با از دست دادن هلیکوپتر‌ها و یک هواپیما و نه نظامی، شکست مفتضحانه‌ای بر شکست‌های قبلی خود افزود. تردیدی نیست شکست آمریکا در این عملیات یک معجزه بود و امداد‌های الهی در آن تاریکی شب، وقتی که همه نیرو‌های مسلمان انقلابی در خواب بودند، به یاری ملت ایران آمد و با شن‌های روان سیستم‌های پیچیده نظامی را از کار انداخت و بار دیگر داستان عام الفیل را در اذهان زنده کرد؛ در این رابطه اقدام خیانت آمیز بنی صدر در مقام ریاست جمهوری فرمانده کل قوا بسیار قابل توجه است که دستور بمباران هلیکوپتر‌های بر جای مانده و محو اسناد سری و مهم موجود در آن‌ها را صادر کرد و ملت ایران را از دسترسی به آن‌ها محروم ساخت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار