گلوبال تایمز: مداخلات آمریکا باعث نزدیکی بیشتر ایران و چین شده است

یک رسانه چینی نوشت، مداخلات ایالات متحده باعث شده چین و ایران برای همکاری‌های دوجانبه در طیف وسیعی از زمینه‌ها تلاش کنند.
کد خبر: ۵۲۰۰۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۰ - 01May 2022

گلوبال تایمز: مداخلات آمریکا باعث نزدیکی بیشتر ایران و چین شده استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، وبگاه «گلوبال تایمز» روز یکشنبه با پرداختن به موضوع سفر وزیر دفاع چین به ایران در روزهای گذشته نوشت، چین و ایران می‌توانند همکاری‌های ضد تروریسم را تقویت و امنیت و ثبات منطقه‌ای را در چارچوب سازمان همکاری شانگهای و در سطح دوجانبه تقویت کنند.

گلوبال تایمز در بخشی از گزارش خود نوشت، سفر «وی فنگ» وزیر دفاع چین به ایران بالاترین رتبه سفر رسمی چین به این کشور واقع خاورمیانه از زمان اجرای توافقنامه همکاری جامع ۲۵ ساله بین چین و ایران در اوایل سال جاری است که توافقی گسترده برای بهبود بیشتر روابط سیاسی و اقتصادی دوجانبه بین دو کشور است. دو کشوری که هر دو با تشدید خصومت ایالات متحده روبرو هستند.

«هوآ لیمینگ» سفیر سابق چین در ایران و کارشناس مسائل خاورمیانه در زمینه نتایج این سفر گفت: «هم چین و هم ایران هدف هژمونیسم آمریکا هستند. من فکر می‌کنم این مهمترین زبان مشترک بین دو کشور است.»

هوآ در مورد اجماع به دست آمده در مورد همکاری نظامی گفت: «چنین ارتباطات نظامی و همکاری دقیق با ایران، به عنوان قدرت بزرگ در منطقه خلیج فارس بی سابقه است.»

هوآ خاطرنشان کرد که در ۵۰ سال گذشته از زمان برقراری روابط دیپلماتیک بین چین و ایران، تماس‌های نظامی بین دو طرف وجود داشته و دیدارهای متقابل یا مشاهده تمرین‌های نظامی با همدیگر رایج‌ترین همکاری دوجانبه بوده است.

«لی ویجیان»، نایب رئیس انجمن چینی مطالعات خاورمیانه، گفت که سفر وی فنگ در زمانی انجام می‌شود که ایالات متحده همچنان به ایجاد تنش‌های منطقه‌ای مانند بحران اوکراین ادامه می دهد، اما نتیجه این دیدار نشان می‌دهد که مداخله ایالات متحده باعث شده چین و ایران برای ارتقای بیشتر روابط و همکاری‌های دوجانبه خود در طیف وسیعی از زمینه‌ها تلاش کنند.

«کیان فنگ» مدیر بخش تحقیقات «موسسه راهبردی ملی» در دانشگاه تسینگ‌هوا، گفت: «چین و ایران می‌توانند همکاری‌های ضد تروریسم را تقویت و امنیت و ثبات منطقه‌ای را در چارچوب سازمان همکاری شانگهای و در سطح دوجانبه تقویت کنند.»

«ژو ویلی» مدیر «موسسه مطالعات خاورمیانه» گفت:«کشورهای خاورمیانه مانند ایران نیاز شدیدی به واردات تسلیحات از کشورهای دیگر دارند و ما می‌توانیم همکاری عمیق‌تری در تمام جنبه‌های صنعت دفاعی برای حفظ صلح و ثبات منطقه داشته باشیم.»

روزنامه «چاینا مورنینگ پست» نیز با اشاره به دیدار وزیر دفاع چین به سردار سر لشکر«محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نوشت، به دنبال این ملاقات وی فنگ طی بیانیه‌ای که وزارت دفاع چین منتشر کرد اظهار داشت: «این سفر نشان دهنده اهمیت روابط چین و ایران و حمایت متقابل قاطعانه و پیشرفت مشترک است. ارتش چین مایل به حفظ ارتباط راهبردی با طرف ایرانی، استفاده مناسب از ساز و کار همکاری و ارتقای همکاری عملی است تا روابط نظامی را به سطح بالاتری برساند.»

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار