پرویز در حاشیه بازید از نمایشگاه کتاب تهران مطرح کرد؛

باید کتابفروشی‌ها در نمایشگاه کتاب مشارکت و در سود آن سهیم باشند

عضو هیات امنا انجمن کتابفروشان خوشه گفت: راهکار اصلی در شرایط فعلی این است که در واقع کتابفروشی‌ها در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مشارکت داشته باشند و در سود آت سهیم باشند.
کد خبر: ۵۲۱۹۴۴
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۹ - 12May 2022

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «محسن پرویز» عضو هیات امنا انجمن کتابفروشان خوشه و استاد دانشگاه با حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در غرفه انجمن خوشه حضور پیدا کرد و درباره تاریخچه برگزاری نمایشگاه کتاب اظهار داشت: ایده عرضه مستقیم کالا که با عناوین مختلفی نامگذاری می‌شد در دهه‌های گذشته برای عرضه کالای مصرفی مردم شکل گرفت، تا کالا‌ها با حذف واسطه‌‌ها، عرضه ارزان‌تر و کیفیت بالاتری به دست مشتری رسانده شود؛ این یک تفکر در گذشته بود و رفته رفته در نشر هم رواج پیدا کرد و در نمایشگاه کتاب ­متجلی شد.

وی گفت: نکته حائز اهمیت این است که واسطه در کتاب با واسطه در آجیل و کالا‌های مصرفی بسیار متفاوت است. برای مثال فروشنده میوه ممکن است میوه را از باغدار هزار تومان بخرد، اما من و شما در بازار بسیار ارزان بخریم ۱۰ هزار تومان، اما در حوزه کتاب و کتابفروشی این گونه نیست. در گذشته کتابفروشی‌ها محدود بودند و مردم ترجیح می‌دادند از نمایشگاه خرید کنند، اما حالا می‌شود در نمایشگاه تهران و شهرستان، ناشران به کتابفروشی‌ها نمایندگی فروش بدهند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: جز محدودیت‌های کار نمایشگاه این است که هر ناشر بایستی کتب نشر خود را به فروش رساند، اما می‌شود طوری برنامه‌ریزی کرد که کتابفروشی­‌ها در برگزاری نمایشگاه مشارکت داشته باشند و این امکان پذیر است.

راهی: تصمیمات حمایتی نباید موجب حذف کتابفروشی‌ها شود

در ادامه، «محمد راهی» مدیرعامل انجمن کتابفروشان بیان کرد: در بهمن ماه سال گذشته در آستانه عید نوروز نمایشگاه مجازی کتاب برگزار شد و با فاصله کمتر از سه ماه مجدد به صورت همزمان نمایشگاه مجازی و فیزیکی در حال برگزاری است لذا بایستی تصمیمات اتخاذ شده به گونه‌ای باشد که کل صنعت نشر در آن دیده شود.

وی با تاکید بر لزوم حمایت از ناشران گفت: تصمیمات حمایتی نباید طوری باشد که تمامی طرح‌های ما در بیرون از ساختار تصمیم سازی منجر به حذف کتابفروشی‌ها و به طبع حذف کل صنعت نشر شود. کل چرخه صنعت نشر یک خانواده هستند و تصمیم گیری برای اعضای یک خانواده باید طوری باشد که تمامی اعضای خانواده در کنار هم امور زندگی را جلو ببرند و مبادا عضوی از خانواده آسیب ببیند.

در ادامه، پرویز با اشاره به اینکه باید کتاب به دست مخاطب رسانده شود و کمبود ویترین هم یکی دیگر از مشکلات است، گفت: راهکار اصلی در شرایط فعلی این است که در واقع کتابفروشی‌ها در نمایشگاه مشارکت داشته باشند و در سود نمایشگاه سهیم باشند. در زمان تصمیم گیری برگزاری نمایشگاه امسال صحبت‌ها در ابتدای امر این بود که نمایشگاه، فروشگاه نباشد، اما اجرای این طرح نیازمند کمک تمامی اعضای صنعت نشر می‌باشد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها