مدیر مرکز مستند سوره خبر داد؛

تولید ۷ برنامه تلویزیونی و مستند در مرکز مستند سوره/ مستندسازان غیرتهرانی حمایت می‌شوند

مهریزدان از تولید هفت برنامه تلویزیونی و مستند خبر داد و گفت: همکاری با مستندسازانی که در پایتخت حضور ندارند، در اولویت ما قرار دارد و در قدم اول با فراخوان «سینما حماسه» که دوستان حوزه هنری مشهد متولی آن هستند، همراه شدیم.
کد خبر: ۵۲۲۴۹۴
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۱ - 15May 2022

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «امیر مهریزدان» مدیر مرکز مستند سوره از تولید چند پروژه در قالب برنامه تلویزیونی، مجموعه مستند و مستند‌های تک‌قسمتی در مرکز مستند سوره خبر داد و اظهار داشت: فصل دوم «مامان‌ها» به تهیه‌کنندگی سیدمجتبی حسینی یکی از برنامه‌هایی‌ست که هم‌اکنون در مرکز مستند سوره در حال تولید و قرار است در ۲۶ قسمت از شبکه سه سیما پخش شود.

مدیر مرکز مستند سوره درباره موضوع این برنامه تلویزیونی توضیح داد: در فصل جدید این برنامه که مساله‌اش «مادری» است، تغییراتی در مجری و آیتم‌های آن رخ داده، اما می‌توان گفت ادامه فصل اول است. «مامان‌ها» سوژه خود را از میان مادرانی انتخاب کرده است که اولویت درجه یکشان انجام وظیفه مادری است. این مادران اگرچه ممکن است مشغول کار دیگری در زندگی باشند، اما از فضای مادری غافل نمی‌شوند.

مهریزدان با بیان اینکه «به روایت فرزند» عنوان برنامه دیگری به تهیه‌کنندگی، کارگردانی و طراحی مهران عباسی‌ست که در مرحله پژوهش و ساخت دکور قرار دارد، مطرح کرد: در این برنامه بنا داریم هنرمندان شاخص انقلاب اسلامی را از زبان فرزندانشان بشناسیم. ساختار و شکل این برنامه متفاوت است و امیدواریم از آن جنس کار‌هایی بشود که بتوان آن را تا سال‌ها ادامه داد.

وی افزود: «گفتگو با نویسندگان» عنوان دیگر مجموعه تلویزیونی‌ست که در زمان مدیریت قبلی زحمات هماهنگی و تولید آن کشیده شده است. این اثر در ۱۳ قسمت در حال تولید و آماده‌سازی است و در نیمه دوم سال به پخش خواهد رسید. ناگفته نماند که مجید تفرشی گفتگو‌های این برنامه را پیش می‌برد و مصطفی پورمحمدی تهیه‌کنندگی آن را برعهده دارد.

مدیر مرکز مستند سوره درباره تولیدات جدید این مرکز در قالب مجموعه مستند نیز گفت: بنا به گفته مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی‌هایشان که به ساخت کاری جامع در فضای کرونا اشاره کرده بودند، بر آن شدیم مجموعه مستندی با موضوع جهادگران و فعالان از اقشار مختلف در فضای مبارزه با کرونا بسازیم. این مجموعه مستند با عنوان موقت «ترجمان دردها» در ۱۰ قسمت به تهیه‌کنندگی جواد یقموری و مهدی امینی در مرحله تولید است.

مهریزدان ادامه داد: همچنین مهدی شامحمدی در زمان مدیریت قبلی مرکز مستند، یک مجموعه مستند ۱۳ قسمتی با عنوان «حال خوب» کار کرده که تولید آن به پایان رسیده است و به زودی آماده پخش خواهد شد. این اثر درباره آدم‌هایی‌ست که نسبت به محیط پیرامون خود بی‌تفاوت نیستند و تلاش می‌کنند روی اطرافیانشان اثر بگذارند.

وی با اشاره به ساخت یک مجموعه مستند هشت قسمتی با موضوع تحلیل و بررسی چهار دهه سینمای ایران پس از انقلاب اظهار کرد: «سینمای ایران پس از انقلاب» عنوان موقت این مجموعه مستند به تهیه‌کنندگی شهرام میراب‌اقدم است. هم‌اکنون پنج قسمت از این مستند که با پژوهشگران سینما و کارگردانان نام‌آشنا به گفت‌وگو نشسته، آماده شده است.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه مستند «ضد» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی محسن کریمیان نیز که تاکنون دو سری آن روی آنتن رفته است، به زودی با سروشکلی جدید وارد فاز تولید خواهد شد.

مدیر مرکز مستند سوره درباره مستند‌های تک قسمتی که در این مرکز در دست تولید است، گفت: علی صدری‌نیا مشغول ساخت مستندی با عنوان «نوفل لوشاتو» که به ایام اقامت امام خمینی (ره) در نوفل لوشاتو فرانسه مربوط است. محسن کریمیان نیز اخیرا روی اثری که پرتره مرحوم امیرحسین فردی‌ست، کار کرده است. همچنین مهدی انصاری کاری با عنوان «کاپرا کجاست؟» که اثری نخبگانی و پژوهشی‌ست و به مقایسه تطبیقی مساله «امید» در سینمای ایران و سینمای غرب می‌پردازد، تولید کرده است که به دنبال فرصت مناسبی برای پخش آن هستیم.

مهریزدان افزود: مستند تک‌قسمتی دیگری با نام «شریعت علی» به کارگردانی محمدحسن یادگاری که به مسایل چالشی درباره دکتر علی شریعتی می‌پردازد، در مرحله تولید داریم که پرتره‌ای از ایشان است و امیدواریم در نیمه اول امسال آماده پخش شود. «کلاس مرگ» به کارگردانی آرش دهقانی که درباره ماجرای گور‌های دسته‌جمعی کودکان در کشور کاناداست و «تصویر یک تاریخ» به کارگردانی وحید کاظمی که درباره نقاشی‌ست که استاد حبیب‌الله صادقی با موضوع تحولات انقلاب اسلامی (از وقوع انقلاب تا شهادت سردار سلیمانی) مشغول به تصویر کشیدن آن است و مراحل پایانی تولید خود را پشت سر می‌گذارد، از جمله مستند‌های تک‌قسمتی مرکز مستند سوره است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اعلام حمایت از مستندسازانی که در شهر‌های دیگری جز تهران مشغول به کار هستند، خاطرنشان کرد: همکاری با مستندسازانی که در پایتخت حضور ندارند، در اولویت ما قرار دارد و در قدم اول با فراخوان «سینما حماسه» که دوستان حوزه هنری مشهد متولی آن هستند، همراه شدیم.

مدیر مرکز مستند سازمان سینمایی سوره در پایان خاطرنشان کرد: در حقیقت این فراخوان، اولین تجربه خارج از تهران ماست که قرار است از فیلمسازانی که قصد دارند مستند بسازند، حمایت کنیم و سقف مبلغ این حمایت ۲۰۰ میلیون تومان خواهد بود. همچنین در این مسیر مهدی شامحمدی، محسن اسلام‌زاده و محمدمهدی خالقی به عنوان داور همراه ما هستند و سجاد انتظاری مدیر هنر‌های تصویری حوزه هنری خراسان رضوی دبیری این رویداد را برعهده دارد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها