نقش آمریکا در قتل خبرنگار شبکه الجزیره

فعالان حقوق بشری می‌گویند حمایت‌های مالی غیرمشروط آمریکا از رژیم صهیونیستی یکی از دلایل احساس مصونیت این رژیم برای ارتکاب هرگونه جنایتی نظیر قتل خبرنگار الجزیره و حمله به مراسم تشییع جنازه او است.
کد خبر: ۵۲۲۲۲۱
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۳ - 14May 2022

نقش آمریکا در قتل خبرنگار شبکه الجزیره

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، بعد از جنایت رژیم موقت صهیونیستی در قتل «شیرین ابو عاقله»، خبرنگار الجزیره، درخواست‌ها از آمریکا برای تجدید نظر در حمایت‌های بی‌قید و شرطش از رژیم صهیونیستی و مشروط کردن کمک‌های سالانه‌اش به این رژیم شدت گرفته است.

وزارت خارجه آمریکا روز جمعه گزارش‌ها درباره حمله عوامل اسرائیل به مراسم تشییع‌جنازه ابو عاقله را «نگران‌کننده» خواند و خواستار تحقیق درباره مرگ او شد. «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا هم هنگامی که از سوی خبرنگاران درباره این قتل مورد سوال قرار گرفت به جای محکوم کردن این جنایت گفت که در جریان جزئیات نیست و لازم است درباره آن تحقیق انجام شود.

اما فعالان مستقر در آمریکا می‌گویند چنین بیانیه‌هایی تنها بر همدستی واشنگتن با جنایات رژیم صهیونیستی و بی‌اعتنایی این رژیم به قوانین بین‌المللی صحه می‌گذارند.

«الیاس نیومن»، مدیر ارتباطات در «IfNotNow» که سازمانی در آمریکا متشکل از یهودی‌های مخالف با اشغالگری رژیم اسرائیل است در مصاحبه با شبکه الجزیره می‌گوید: «درخواست مقام‌های آمریکایی برای تحقیق در این خصوص، نشان‌دهنده ریاکاری و دو رویی بسیار بسیار عمیق آن‌ها است. در واقع کاری که در اینجا آن‌ها باید انجام بدهند این است که نگاهی به آینه بیندازند (کنایه از اینکه بایستی خودشان این تحقیق را انجام بدهند.)»

او اضافه می‌کند: «سیاستمداران تندرویی که طرفدار حمایت بی‌قید و شرط از اسرائیل هستند باید به آیینه بنگرند و این واقعیت را درک کنند که حمایت‌های مالی بی‌وقفه ما عامل بزرگی است که اسرائیل را قادر می‌کند احساس مصونیت کرده و این تخلفات حقوق بشری را مرتکب شود.»

کمک‌ها به رژیم صهیونیستی

دولت جو بایدن و مقام‌های ارشد او بار‌ها تصریح کرده‌اند که کمک سالانه ۳.۸ میلیارد دلاری آمریکا به رژیم موقت صهیونیستی را نه کاهش خواهند داد و نه آن را به هیچ عامل دیگری منوط خواهند کرد.

«جینان دینا»، عضو «کمیته ضدتبعیض آمریکایی-عربی» که خودش را بزرگترین سازمان مدنی متشکل از آمریکایی‌های عرب‌تبار معرفی می‌کند خاطرنشان می‌کند که شیرین ابو عاقله دومین شهروند آمریکایی است که نیرو‌های اسرائیلی در سال جاری میلادی او را به قتل رسانده‌اند. نخستین شهروند، «عمر اسد»، شهروند ۷۸ ساله آمریکایی بود که بعد از دستگیری در کرانه باختری در ژانویه جان باخت.

دینا گفته آمریکایی‌های فلسطینی‌تبار، از جمله خودش هنگامی که برای دیدار با اعضای خانواده‌شان به فلسطین سفر می‌کنند احساس نمی‌کنند که دولتشان حمایتی از آن‌ها به عمل می‌آورد.

دینا می‌گوید: «ما آمریکایی هستیم و مالیات می‌پردازیم، اما آن مالیات به معنای واقعی کلمه هزینه بدرفتاری با خانواده‌های ما و فلسطینی‌ها در سرزمین‌شان می‌شود. بسیاری از ما امسال از رفتن به فلسطین می‌ترسیم.»

نظامیان رژیم صهیونیستی، بعدازظهر جمعه به مراسم تشییع جنازه «شیرین ابو عاقله» حمله کردند. پایگاه خبری «عرب۴۸» در این خصوص گزارش داد که مراسم تشییع جنازه خبرنگار شبکه الجزیره از بیمارستان «الفرنسی» در قدس اشغالی آغاز شد؛ اما نیرو‌های رژیم صهیونیستی با حمله به ساختمان بیمارستان به شرکت‌کنندگان در این مراسم تعرض کردند و آن‌ها را مورد ضرب و جرح قرار دادند.

فیلم‌های منتشرشده از حمله نظامیان صهیونیست به این مراسم با خشم عمومی در سراسر دنیا همراه شد. «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که از دیدن این تصاویر «به شدت متأسف» است. او در توییتر نوشت: «هر خانواده‌ای حق دارد عزیزش را به نحو محترمانه و بدون هیچ مانعی به خاک بسپارد.»

«لیندا توماس گرینفیلد»، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد هم گفت که از دیدن این تصاویر «به شدت آشفته» شده است.

اما توماس-گرینفیلد همان کسی است که حتی قبل از آنکه صلاحیتش برای تصدی این سمت به تأیید مجلس سنای آمریکا برسد اعلام کرده بود یکی از مأموریت‌های اصلی خودش را محافظت از اسرائیل در برابر انتقاد‌ها می‌داند.

بازیگر غیرمنصف

اکنون چندین دهه است که اسرائیل اصلی‌ترین متحد آمریکا در خاورمیانه بوده و روسای جمهور و قانونگذاران از هر دو حزب آمریکا خودشان را متعهد می‌دانند حمایت‌های بی‌وقفه و غیرمشروط واشنگتن به این رژیم را مورد تأکید قرار دهند. دولت آمریکا علاوه بر کمک‌های سالانه ۳.۸ میلیارد دلاری به رژیم صهیونیستی، امسال ۱ میلیارد دیگر به این رژیم برای نوسازی سامانه گنبد آهنین کمک کرد.

بر همین اساس «مایا بری»، مدیرعامل اندیشکده «موسسه آمریکایی-عربی»، مستقر در واشنگتن گفته کاملاً مشخص است که ایالات متحده را نمی‌توان به عنوان یک بازیگر بی‌طرف در درگیری‌های فلسطین و اسرائیل در نظر گرفت.

بری به الجزیره گفت: «ما در اینجا ناظر بی‌طرف نیستیم. ما خودمان را کاملاً به حمایت از اسرائیل که در حال ارتکاب این بدرفتاری‌ها است متعهد می‌دانیم.»

در سال‌های گذشته، فعالان حقوق بشری و گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا تلاش کرده‌اند کمک‌های واشنگتن به رژیم صهیونیستی را محدود کنند و یا آن را به اتمام بدرفتاری‌های این رژیم مشروط کنند، اما این تلاش‌ها تا حد زیادی محدود به گروهی از سیاستمداران چپ‌گرا در حزب دموکرات است.

جو بایدن در جریان رقابت‌های مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۲۰ ایده مشروط کردن کمک به رژیم صهیونیستی را که رقیبش «برنی سندرز» از آن حمایت می‌کرد را رد کرد و آن را پیشنهادی «عجیب» توصیف کرد.

بعد از ورود او به کاخ سفید، مشاوران ارشد بایدن از جمله «کاملا هریس»، معاون اول رئیس‌جمهور آمریکا تأکید کرده‌اند که این کمک‌ها تحت هیچ شرایطی محدود نخواهند شد. این موضع، حتی در شرایطی که نهاد‌های حقوق بشری مانند «دیده‌بان حقوق بشر» و «عفو بین‌الملل»، رژیم صهیونیستی را به آپارتاید علیه فلسطینی‌ها متهم کرده‌اند، بدون تغییر باقی مانده است.

دینا می‌گوید: «دولت ایالات متحده به خاطر کمک‌هایی که به اسرائیل می‌دهد و به خاطر حمایت‌های بی‌قید و شرطش از آن، در جنایت‌های جنگی اسرائیل همدست است. در این بدرفتاری‌هایی که اتفاق می‌افتد، آمریکا ۱۰۰ درصد با اسرائیل همدست است.»

تلاش‌ها در کنگره

سال گذشته «بتی مک‌کالم»، نماینده دموکرات کنگره آمریکا طرحی پیشنهاد کرد که خواستار آن است که کمک‌های آمریکا به اسرائیل صرف اقدامات ضدانسانی علیه فلسطینی‌ها نشود. این طرح از حمایت ۳۲ نماینده در کنگره برخوردار شده، اما بعد از معرفی شدن وارد مراحل بعدی قانونگذاری نشده است.

مک‌کالم درباره قتل شیرین ابوعاقله به رسانه‌ها گفته است: «کشتن هر روزنامه‌نگاری، تراژدی است، اما قتل شیرین ابو عاقله که یک روزنامه‌نگار آمریکایی-فلسطینی با سابقه گزارش‌دهی درباره اشغالگری دولت اسرائیل از اراضی فلسطینی است جنایتی است که نیازمند حسابرسی است نه مصونیت.»

وی اضافه کرد: «من خواستار محدود شدن کمک‌های آمریکا به اسرائیل شده‌ام تا اطمینان حاصل کنیم که دلار‌های نفتی ما برای تأمین مالی این جرائم فاحش حقوق بشری هزینه نمی‌شود. پرواضح است چنانچه نیرو‌های امنیتی اسرائیلی در مرگ شیرین مقصر شناخته شوند چنین محدودیت‌هایی باید در این مورد هم اعمال شوند.»

بسیاری از نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که مشروط کردن کمک‌های آمریکا به رژیم موقت صهیونیستی از حمایت عمومی بالایی در میان افکار عمومی مردم آمریکا هم برخوردار است. (به عنوان مثال اینجا).

عمر بدر، تحلیلگر سیاسی مستقر در آمریکا می‌گوید علی‌رغم این نظرسنجی‌ها، سیاستمداران آمریکایی خودشان را موظف می‌دانند هرگز اسرائیل را زیر سوال نبرند.

او می‌گوید: «ما یک طبقه سیاسی داریم که تحت سلطه نگرش‌هایی منسوخ قرار دارد که حمایت از اسرائیل را هرگز نباید زیر سوال برد. لابی اسرائیل هم همچنان بر سیاست‌گذاری‌ها در اسرائیل به گونه‌ای که مورد حمایت آمریکایی‌ها نیست اثرگذاری می‌کند.»

منبع: فارس

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها