گزارش دفاع پرس از مقبره شهدای کیانشهر تهران؛

مقبره 2 شهید گمنام کیانشهر تهران؛ آرام جان محله

"نزدیک به دو سال از تشییع پیکرهای مطهر 2 شهید در کیانشهر می‌گذرد. پارک همان پارک، میدان همان میدان و محله همان محله است اما با حال و هوایی خاص‌تر از قبل که جان محله‌ آرام گرفته است."
کد خبر: ۵۱۸۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۱ - 30August 2015

مقبره 2 شهید گمنام کیانشهر تهران؛ آرام جان محله

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، جهت تابلوی سبزی که روی آن با رنگ سفید نوشته شده است "کیانشهر" مسیر محله را به ما نشان میدهد. بلواری عریض با درختان سرسبز کنار خیابان که به میدان بزرگ محل منتهی میشود. پارک کوچک محله که کنار میدان قرار گرفته است سال گذشته میزبان پیکر 2 شهید گمنام دوران دفاع مقدس بود. یکی شهید 28 سالهای که آبان 61 در عملیات محرم در منطقه شرهانی به شهادت رسید و دیگری شهیدی 19 ساله که در اسفند سال 63 در منطقه مجنون به شهادت رسید.

عصر یکی از روزهای تابستان است و مردم محل برای گذراندن اوقات خود به این پارک آمدهاند. کودکان سرگرم بازی هستند و بزرگترها مشغول صحبت و قدم زدن. پیرمردها روی صندلیهای اطراف مقبره شهدا نشستهاند. عدهای هم بر سر مزار 2 شهید رفتهاند تا به یاد آنان که آسودگی امروز ما را با جانشان معامله کردند، فاتحهای بخوانند.

گروهی از خواهران بسیج مراسم دعا را در کنار قبور شهدا برپا کردهاند. دستهای پر خیر خیرات دهندگان نیز مشغول پخش نذری است. هرکس به واسطه عشقی که به شهدای گمنام محل دارد لحظهای را برای فاتحه خوانی و دعا بر سر مزار شهدا حاضر میشود.

اواخر سال 91 از سوی کمیته جستجوی مفقودین ستادکل نیروهای مسلح اجازه تدفین 2 شهید گمنام در محله "کیانشهر" داده شد. تاریخ تشییع و تدفین این 2 شهید گمنام همزمان با شهادت حضرت زهرا(س) در روز 25 فروردین بود. "سید مهدی ذبیح پور" مسئول اجرایی مزار شهدای گمنام "کیانشهر" میگوید: "گروهی از دوستان برای تدفین دو شهید چند فضا را در نظر گرفتند، با توجه به اینکه مرکزیت و دسترسی محل مورد توجه بود، پارکی که در جنب میدان امام رضا(ع) بود انتخاب شد و مورد تایید مسئولان کمیته تفحص نیز قرار گرفت."

مراسم وداع با شهدا شب قبل از برگزاری مراسم در حوزه بسیج محل برگزار میشود. روز معین شده برنامه تشییع شهدا آغاز میشود. مردم از حوزه بسیج دو شهید را به سمت محل تدفین همراهی میکنند. جمعیت شرکت کننده بیشتر از پیش بینیها بوده است. سرتاسر خیابان مملو از عزاداران و عاشقان حضرت زهرا(س) و فرزندان گمنامش میشود. شور و عشق سراسر محله کیانشهر را پر میکند و هوای محل، گرم از نفسهای بدرقه کنندگان فرزندان حضرت زهرا(س) میشود.

گلزار شهدای "کیانشهر" قطب معنوی محله

نزدیک به دو سال از روز تشییع میگذرد. پارک همان پارک، میدان همان میدان و محله همان محله است اما با حال و هوایی خاصتر از قبل. ذبیحپور میگوید: "امروز مقبره شهدای کیانشهر قطب معنوی محله شده است. شب قدر امسال مراسم باشکوهی در جوار شهدای گمنام برگزار شد که جمعیتی بالغ بر 2 هزار نفر در آن شرکت کردند. هر هفته  و همزمان با مناسبتهای مذهبی مراسم مختلفی در کنار قبور شهدا برگزار میشود."

دلی که با زیارت شهدا آرام شد

زن میانسالی به ستونهای مقبره تکیه زده است. در دستش تسبیح است و زیر لب ذکر میگوید. میگویند هر وقت بتواند به زیارت شهدا میآید و حدیثی از پیامبر اکرم(ص) که سفارش به زیارت کردهاند را نقل میکند و میگوید: کسی از پیامبر پرسیده بود اگر به شما دسترسی نداشتیم چه کنیم؟ پیامبر پاسخ داده بود به زیارت ذریه ما بروید. باز پرسیده بود اگر به فرزندان شما دسترسی نداشتیم چه کنیم و پیامبر پاسخ داده بودند به زیارت امامزادگان بروید و اگر به آنها هم دسترسی نداشتید به زیارت مومنین و آنها که ما را دوست دارند بروید. این شهدا هم از دوستداران خاندان پیامبر هستند."

فاطمه خانم توی دلش آه بلندی میکشد و ادامه میدهد: "یک روز صبح جمعه مشکلی برایم پیش آمد. ساعت 2 ظهر در گرما و آفتاب به اینجا آمدم. خدا را قسم دادم به شهدا و گفتم اینها در راه تو شهید شدند و خونشان در راه تو ریخته شد. قسمت میدهم که من را به آرامش برسان. 2 ساعتی اینجا نشستم. خیلی خلوت بود و یک آرامش خاصی داشت."

وی ادامه میدهد: "بعد از دو ساعت برگشتم خانه. دلم آرام شده بود، حال خوبی داشتم. از آن موقع هر وقت میآیم اینجا به شهدا متوسل میشوم. از اینکه میبینم شهدا اینجا هستند و مردم به جای اینکه مشغول امور دنیا و صحبتهای گناه شوند، به خواندن دعا و زیارت مشغولند، خوشحال میشوم. من هم هر وقت بیایم، زیارت آل یاسین و عاشورا میخوانم."

مردم محله اجازه زیارت شهدای گمنام دانشکده فنی و حرفهای را ندارند

فاطمه خانم اما یک گله هم دارد. گلهای از مسئولان دانشکده فنی و حرفهای نزدیک به محله کیانشهر که مردم اجازه زیارت شهدای گمنام مدفون در دانشکده ندارند. وی میگوید: "چند بار برای زیارت شهدا رفتم ولی اجازه ورود ندادند. به هر حال این شهدا غریب هستند ای کاش آنها را هم در کنار همین شهدا دفن میکردند."

زن دیگری روی نیمکتهای رو به روی مقبره نشسته است و به مردمی که برای زیارت بر سر مزار شهدا میآیند، نگاه میکند. به یاد دارد که روز تشییع جمعیت خیلی زیادی آمده بودند. تا به حال در هیچ یک از مراسمهای محله این مقدار جمعیت نیامده بودند. زن میگوید: "از وقتی شهدای گمنام در اینجا دفن شدهاند پنجشنبه و جمعهها، ماه رمضان، شبهای احیا و شب های شهادت جمعیت زیادی برای زیارت میآیند."

با نزدیک شدن به غروب و خنک تر شدن هوا به جمعیت پارک نیز اضافه میشود. مقبره دو شهید گمنام "کیانشهر" هم همچون نگین زیبایی در وسط پارک میزبان رهگذران است.

انتهای پیام/ 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار