وزیر کشور:

اقتصاد عنصر اصلی در «جنگ هویتی» است/ جنگ روسیه و غرب در بستر اقتصاد جریان دارد

«وحیدی» گفت: امروز اقتصاد عنصر اصلی در جنگ هویتی است و جهادگرانی که برای اقتصاد و سازندگی تلاش می‌کنند، نقطه کانونی در این جنگ بزرگ هستند.
کد خبر: ۵۲۰۴۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶ - 04May 2022

جنگ هویتی در بستر اقتصاد در جریان است/ راه اندازی مدیریت هوشنمد استانیبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از ساری، «احمد وحیدی» وزیر کشور امروز در همایش چشم انداز توسعه استان مازندران با رویکرد رشد هشت درصدی اقتصادی در بندر نوشهر با بیان اینکه امروز جنگ اقتصادی تمام‌عیار دشمن علیه ما برای همگان آشکار است، اظهار داشت: آنچه امروز در جریان است، یک جنگ هویتی است که از نگاه اقتصادی و در بستر اقتصادی جریان دارد.

وی افزود: امروز جنگ آمریکا، اروپا و روسیه صرفاً یک جنگ اقتصادی نیست و  جنگی است که بر اثر معادلات قدرت در بستر اقتصاد جریان دارد.

وحیدی با بیان اینکه جنگ دنیا با ما فراتر از قدرت بوده و یک جنگ هویتی است، تصریح کرد: هویت برخاسته از اسلام و انقلاب اسلامی این میهن عزیز و کشور جمهوری اسلامی در عرصه جهانی هماوردطلبی کرده و دنیای کفر پا به عرصه نبرد گذاشته و ما یک جنگ هویتی را شاهد هستیم.

وی بیان کرد: اقتصاد امروز عنصر اصلی در این جنگ هویتی است و جهادگرانی که برای اقتصاد و سازندگی این استان تلاش می‌کنند، نقطه کانونی در این جنگ بزرگ هستند.

وحیدی اضافه کرد: در این جنگ که امروز شکست دشمن به اعتراف خودش روز به روز آشکارتر می‌شود، جمهوری اسلامی باید روز به روز محکم‌تر بشود؛ از این جهت که مسیر و انتخاب درستی داشتیم و معلوم شد که آمریکایی‌ها و غرب به هیچکس اهمیت نمی‌دهند حتی به مردم خودشان.

وی با بیان اینکه آن‌ها حاضر شدند اوکراین را به خاطر ناتو از بین ببرند، ادامه داد: ما باید در این جایگاه خودمان را احساس کنیم و اینکه در چه جبهه‌ای قرار داریم و تلاش می‌کنیم و برداشتی که وجود دارد خیلی مهم است.

وزیز کشور خاطرنشان کرد: ما در این مبارزه و نبرد هم باید بجنگیم و هم باید بسازیم و این مسیر را انقلاب از اول تا اکنون طی کرده است و در دفاع مقدس هم همین طور بود. ما امروز در جنگ پیروز شدیم و هم نیرو‌های مسلح ما پیروز شد و باید با هر مولفه رو به جلو برویم.

حکمرانی استانی را مبنا قرار دهیم

وحیدی با تأکید بر اینکه مازندران بر پایه فکر و ایده استان قابل ساخته شدن است و برنامه ریزی‌های استانی مهم است، گفت: به جای حکمرانی وزارتخانه‌ای باید حکمرانی استانی را مبنا قرار دهیم.

وزیر کشور با بیان اینکه خیلی از ایده‌ها و طراح‌ها باید در استان‌ها طراحی شود، تشکیل صندوق توسعه و پیشرفت استانی یکی از برنامه‌ها عنوان کرد و ادامه داد: باید پروژه‌های ملی را کاهش دهیم و طرح‌ها را در استان‌ها با اقتضائات بخش‌های مختلقف و سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی و ظرفیت‌های استان و مزیت‌های آن پیش ببریم.

وی با اشاره به رشد هشت درصدی اقتصادی در استان افزود: باید نقش هر بخش مشخص و سامانه مدیریت هوشمند استانی راه اندازی شود و برنامه‌ها و منابع و اشتغالزایی و پیوستگی بخشی هوشمندانه طراحی شود و استان هوشمند شکل بگیرد.

۶۰ درصد منابع استانی برگردانده می‌شود

وزیر کشور با بیان اینکه با تشکیل نظام هوشمند و مدیریت استانی چیزی دچار غفلت نمی‌شود و همه چیز در مراقبت دائمی قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: در بعضی از استان‌ها نزدیک به ۶۰ درصد منابع استانی به‌موقع استفاده نمی‌شود و برگردانده می‌شود؛ این در حالی است که منابع دولتی بسیار محدود است و باید میزان جذب سرمایه برای ایجاد اشتغال در استان‌ها مشخص شود.

وزیر کشور ادامه داد: برای ۵۰ هزار شغل ۲۶ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری نیاز داریم. امنیت سرمایه گذاری مورد تأکید رهبر معظم انقلاب مسئله مهمی بوده که باید سطح سرمایه گذاری در استان مشخص و مورد توجه قرار گیرد و برنامه جهش همگانی برای رشد و توسعه را باید در نظر بگیریم.

وحیدی ادامه داد: ما از جنگ استقبال نمی‌کنیم و در عین حال فرصت‌های اقتصادی فراوانی درست شده است و یکی از بهترین مکان‌ها، استان مازندران است که در موقعیت ارزشمندی قرار دارد و ما نیازمند شرکت‌های بزرگ صادرکننده هستیم و باید از ظرفیت بزرگ استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: فرهنگ سازمانی یا فرهنگ کار مشترک اقتصادی مهم و ضروری است و باید به لحاظ زیرساختی استان آماده شود و ظرفیت‌ها مدیریت هوشمند شود که برای جهش استانی مهم است.

وزیر کشور با بیان اینکه اقتصاد کشاورزی اگر بهره‌وری و دانش‌بنیان شود، سرمایه‌گذاری کلان صورت خواهد گرفت، تصریح کرد: ظرفیت خاویار و گل و گیاه منبع درآمدی بزرگی هستند و باید از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

لزوم توجه به کشت ارگانیک 

وی ادامه داد: تولید اگر در مسیر صادرات عجین نشود در داخل پاسخ نخواهیم گرفت و باید تنوع مبادی وارداتی و مقاصد صادراتی داشته باشیم و کشت ارگانیک بسیار مهم است و این مهم باید در حوزه کشاورزی لحاظ شود.

وحیدی ادامه داد: هدف‌های صادراتی و تولید ناخالص داخلی باید مشخص شود و تقسیم کار صورت گیرد. به مسائل آب و محیط زیست و صنعت سبز و ... باید توجه شود، صنعت سبز باید توسعه داده شود و از آن حمایت صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه بوم‌گردی در دو استان راه افتاد و باید توسعه پیدا کند، گفت: باید جاذبه گردشگردی ایجاد کنیم و از ورود گردشگر آورده داشته باشیم تا بتواند اقتصاد استان را تأمین کند.

وزیر کشور با بیان اینکه برای ایجاد اشتغال در استان نیازمند ۵۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم، تصریح کرد: امید است این سهم استان را بزودی عملیاتی و جذب کنیم.

وی با تأکید بر ظرفیت‌ها و برنامه‌ریزی‌های استان در حوزه گردشگری اظهار داشت: گردشگری استراتژی باید استان محور طراحی بشود. اقتصاد گردشگری و جنگل و دریا در این استان قابل تعریف است. جنگل باید احیا شود و در صنعت نیز اقتصاد تعریف شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار