در نشست بایسته‌های پژوهش در زندگی و زمانه شهید سلیمانی مطرح شد؛

قهرمانان می‌توانند به الگوسازی نسل‌های بعد کمک کنند

نویسنده و پژوهشگر گفت: یکی از مهم‌ترین سختی‌ها در ارتباط با حاج قاسم، کمبود منابع است. منبع مکتوب، صوت و تصویر که وجود ندارد و سختی اصلی همین است.
کد خبر: ۵۲۱۹۳۹
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۲ - 12May 2022

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست بایسته‌های پژوهش در زندگی و زمانه شهید سلیمانی با حضور جواد کلاته عربی، گلعلی بابایی و محسن پرویز در محل سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب و با دبیری محمدصادق علیزاده برگزار شد.

در این نشست نقاط ضعف و قوت آثار موجود در بازار پیرامون زندگی شهید حاج قاسم عنوان شد و بایسته‌های پژوهش در تولیدات این آثار مطرح شد.

در ابتدای نشست محسن پرویز، ضمن تکریم مقام حاج قاسم عنوان کرد: «هر ملتی قهرمانانی دارد که نشان دادن بزرگی این قهرمانان می‌تواند به الگوسازی نسل‌های بعد کمک کنند. آن‌هایی هم که قهرمانان بزرگ ندارند تلاش می‌کنند قهرمان خود را بزرگ کنند. نشان دادن و پرداختن به چهره قهرمانان بسیار اهمیت دارد.»

گلعلی بابایی در ادامه نشست افزود: مرحوم نادر طالب‌زاده یکی از مروجین مکتب حاج قاسم بود. در سالگرد عملیات بیت‌المقدس قرار داریم و از شهدای این عملیات یادی می‌کنیم. یک فیلسوف اروپایی می‌گوید: «در حقایق عظیم یا نباید سخن گفت یا باید عظیم سخن گفت.» حضرت آقا نیز در این رابطه می‌فرمایند: «حاج قاسم یک شخص نبود، یک مکتب بود.»

جواد کلاته عربی ادامه داد: «پژوهش در امر زندگینامه‌نویسی از مسائلی است که کمتر مورد توجه اهالی این حرفه قرار می‌گیرد.»

دبیر نشست در ادامه با اشاره به آثار مکتوب منتشر شده درباره شهید سلیمانی از میهمانان پرسید: «کتاب‌های با محوریت حاج قاسم در بازار را چگونه ارزیابی می‌کنید؟»

جواد کلاته در این‌باره عنوان کرد: «مسائل در این رابطه زیاد است و شاید بتوان گفت ما دو تفکر عمده در حوزه انتشار کتاب داریم. یک نگاه اقتصاد -بازار و دیگری مبتنی بر نشر کتاب فاخر؛ یک نگاه تکلیف‌مدار هم وجود دارد که در واقع برعهده خود می‌دانند که هرچند کوتاه و ناقص مطلبی را به حسب تکلیف منتشر کنند.»

وی ادامه داد: «چیزی که من در عمر ۴۰ ساله خود دیدم. فراگیرترین علاقه‌ای که در کشور ما نسبت به فردی وجود داشته فارغ از اعتقادات به حاج قاسم است. کم‌تر سرزمینی وجود دارد که چنین سرمایه عظیمی داشته باشد. تاثیرگذاری چنین اتفاقی بسیار زیاد است، اما ما شاهد یک نگاه ناقص و با هدف کسب منفعت اقتصادی هستیم. با وجود چندصد آثار تولیدی از ایشان ما نیز حاج قاسم را نمی‌شناسیم. بهترین کار‌هایی که تولید شده است صرفاً احساسی هستند؛ و اگر بخواهیم الگویی ناقص تهیه کنیم در تاریخ، یاد نویسنده و مخاطب می‌ماند. کارنامه تولیدات این حوزه کارنامه بسیار ضعیفی است.»

گلعلی بابایی در ارتباط با کتاب‌های موجود در بازار با محوریت شهید حاج قاسم سلیمانی عنوان کرد: «واقعا این نقص وجود دارد که بعد از دوسال از شهادت حاج قاسم ما هنوز اثر برجسته‌ای نمی‌بینیم که خود جای حرف و انتقاد است. پیش از سال جدید نمایشگاهی در بیروت برگزار شده بود و بسیاری از کشور‌ها حضور داشتند من‌جمله خود لبنان، من کتاب درخوری از حاج قاسم در نمایشگاه ندیدم. از من درخواست شده بود کتاب‌هایی را برای ترجمه و عرضه معرفی کنم، اما اثر مناسبی نیافتم و این ضعف پژوهش است. بیش‌تر آثار احساسی و فاقد پژوهش، عمق و تکلیف محور هستند. در واقع خاطرات ایشان نگفته ماند.»

وی افزود: «خود حاج قاسم هم هیچوقت پای مصاحبه‌ای ننشستند تا درباره تجربیات خود گفت‌وگو کنند. ما اطلاع زیادی از سختی‌های عملیات و فعالیت ایشان در شرایط نامناسب سوریه نخواندیم و درباره آن‌ها ذهنیتی نداریم. ما در حال حاضر در معرفی حاج قاسم ضعیف عمل می‌کنیم.»

گلعلی بابایی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار همکار بیشتر مکتب حاج قاسم و پژوهشگران برای تولید آثار فاخر در این حوزه شد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار