نویسنده کتاب مطرح کرد؛

ریشه کاهش سرانه مطالعه کشور در چیست؟

آسترکی گفت: ریشه کمبود سرانه مطالعه را علاوه بر بالا بودن قیمت کتاب در نبود شناخت مردم از کتاب‌های ارزشمند و خوب باید دانست، وقتی افراد کتاب خوب را نمی‌شناسند طبعا برای خواندن ترغیب نمی‌شوند در نتیجه سرانه مطالعه نیز کاهش پیدا می‌کند.
کد خبر: ۵۲۰۹۳۲
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۹ - 07May 2022

ریشه کاهش سرانه مطالعه کشور در چیست؟

به گزاش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «آرش آسترکی» نویسنده کتاب در گفت‌وگویی پیرامون اهمیت افزایش نذر کتاب و گسترش این فرهنگ در جامعه، اظهار داشت: نذر کتاب یکی از ارزشمندترین کار‌هایی است که در طول این چند سال رخداده است، نذر کتاب می‌تواند گسترش بیشتری داده شود تا زمینه را برای تربیت نسل کتاب خوان فراهم کرد.

وی در همین رابطه افزود: متاسفانه مکان‌هایی که به رشد و توسعه فرزندان این آب و خاک کمک می‌کنند هزینه لازم برای تامین کتاب و ایجاد کتابخانه‌های کوچک را ندارند و با کمک نذر کتاب می‌توانند کتاب‌های فراوانی را به این مجموعه‌ها ارائه داده و دستاورد‌های ارزشمند آن در در آینده برداشت کنند.

نویسنده علل کاهش سرانه مطالعه در کشور گفت: ریشه کمبود سرانه مطالعه را علاوه بر بالا بودن قیمت کتاب در نبود شناخت مردم از کتاب‌های ارزشمند و خوب باید دانست، وقتی افراد کتاب خوب را نمی‌شناسند طبعا برای خواندن ترغیب نمی‌شوند در نتیجه سرانه مطالعه نیز کاهش پیدا می‌کند، من معتقدم بی اطلاعی مردم از کتاب خوب سبب شده تا مردم نسبت به کتاب و کتابخوانی علاقه‌ای نشان ندهند.

وی لزوم توجه به معضلات و مشکلات نویسندگان برای چاپ کتاب‌هایشان را مورد بررسی قرار داد و تصریح کرد: نویسندگان ما کتاب را نمی‌نویسند تا به وسیله آن درآمد داشته باشند بلکه کتاب می‌نویسند تا عطش دورنی نوشتن را برطرف کنند و در عین حال معضل و یا مقوله‌ای را مطرح کنند، زیرا هزینه‌های تولید کتاب کفاف زندگی را نمی‌دهد.

آسترکی ایجاد فرهنگ مطالعه را لازم دانست و خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است اینکه خانواده به عنوان اصل اول هر جامعه باید به فرزندان خود مطالعه آموزش دهد، این یک رفتار غریزی است، اگر یک خانواده صرفا در حد حرف و شعار به فرزندش مطالعه را یادآور شود فایده‌ای ندارد بلکه باید کودک کتاب را در دستان مادر یا پدر دیده و متوجه شود که مطالعه برای آن‌ها یک امر ضروری است، اینگونه کتابخوانی به صورت ناخوداگاه در ذهن وی نهادینه می‌شود.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار