دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

«معامله قرن»؛ مرگ پیش از تولد

طرح معامله قرن با هدف اشغال کامل سرزمین فلسطین به گفته رهبر معظم انقلاب اسلامی طرحی مرده است و قبل از مردن دونالد ترامپ می‌میرد.
کد خبر: ۵۲۰۳۹۰
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۰ - 04May 2022

آزادی قدس در اندیشه امام و رهبر معظم انقلاب / معامله قرن، مرگ پیش از تولدبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، مسئله آزادی قدس شریف و فلسطین و افشای جنایات و اشغالگری رژیم صهیونیستی مسئله‌ای نبوده که صرفا پس از پیروزی انقلاب اسلامی مطرح شود بلکه از آغاز نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) در کنار مبارزه با استبداد رژیم پهلوی، این مسئله نیز مورد توجه امام (ره) بود.

ایشان در سخنرانی‌های مختلف به ضرورت وحدت جهان اسلام برای مقابله با اسرائیل تأکید می‌کردند به خصوص اینکه در آن دوران رژیم پهلوی روابط گسترده‌ای با صهیونیست‌ها به ویژه در حوزه اقتصادی داشت.

به نحوی که امام خمینی (ره) در نطق معروف خویش که منجر به بازداشت ایشان و قیام پانزده خرداد شد چنین گفتند: «امروز به من اطلاع دادند که بعضی از اهل منبر را برده اند در سازمان امنیت و گفته اند شما با سه موضوع کار نداشته باشید، پس از آن هر چه خواستید بگویید. یکی اینکه با شاه کاری نداشته باشید و از او حرف نزنید و یکی هم اینکه با اسرائیل کار نداشته باشید و یکی هم اینکه نگویید دین در خطر است.

جایگاه مسئله فلسطین در اندیشه امام

اما اعلام روز جهانی قدس باعث شد که موضوع فلسطین از محدود شدن به منزله یک موضوع عربی خارج و به عنوان یک موضوع جهان اسلام، بین‌المللی و انسانی به منصه ظهور برسد و از آن زمان به بعد بود که به مرور ابعاد جهانی و انسانی بیشتری پیدا کرد و با توسعه ارتباطات رسانه‌ای و مجازی، امکان تبیین ماهیت واقعی موضوع فلسطین و چهره جنایتکار و ضد بشری رژیم صهیونیستی بیش از همیشه فراهم شد.

در اندیشه‌ی امام (ره) روز قدس، روزی است که همه مسلمین در بزرگداشت آن وظیفه دارند و این انجام وظیفه مؤثر نیز هست. «مسلمان‌ها امیدوارم که روز قدس را بزرگ بشمارند و در همه ممالک اسلامی در روز قدس در روز جمعه آخر ماه مبارک رمضان تظاهر کنند، مجالس داشته باشند، محافل داشته باشند، مسجد داشته باشند، در مساجد فریاد بزنند، وقتی یک میلیارد جمعیت فریاد کرد، اسرائیل نمی‌تواند، از همان فریادش می‌ترسد.

اگر همه مسلمینی که در دنیا هستند الآن هستند که قریب یک میلیارد هستند، اگر در روز قدس همه بیرون بیایند از خانه، فریاد بکنند مرگ بر امریکا و مرگ بر اسرائیل و مرگ بر شوروی، همین قول مرگ بر شوروی، برای آن‌ها مرگ می‌آورد.».

از این‌رو می‌توان تأکید کرد در منظومه گفتمانی امام خمینی (ره)، روز قدس، تنها روزی نمادین نیست بلکه در صورتی که مسلمین در آن به وظیفه‌ی خود عمل کنند، امید می‌رود تا برکات آن یعنی نابودی غده‌ی سرطانی صهیونیسم و رهایی قدس شریف نیز محقق شود.

رهبر معظم انقلاب نیز بر تداوم راه امام (ره) در موضوع فلسطین تأکید داشتند و روز جهانی قدس را به منزله فریاد حق‌خواهی جهانی معرفی کردند؛ «روز قدس یک روز بین‌المللی اسلامی و روز بزرگ و مهمی است که ملت ایران و دیگر ملت‌های مسلمان، حرف حقی را که استکبار حداقل شصت سال برای خاموش کردن آن سرمایه‌گذاری کرده بود، فریاد می‌کنند. تشکیل نظام جمهوری اسلامی در ایران و اعلام روز قدس و تبدیل سفارت رژیم صهیونیستی در تهران به سفارت فلسطین، حرکت تهاجمی بود که در مقابل توطئه شصت ساله استعمار برای محو فلسطین از نقش جغرافیای جهان، ایستاد.»

در جای دیگری ایشان روز قدس را روز متمایز شدن جبهه حق از جبهه باطل بیان کرده و فرمودند: «روز قدس نشان‌دهنده صف‌بندی حق و باطل، صف‌بندی عدل در مقابل ظلم است. روز قدس فقط روز فلسطین نیست؛ روز امت اسلامی است. روز فریاد رسای مسلمانان علیه سرطان کشنده صهیونیزم است که به وسیله دست متجاوز اشغالگران، مداخله‌کنندگان، قدرت‌های استکباری به جان امت اسلامی افتاده است. روز قدس چیز کوچکی نیست. روز قدس یک روز جهانی است.

معامله قرن، مرگ پیش از تولد

رهبر معظم انقلاب همچنین در یکی دو سال اخیر که طرح معامله قرن از سوی ترامپ با هدف اشغال کامل سرزمین فلسطین مطرح شد در سخنان متعددی به تبیین ابعاد این طرح پرداختند و آن را طرحی مرده دانستند؛ «همه دنیا شنیدند که زورگویان و سر گردنه بگیران آمریکایی اخیراً از یک طرحی رونمایی کردند؛ اسم آن را هم گذاشته‌اند «معامله قرن».

خودشان را دل‌خوش میکنند به اینکه یک اسم بزرگی برایش بگذارند، شاید بگیرد، شاید بشود. به نظر بنده این کاری که این‌ها انجام دادند و دنبالش هستند اوّلاً احمقانه است، ثانیاً نشانه‌ی خباثت است، ثالثاً از همین شروع کار به ضرر خودشان است... احمقانه است؛ چرا؟ چون این طرح قطعاً به نتیجه نمیرسد، این طرح قبل از مردن ترامپ، می‌میرد؛ بنابر‌این [برای]یک کاری که قطعاً تحقّق پیدا نخواهد کرد، آمدن و نشستن و خرج کردن و این و آن را دعوت کردن و در دنیا جنجال راه انداختن و رونمایی کردن یک عمل احمقانه‌ای است.

فلسطین، مال فلسطینی‌ها است؛ شما چه‌کاره هستید که بیایید راجع به فلسطین تصمیم بگیرید که بیت‌المقدّس این جور باشد، فلان جا این جور باشد، مرکز حکومت فلسطین در فلان جا باشد؟ به شما چه؟ شما چه کسی هستید؟ فلسطین مال فلسطینی‌ها است، تصمیم‌گیری درباره فلسطین فقط به دست فلسطینی‌ها است، که من حالا عرض خواهم کرد. تنها راه برای حلّ مشکل فلسطین آن طرحی است که ما چند سال قبل پیشنهاد کردیم.

با تحلیل و بررسی مجموعه دیدگاه‌های امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب باید گفت مسئله فلسطین یک مسئله اسلامی و جهانی است و در این میان روز قدس نقش بسیار پررنگی در زنده نگه داشتن مسئله فلسطین و ممانعت از فراموشی این آرمان با وجود توطئه‌های فراوان جبهه عبری ـ عربی ـ غربی داشته است.

از سوی دیگر در طی سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تأکیدات امام (ره) و رهبر معظم انقلاب راهکار مقاومت بر راهکار سازش غلبه پیدا کرده و دستاورد‌های بیشتری نیز برای ملت فلسطین به ارمغان آورده است که مهم‌ترین آن باور پیدا کردن جبهه مقاومت به پوشالی بودن هیبت رژیم صهیونیستی، شکست‌پذیر بودن نیروی نظامی این رژیم و تحقق آرمان آزادی قدس شریف و فلسطین است.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار