دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

ابعاد مهم سفر امیر قطر به ایران/ توسعه روابط اقتصادی و تجاری بین ایران و قطر

امیر قطر در رأس هیأتی بلندپایه سیاسی و اقتصادی به تهران آمد و توافقات صورت گرفته سیاسی و اقتصادی بین دو کشور که در سفر قبلی رئیس جمهور به تصویب رسیده بود، پیگیری شد.
کد خبر: ۵۲۲۲۱۱
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۰ - 14May 2022

ابعاد مهم سفر امیر قطر به ایران/به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، به دنبال اعلام سیاست جدید و توجه ویژه به همسایگان در حوزه سیاست خارجی، میزان و سطح رایزنی‌های ایران و کشورهای منطقه افزایش چشمگیری داشته به نحوی که چند هفته پس از سفر موفق رئیس جمهور به کشور قطر، امیر قطر در راس هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی اخیرا به ایران سفر کرد.

در این سفر توافقات صورت گرفته سیاسی و اقتصادی بین دو کشور که در سفر حجت‌الاسلام رئیسی به قطر صورت گرفته بود پیگیری شد.

تهران و دوحه همچنین در برخی حوزه های مربوط به میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ توافقنامه همکاری امضا کرده‌اند. علاوه بر پیگیری توافقات صورت گرفته، در این سفر پیرامون راهکارهای وصول طلب‌های ایران مذاکراتی انجام شد.

حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، در پاسخ به تماس تلفنی «شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی» امیر قطر، با تبریک حلول ماه مبارک رمضان و اشاره به ظرفیت‌های گسترده در مسیر توسعه روزافزون سطح روابط و همکاری‌های دو کشور، اظهار داشت: تهران و دوحه با فعال‌کردن همه ظرفیت‌های همکاری و ایجاد هماهنگی‌های نزدیک می‌توانند گام‌های مؤثری در جهت منافع دو ملت و برقراری ثبات و امنیت در منطقه بردارند. 
  
شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی نیز در این تماس تلفنی با تأکید بر اینکه کشورش پس از ملاقات و مذاکرات طولانی دو کشور در دوحه به طور کامل به توسعه هرچه بیشتر روابط با تهران متعهد است، گفت: معتقدیم سفر جنابعالی در توسعه روابط برادرانه و استحکام همکاری‌ها از نقش مهمی برخوردار است.

پول‌هایی که پس از تحریم‌های یکجانبه امریکا علیه کشورمان در دیگر کشورها بلوکه شد تا ابزاری برای فشار بر تهران در جهت تغییر رفتار و عقب‌نشینی از حقوق قانونی مردم ایران مورد سوء استفاده واقع شود. در سال‌های اخیر همواره دو عامل برجام و FATF به عنوان پیش شرط آزاد شدن پول‌های مسدود شده کشورمان توسط دولتمردان سابق مطرح می‌شد.

اما آزادی ۳.۵ میلیارد دلار از همین اموال، در ماه‌های ابتدایی دولت نشان داد که برجام و FATF تنها موانع ذهنی دولت گذشته و همچنین بهانه‌ای برای توجیه دیپلماسی ناکارآمد آنها بوده است. ادامه این رویه در آزادی ۴۷۰ میلیون یورو از این دارایی‌ها مهر تأییدی جدی بر اثربخشی اقدامات جدید دولت سیزدهم زد.

در آخرین مورد نیز خبرها حکایت از آن دارد که چارچوب‌ها و فرایند لازم برای رفع مسدودی بخش قابل توجهی از منابع ارزی مسدود شده ایران، تا حد قابل توجهی پیش رفته و گام‌های نهایی خود را طی می‌کند.

ارتباط امیر قطر و آزادسازی اموال ایران

در سفر امیر قطر به تهران همچنین پیرامون راهکارهای وصول طلب‌های ایران مذاکراتی انجام شد. پیش از این نیز برخی رؤسای کشورهای منطقه با همین موضوع با مقامات ایران گفت‌وگو کرده بودند. قبلاً نیز وزارت امور خارجه اطلاع داده بود که منابع متعددی در حال آزادسازی تدریجی است. با این وجود این وزارتخانه اعلام کرده که درخصوص جزئیات آن سخن نخواهد گفت، چراکه در شرایط تحریم بازگو کردن شیوه موفقیت کشور به صلاح نیست.

دستاوردهایی که از شمارش خارج است

این خبر در کنار سایر گشایش‌ها نشان می‌دهد دولت سیزدهم در وعده خود درخصوص جدا کردن گره اقتصاد و دیپلماسی دوجانبه از پرونده برجام صادق‌الوعد بوده است. تقویت روابط با همسایگان، واردات انبوه واکسن، عضویت در شانگهای، افزایش فروش نفت، ورود قابل توجه ارز به کشور، ثبات در بازار ارز و کم اثر کردن محدودیت‌ها در حوزه صادرات و انتقال پول ازجمله مسائلی بوده است که جدیت و فعالیت‌های مؤثر در تأمین منافع ملی را یادآور می‌‌شود.

رفت و برگشت یک سفر

البته سفر امیر قطر به تهران به توافقات درخصوص آزادسازی اموال ایران ختم نمی‌شود. در حالی امیر قطر در رأس هیأتی بلندپایه سیاسی و اقتصادی به تهران آمد که تنها چند هفته از سفر موفق رئیس جمهور کشورمان به قطر می‌گذرد.

قرار است طی این سفر توافقات صورت گرفته سیاسی و اقتصادی بین دو کشور که در سفر قبلی رئیس جمهور به تصویب رسیده بود، پیگیری شود. این چندمین سفر مقامات کشورهای منطقه به ایران در مدت کوتاه استقرار دولت جدید به شمار می‌رود.

طی سفر رئیس جمهوری کشورمان به قطر انتظار می‌رفت پنج تا هفت تفاهمنامه همکاری بین تهران و دوحه به امضا برسد. اما افزایش سطح روابط و همکاری نزدیک بین دو کشور باعث شد شمار تفاهمنامه‌ها به ۱۴ سند در هشت حوزه افزایش یابد.

پس از این سفر بود که هیأت دولت قطر با توافقنامه لغو روادید گذرنامه‌های دیپلماتیک و خاص بین ایران و قطر موافقت کرد. تهران و دوحه همچنین در برخی حوزه‌های مربوط به میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ توافقنامه همکاری امضا کرده‌اند.

این صحبت‌ها البته صرفاً به توافقات روی کاغذ محدود نشد. به طوری که وزیر راه قطر چند هفته قبل به کیش سفر کرد و در جریان رایزنی‌های صورت گرفته با وزیر راه کشورمان مقدمات لازم برای تسهیل حضور تماشاگران جام جهانی و سفر توریستی به شهرهای مختلف ایران مورد بررسی قرار گرفت.

دولت سیزدهم اعلام کرده است برای تسهیل تردد گردشگران، افزایش تعداد پروازها از تهران به دوحه و بالعکس، استفاده از کشتی‌های تفریحی و مسافربری دارای امکان اقامتی، دعوت از برخی تیم‌های شرکت‌کننده برای حضور در ایران و استفاده از ظرفیت جزایری همچون کیش آمادگی لازم را خواهد داشت. همکاری دو کشور در جام جهانی می‌تواند علاوه بر معرفی بیشتر کشورمان به دنیا عواید اقتصادی نیز داشته باشد.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار