یادداشت/ امیرعباس صادقی

روابط عمومی پویا، رسانه تاثیرگذار

واحد روابط عمومی قلب تپنده هر سازمانی است که نبود یا ضعیف کارکردنش می‌تواند ضربات جبران‌ناپذیری به زحمات یک گروه یا سازمان بزند.
کد خبر: ۵۲۲۷۵۹
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰ - 17May 2022

روابط عمومی پویا، رسانه تاثیرگذارگروه فرهنگ و فرهنگ و هنر دفاع‌پرس_ امیرعباس صادقی فعال رسانه و معاون فرهنگ و رسانه فرهنگسرای رسانه؛ با ظهور فضای مجازی و گسترش شبکه‌های اجتماعی فرآیند اطلاع‌رسانی به طور چشمگیری سریع‌تر شده است.

در این شرایط که در چشم برهم‌زدنی حجم زیادی از اطلاعات غلط و صحیح روبه‌رویمان قرار می‌گیرد، نقش یک گروه بیش از بقیه، مهم جلوه می‌کند و آن هم «روابط عمومی» است.

افرادی که به عنوان قلب تپنده و ویترین شیشه‌ای یک مجموعه برای اطلاع‌رسانی دقیق، شفاف و سریع به همه مردم، شبانه‌روزی تلاش می‌کنند.

سازمانی بزرگ را تصور کنید که روابط عمومی نداشته باشد؛ همه نیرو‌ها و عوامل با تمام توان تلاش می‌کنند تا مجموعه مطبوع با بهترین کیفیت و کمیت فعالیت داشته باشد، اما هیچکدام از این تلاش‌ها رسانه‌ای نشده و در معرض دید عموم قرار نمی‌گیرد؛ در این شرایط نتیجه چه خواهد شد؟ اولاً نیرو‌های مجموعه به دلیل آنکه زحماتشان دیده نمی‌شود، آرام آرام دلسرد شده و با قدرت قبلی فعالیت نمی‌کنند؛ ثانیاً مردم و همه کسانی که باید از برنامه‌های این سازمان مطلع شوند تا بتوانند نیاز‌های خود را از این طریق برطرف کنند، کاملا سردرگم بوده و در بی‌خبری به سر می‌برند. در این شرایط، سازمان اثرگذاری خود را از دست خواهد داد؛ بنابراین روابط عمومی یک شغل نیست، حتی یک حرفه هم نیست بلکه عشق است. عشق به آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی به همه.

بار‌ها دیده شده است که استفاده از یک نیروی ناپخته که به خوبی اصول ارتباط و اطلاع‌رسانی را نمی‌داند، چه ضربات سنگینی را به آن مجموعه وارد می‌کند، در حالی که مجموعه‌های موفق همیشه بهترین، باسابقه‌ترین و کارآزموده‌ترین نیروهایشان را در این مسئولیت خطیر قرار می‌دهند.

در شرایطی که رسانه‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی با شایعه‌پراکنی و نشر اخبار کذب از منابعی غیرموثق زمینه را برای سردرگم‌کردن مخاطبان و واردکردن فشار‌های کاذب به جامعه فراهم می‌کنند، واحد روابط عمومی هر سازمان و نهاد است که با اطلاع‌رسانی دقیق، به موقع و در سطحی گسترده می‌تواند افکار عمومی را به سمت درست هدایت کند.

از منظر اساتید ارتباطات و صاحب نظران عرصه اطلاع‌رسانی، نیروی روابط عمومی موفق کسی است که به صورت مداوم در جهت ارتقا و به روزرسانی خود فعالیت کرده، خلاق است و همواره از تجربیات گذشته خود پلی برای رسیدن به اطلاع‌رسانی دقیق‌تر و بهتر در آینده استفاده می‌کند.

در سال‌های اخیر از «روابط عمومی پویا» سخن به میان آمده و آن را فردی می‌داند که در همه جوانب صاحب نظر و برنامه است؛ از مدیریت فضای مجازی گرفته تا اطلاع‌رسانی دقیق خبری و ارتباط با کارشناسان و صاحب‌نظران. به نظر می‌رسد که کلید موفقیت واحد روابط عمومی در هر نهادی حرکت به چنین سمت و سویی است.

۲۷ اردیبهشت روز ارتباطات و روابط عمومی نامگذاری شده است و در این مناسبت مهم از کسانی تقدیر می‌کنیم که شبانه‌روز در کنار خبرنگاران و اصحاب رسانه برای آگاهی‌بخشی درست به مردم زحمت می‌کشند. این روز را نه تنها به کسانی که شغل روابط عمومی را برای خود انتخاب کرده‌اند، بلکه به همه کسانی که عاشقانه در مسیر آگاهی‌بخشی تلاش می‌کنند، تبریک می‌گویم.

هم‌چنین این روز بزرگ را به همه اساتید ارتباطات، فعالان رسانه و اطلاع رسانی تبریک می‌گویم. امیدوارم روح مرحوم نطقی که بنیانگذار علم روابط عمومی در ایران بودند در آرامش کامل باشد.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار