یادداشت/ سیروس فتح‌اله

تلاش غربی‌ها برای احیای مذاکرات برجامی

تلاش غربی‌ها برای احیای مذاکرات یمن بعد از بحران اوکراین که موجب افزایش قیمت انرژی در سطح جهان شده، مضاعف شده است.
کد خبر: ۵۲۱۱۰۶
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۳:۴۰ - 09May 2022

تلاش غربی‌ها برای احیای مذاکرات برجامیگروه بین‌الملل دفاع‌پرس- سیروس فتح‌اله؛ چند روز پیش «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل با «حسین امیرعبدالهیان» وزیر امور خارجه کشورمان درباره احیای برجام تلفنی گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در این تماس باز شدن گره گفت‌وگوی برجامی را منوط به تصمیم شجاعانه دولت آمریکا دانست و گفت که همه منتظر این تصمیم از سوی رئیس جمهور آمریکا هستیم.

تلاش غربی‌ها فقط به میانجگیری دبیر کل سازمان ملل محدود نشد. «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفتگو با «فایننشیال تایمز» می‌گوید که اتحادیه اروپا تلاش می‌کند با یافتن یک «راه میانه» به بن‌بستی که تلاش‌های دیپلماتیک بیش از یک ساله این اتحادیه را تهدید می‌کند، پایان دهد و برای همین منظور طبق توافقی که با امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران داشتیم، «انریکه مورا» به تهران خواهد رفت تا از نزدیک با مقام‌های جمهوری اسلامی بر سر یافتن راه‌حل‌های جایگزین گفت‌وگو کند.

اما حال سوال اینجاست که چرا غربی‌ها بیشتر از ما به‌دنبال احیای برجام هستند؟ جواب این سوال را به‌صورت خلاصه در این نوشتار پاسخ می‌هم.

با توجه به اینکه بحران «اوکراین» موجب افزایش قیمت انرژی در جهان شده است؛ افزایش قیمتی که برای غربی‌ها به خاطر تبعیت از سیاست تحریمی علیه روسیه مشکل‌ساز شده است و به اذعان بسیاری از تحلیلگران بقای بسیاری از سیاست‌مداران غربی در گرو پیدا کردن راه حلی برای این افزایش قیمت است.

همین افزایش قیمت‌ها در بحث انرژی، موجب شده است غربی‌ها بیشتر از ما به فکر احیای برجام باشند، چون در صورت احیای برجام عرضه مجدد و بیشتر نفت ایران در بازار جهانی موجب تعدیل قیمت انرژی خواهد شد و تا حدودی مشکل غربی‌ها را در تامین انرژی مرتفع خواهد ساخت.

البته مشکل افزایش قیمت انرژی در جهان فقط به دلیل بحران اوکراین نیست، بلکه به دلیل مشکلات روانی و بی‌اعتمادی بازار به تصمیم‌های کشور‌های غربی در خصوص تبعیت از سیاست تحریمی علیه روسیه نیز است؛ چون برخی از کشور‌های غربی سیاست تحریمی علیه روسیه را سیاست اشتباهی تلقی می‌کنند و معتقدند که این اقدام بیش از آنکه به اقتصاد روسیه ضربه بزند، به اقتصاد و معیشت مردم اروپا ضربه زده است و تداوم این بحران موجب ایجاد آشوب و شورش در این کشور‌ها خواهد شد.

پس از نظر غربی‌ها با توجه به شرایطی که پیش آمده است، فقط در صورتی بازار جهانی انرژی به نوعی ثبات می‌رسد که این مشکلی به نحوی حل و فصل شود. به عقیده سران غربی این مشکل نیاز به یک شوک روانی در سطح جهان مانند احیای برجام دارد؛ یعنی اگر توافق هسته‌ای مجددا احیا شود، با عرضه بیشتر نفت ایران به بازار جهانی قیمت انرژی به خاطر شوک روانی این توافق تعدیل خواهد شد.

هرچند گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد، کشور ما به‌صورت کاملا حرفه‌ای در حال دور زدن و خنثی کردن تحریم‌های اعمالی آمریکا است و بیشتر از حجم نفتی که قبل از خروج ترامپ از برجام صادر می‌کرد، صادر می‌کند و، چون قیمت نفت هم افزایش پیدا کرده است، کشور ما نیز مانند سایر اعضای اوپک از شرایطی که برای انرژی در سطح جهان پیش آمده است، زیاد هم ناراضی نیست؛ چون در این شرایط می‌تواند ضرر‌هایی که در سال‌های گذشته به دلیل سقوط شدید قیمت نفت با آن مواجه بودند را جبران کند.

البته این بدین معنا نیست که منافع کشور ما اقتضا نمی‌کند که برجام احیا شود. دیپلمات‌های کشور با رعایت خطوط قرمز تلاش می‌کنند، اولا مقابل زیاده‌خواهی‌های آمریکایی‌ها بایستند و تحریم‌ها آنگونه که ما می‌خواهیم لغو شود نه آنگونه که آمریکایی‌ها می‌خواهند رفع شود و معتقدند میانجی‌گری سازمان ملل و غربی‌ها در صورتی می‌تواند به نتیجه برسد که کشور ما همه امتیاز‌هایی که باید از برجام دریافت کند را اینبار پیش پیش دریافت کند و تضمین بگیرد که طرف‌های عضو برجام یک‌طرفه از این توافق خارج نشوند و اتفاق سال ۱۳۹۷ دوباره تکرار نشود.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار