استاد حوزه و دانشگاه:

حکمرانی کتاب را باید کاملاً به بخش خصوصی واگذار کرد

حجت‌الاسلام خسروپناه با تاکید براینکه حکمرانی کتاب را باید کاملاً به بخش خصوصی واگذار کرد، گفت: در واقع کاغذ باید آزاد وارد و کتاب نیز آزاد منتشر شود، اما نیاز است یارانه برای خریداران کتاب اختصاص داده شود.
کد خبر: ۵۲۲۹۱۸
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۷ - 17May 2022

حکمرانی کتاب را باید کاملاً به بخش خصوصی واگذار کردبه گزارش گروه فرهنگ وهنر دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «عبدالحسین خسروپناه» مدرس حوزه علمیه، نویسنده و پژوهشگر حکمت و فسلفه، درباره برگزاری نمایشگاه کتاب پس از دو سال وقفه بخاطر شیوع کرونا، اظهار داشت: اگر بخواهیم از تاثیر منفی نبود نمایشگاه بر کتابخوانی سخن بگوییم، باید اول درباره فضای مجازی صحبت کنیم. بعضی از مردم تصور می‌کنند، فضای مجازی می‌تواند جایگرین کتاب و کتابخوانی باشد. درحالی که این تصور غلطی است و فضای مجازی اخبار درست و غلط را با هم عرضه می‌کند.

وی با تاکید براینکه کتاب مستند است و ارجاع دارد، گفت: اگر قرار است هشداری بدهیم باید اول نسبت به موضوع فضای مجازی باشد. البته این دوسال تعطیلی هم بی‌تاثیر نبود، اما کسانی که اهل کتاب بودند، در آن شرایط هم کتاب مورد علاقه‌شان را تهیه و استفاده کردند. با همه این‌ها، جا دارد از وزیر محترم ارشاد و معاونین ایشان برای برگزاری نمایشگاه در شرایطی که هنوز بیماری کرونا در جامعه وجود دارد، تشکر کنم.

این استاد حوزه درباره اصلی‌ترین کارکرد نمایشگاه نیز گفت: من فکر می‌کنم کارکرد اصلی نمایشگاه کتاب باید ترویج و رونمایی آثار جدید باشد و مرتب رونمایی از کتاب‌های تازه منتشر شده در این محیط شکل بگیرد.

خسروپناه با اشاره به تاثیر افزایش قیمت کتاب در طول سال‌های گذشته بر فرهنگ کتابخوانی افزود: قیمت بالای کتاب با وجود سطح درآمد‌های مردم قطعاً در قدرت خرید و حضورشان در نمایشگاه تاثیر می‌گذارد. برای این موضوع باید تدبیری داشته باشیم. من البته معتقدم که حکمرانی کتاب را باید کاملاً به بخش خصوصی واگذار کرد. در واقع کاغذ باید آزاد وارد و کتاب نیز آزاد منتشر شود. با این شرایط طبیعتاً قیمت کتاب بالا خواهد رفت، اما باید همانطور که به مواد غذایی یارانه تعلق می‌گیرد، باید یارانه‌ای هم برای خریداران کتاب اختصاص داده شود تا مردم بتوانند کتاب خریداری کنند. با این تدبیر هم جلوی رانت گرفته می‌شود و هم دست مردم برای خرید کتاب باز خواهد شد.

این استاد حوزه و دانشگاه درباره میزان استقبال مردم از نمایشگاه نیز گفت: من در هر دوباری که به نمایشگاه امسال آمدم، استقبال مردم را خوب دیدم و به نظر می‌رسد دوباره فضای اقبال به کتابخوانی در جامعه ایجاد شده است.

سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست‌ویکم آغاز شده و تا سی‌ویکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی (ره) و مجازی در سامانه ketab.ir ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها