نماینده پارلمان سوریه مطرح کرد؛

وحشت صهیونیست‌ها از همکاری دوجانبه تهران و دمشق

«فاضل کعده» گفت: سفر بشار اسد به تهران دریچه جدیدی را در همکاری‌های دوجانبه بین دو کشور در ارتباط با معادلات بازدارندگی در برابر رژیم صهیونیستی و نیز بازسازی سوریه گشوده است.
کد خبر: ۵۲۱۴۲۶
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۲ - 10May 2022

وحشت صهیونیست‌ها از همکاری دوجانبه تهران و دمشق

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، دومین سفر بشار اسد رئیس جمهور سوریه در سه سال اخیر و دیدار مشتاقانه با رهبر انقلاب بار دیگر انسجام ملت‌های منطقه در مبارزه با سیاست‌های تجاوزکارانه آمریکا و مقابله با جنایات و توسعه‌طلبی رژیم صهیونیستی را یادآور شد. مقام معظم رهبری در این دیدار دوران کنونی سوریه را متفاوت ارزیابی و تاکید کردند که دمشق می‌تواند دوران بازسازی سوریه را همچون مبارزه با داعش با موفقیت پشت سربگذارد.

اسد هم در این دیدار از حمایت‌های معنوی جمهوری اسلامی از ملت‌های آزادی خواه منطقه تقدیر کرد، از نظر رئیس جمهور سوریه حمایت‌های معنوی به اندازه حمایت‌های تجهیزاتی در مبارزه با تروریست‌های تکفیری و صهیونیستی مؤثر بوده است. بر همین اساس با «فاضل کعده» نماینده پارلمان سوریه به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در ادامه حاصل آن را می‌خوانید:  

اهمیت دومین سفر بشار به ایران و دیدار مستقیم با رهبری در سه سال اخیر در تقویت راهبرد مقاومت در منطقه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

روابط سوریه و ایران روابط تاریخی و عمیقی است که توسط «امام خمینی» رحمة الله علیه و مرحوم «حافظ اسد» بنیان گذاشته شد و امام خامنه‌ای و دکتر «بشار اسد» رهبران تاریخی دو کشور نقش مؤثری در تقویت، تحکیم و ارتقای سطح این روابط به بالاترین درجه هماهنگی و همگنی راهبردی سیاسی در راستای توسعه و به حداکثر رساندن نقش محور مقاومت در منطقه داشته‌اند و مانع از گسترش و هیمنه رژیم غاصب صهیونیستی بر منطقه شده اند.

چنانچه «روعی کیس»، خبرنگار امور عربی در کانال «کان» نیز به این موضوع اعتراف کرد و گفت: «رئیس‌جمهور سوریه در ایران با استقبال گرمی روبرو شد. او با آیت الله خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی دیدار کرد و به رهبر ایران گفت که روابط استراتژیک بین دو کشور مانع هژمونی اسرائیل بر منطقه شده است و این روابط باید توسعه یابد».

این سفر در این برهه و پس از گذشت سه سال از سفر پیشین بشار اسد به ایران و دیدار او با امام خامنه‌ای در اوج همه حوادث و جنگ‌ها و تحولات منطقه و جهان نشانه‌ها و دلالت‌های آشکار و بسیار مهمی با خود دارد که در مواضع استراتژیک و سرنوشت ساز مشترک بین دمشق و تهران با وجود همه حوادث و تحولات منطقه و جهان تجسم یافته است.

بشار اسد تاکید کرد که برخی معتقدند حمایت ایران از جبهه مقاومت فقط حمایت با سلاح است، اما مهمترین حمایت و کمک جمهوری اسلامی گسترش روحیه مقاومت و تداوم آن است.

بشار اسد در دیدار با رهبری از نقش معنوی و حمایتی جمهوری اسلامی از مقاومت منطقه گفت و گفت که اگر پایبندی ایران به اصول نبود موفقیت‌های کنونی در فلسطین محقق نمی‌شد. در این باره توضیح دهید...

سفر بشار اسد به تهران دریچه جدیدی را در همکاری‌های دوجانبه بین دو کشور در ارتباط با معادلات بازدارندگی در برابر رژیم صهیونیستی و نیز بازسازی سوریه گشوده است.

این همان چیزی است که باعث ایجاد رعب و وحشت در رژیم صهیونیستی شد و به دنبال آن، روعی کیس خبرنگار صهیونیست تصریح کرد: «در اسرائیل کسانی هستند که امیدوارند نزدیک شدن اسد به کشور‌های حاشیه خلیج فارس او را از ایران دور کند، اما تصاویر این دیدار گویای واقعیت است. این سفر اسد به تهران نشان می‌دهد که این اتحاد باقی خواهد ماند و حتی قوی‌تر خواهد شد».

سازکار‌ها و توافق‌های بین المللی مانند توافق اسلو و.. در مقایسه با راهبرد مقاومت تا چه اندازه توانسته حقوق ملت فلسطین را استیفاء و احیا کند؟

بشار اسد نیز همین اصل را چنین توضیح داد که: «با همکاری نزدیک بین کشور‌های منطقه قادر به پیروزی در برابر آمریکا و قدرت‌های سلطه‌گر هستیم». او تصریح کرد: «موفقیت مقاومت فلسطین ثابت کرده است که عادی‌سازی برخی اعراب با اسرائیل نتایج معکوس دارد».

این نشان می‌دهد که هیچ جایی برای مذاکره و توافق وجود ندارد، نه اسلو، نه وادی عربه و نه هیچ چیز دیگری که بتواند حقوق را به صاحبان خود بازگرداند. آنچه به زور گرفته شده است فقط با زور قابل بازیابی است.

ایران در بازسازی سوریه چه نقشی می‌تواند ایفا کند و دمشق چگونه می‌تواند در شرایط کنونی به متحد اقتصادی و تجاری ایران تبدیل شود؟

مهمان نوازی گرم و صمیمانه و برادرانه ایران از بشار اسد، نشان دهنده عمق و اعتماد طرفین به یکدیگر و روابط عمیق و ریشه دار استراتژیک بین دو کشور است. البته در واقعیت روابط اقتصادی و تجاری به سطح مناسبات سیاسی نرسیده است، بنابراین لازم است روابط اقتصادی به سطوح بالا تقویت شود تا جمهوری اسلامی در بازسازی سوریه پس از جنگ و پیروزی بر تروریسم و حامیان آن سهیم باشد.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها