وزیر ارشاد:

«جوانی جمعیت» و «فرزندآوری» محور تولیدات فاخر فرهنگی و هنری/ باید باور‌ها نسبت به فرزندآوری تغییر کند

اسماعیلی جوانی جمعیت و فرزندآوری را محور تولیدات فاخر فرهنگی و هنری این وزارت‌خانه معرفی کرد و گفت: باید مسئله فرزندآوری را به ارزش و باور عمومی تبدیل کنیم که امیدواریم در زمان کوتاهی شاهد تغییر این رویکرد باشیم.
کد خبر: ۵۲۲۹۷۷
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۵ - 17May 2022

جوانی جمعیت و فرزندآوری محور تولیدات فاخر فرهنگی و هنری/ باید باور‌ها نسبت به فرزندآوری تغییر کندبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آیین تجلیل از موثرین عرصه جمعیت «ایران جوان» با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سجادی وزیر ورزش و جوانان و حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدا «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه برنامه منسجمی برای برون‌رفت از پیری جمعیت و دغدغه‌های این حوزه خواهیم داشت، اظهار داشت: از مجلس شورای اسلامی بخاطر همت در تدوین قانون موضوع جمعیت تشکر می‌کنیم چراکه مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی را دنبال کردند.

وی از شکل‌گیری ستاد جمعیت با پیگیری رئیس جمهور در دولت خبر داد و گفت: همه‌ی بخش‌های دولت باید وظایف خود را درباره جوانی جمعیت انجام دهند. بیش از قانون نیازمند تغییر فرهنگ و بیان ارزش‌های فرزنداوری در دین هستیم لذا حتما فرزندآوری باید در جامعه به ارزش تبدیل شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صریح کرد: امروز در کنار بحث فرزندآوری چند عدد مهم داریم که توجه به آن مشکل جوانی جمعیت را حل می‌کند؛ رقم ۲۱ درصدی ناباروری و عدد سقط جنین کار‌های مهمی است که باید انجام شود.

اسماعیلی با تاکید براینکه در وزارت ارشاد بنای ما اجرای قانون و تلاش برای تغییر فرهنگ در این حوزه است، افزود: ما بایستی درخصوص فرزنداوری نگاه را در خانواده‌ها و خانم‌ها تغییر دهیم.

وی از تولید محصولات خوب و کار‌های فاخر هنری با موضوع فرزنداوری خبرداد و اظهار داشت: باید مسئله فرزنداوری را به ارزش و باور عمومی تبدیل کنیم که امیدواریم در زمان کوتاهی شاهد تغییر این رویکرد باشیم.

لباف: مسئله بیمه ناباروری در بیمارستان‌های دولتی حل نشده است

طاهره لباف فعال حوزه فرزندآوری و جمعیت در ادامه اظهار داشت: به‌عنوان فردی که ۱۰ سال در شورای عالی انقلاب فرهنگی برنامه جمعیت را دنبال می‌کردم پیامی به مردم ایران در مسئله جمعیت دارم اگرچه پدر و دلسوزمان رهبر انقلاب ۴۴ بار این موضوع را تذکر دادند، اما باید بدانید اصل مسئله جمعیت، مسئله حکومت نیست بلکه مسئله جامعه است.

وی تصریح کرد: اگر جمعیت را به‌عنوان یک مسئله جهادی دنبال نکنیم، جمعیت ایران در سال‌های آینده به ۳۱ میلیون می‌رسد و مهم ترکیب جمعیت آن دوران است که ۴۷ درصد آن بالای ۶۵ ساله سن خواهند داشت.

لباف با تاکید براینکه مسئله بیمه ناباروری حتی در بیمارستان‌های دولتی حل نشده است، گفت: قانون جوانی جمعیت بسیار قانون جامع و خوبی است که لازم بود، ولی اگر این قانون اجرایی نشود اثرات منفی آن در جامعه بسیار بالا خواهد بود و موجب بی‌اعتمادی مردم خواهد شد لذا وزارت‌خانه‌ها تلاش کنند تمام قانون را اجرا کنند.

این پزشک و متخصص با تاکید بر اینکه حداقل روزی هزار سقط جنین در ایران صورت می‌گیرد، گفت: طبق آمار رسمی بنیاد شهید و امور ایثارگران در طول هشت سال دفاع مقدس ۲۸۰ هزار شهید تقدیم شده است که معنویت امروز جامعه را آفریدند؛ این تعداد شهید درحالی است که امروزه روزانه هزار سقط جنین در کشور صورت می‌گیرد که اثر معنوی سقط جنین در جامعه بسیار مخرب است بنابراین مسئله قانون جمعیت نیازمند مطالبه‌گری است.

یامین‌پور: جوانی جمعیت ایران تحت‌تاثیر آلاینده‌های مسموم غربی است

وحید یامین‌پور معاون وزیر ورزش و جوانان هم اظهار داشت: وزارت ورزش و جوانان با همکاری معاونت ریاست جمهوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد ملی خانواده تصمیم گرفتند در اولین سال اجرای تصمیم جوانی جمعیت و تحکیم خانواده این برنامه را برای تقدیر از فعالان جمعیت برگزار کنند.

وی با اشاره به اهمیت موضوع جمعیت گفت: جمعیت و جوانی موضوع مهم اهل فکر و دغدغه راهبردی رهبر معظم انقلاب اسلامی است که اتفاق امروز را نقطه‌ی اتصال دولت و حاکمیت با سازمان‌های مردم‌نهاد و حلقه‌های میانی جمعیت تلفی می‌کنیم.

معاون وزیر ورزش و جوانان با تاکید براینکه دولت باید ظرفیت‌سازی و ریل‌گذاری کند، ولی بخش اصلی و اثرگذار از عهده فعالان فرهنگی، اصحاب رسانه و سازمان‌های مردم نهاد برمی‌آید، افزود: رهبر انقلاب فرهنگ را به هوا تعبیر کردند و در حوزه جمعیت هوا تحت‌تاثیر آلاینده‌های مسموم غربی است و تلاش زیادی نیاز است تا این هوا تصفیه شود.

یامین‌پور خاطرنشان کرد: آنچه از دست ما بر می‌اید ریل‌گذاری و بسترسازی برای حلقه‌های میانی مردمی است که امروز با حضور مسوولین از کسانی که خودشان براساس دغدغه در این عرصه جهاد کردند که امیدواریم از امروز به بعد شاهد فضا و جهاد جدیدی در این عرصه باشیم، تجلیل می‌شود.

خزعلی: لازمه افزایش جمعیت صمیمت خانواده‌ها است

در ادامه این مراسم کبری خزعلی رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان‌ اینکه در زمینه جمعیت اول باید بتوانیم سبک‌زندگی را شایسته ایران اسلامی ترویج کنیم، اظهار داشت: سبک‌زندگی ایرانی که وام‌دار امام رضا (ع) و مدیون ایشان است‌؛ امام رضا درباره بهترین زندگی می‌فرمایند بهترین زندگی آن است که زندگی دیگری در زندگی تو بهبود کند؛ اگر این فرهنگ را در جامعه اشاعه دهیم، ازدواج پا می‌گیرد و فرزندپروری ارزش می‌شود.

وی صمیمت و محبت خانواده‌‌ها را لازمه فرزندآوری دانست، گفت: هرچه بتوانیم تحکیم خانواده را رونق دهیم شاهد پویایی خانواده‌ها و رشد جمعیت خواهیم شد.

بانکی‌پور: همه‌ی اجزای قانون جوانی جمعیت اجرا شود

در ادامه، بانکی‌‌پور نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بابیان‌اینکه قبل از شهادت شهید ححجی شهیدان حرم مهجور بودند اما با شهادت ایشان جامعه توجه ویژه به شهیدان مدافع حرم کرد، گفت: با قانون جمعیت بچه‌های فعال عرصه جمعیت که دیده نمی‌شدند، دیده شدند. امروز گفتمان جمعیت مورد توجه قرار گرفته شده و میدان جدیدی ایجاد شده است که می‌طلبد عزیزان فعال جمعیت با این ظرفیت‌ها به‌میدان بیایند.

وی هدف قانون جمعیت را رفع موانع فرزندآوری دانست و گفت: ما در قانون جمعیت مانع‌زدایی می‌کنیم و تاکیدی بر فرزندآوری نداریم بلکه موانعی که ۳۰ سال مقابل فرزندآوری بود را رفع کردیم و لازم است همه‌ی اجزای قانون جوانی جمعیت اجرا شود.

این نماینده مجلس به افزایش چشم‌گیر بودجه جوانی جمعیت اشاره کرد و گفت: بودجه جوانی جمعیت امسال بیشتر اجماع تمام بودجه‌هایی است که از ۳۰ گذشته تاکنون در حوزه خانواده قرار داده شده بود. هرجای قانون جمعیت دچار مشکل و کمبود باشد ما در مجلس آماده هستیم تا در برنامه هفتم آن را هفتم کنیم؛ این اتفاق چیزی است که‌ رهبری آن را مورد تاکید قرار دادند.

بانکی‌پور وضعیت شرایط امروز جمعیت ایران را خوب دانست و گفت: پیری جمعیت در آینده دیده می‌شود لذا باید پیش از دیر شدن مشکل آن را رفع کنیم.

در بخش پایانی این مراسم از عفت سلطانی مادر دو شهید و یک جانباز دفاع مقدس، مهدی رسول مداح و فعال فرهنگی حوزه جمعیت در هییت ثارالله زنجان، حجت‌الاسلام محسن عباسی والدی فعال مردمی مبحث جمعیت، فاطمه محمدپور مسوول گروه جهادی مهرفرشته‌ها، محمدعلی جعفری نویسنده و فعال ادبی حوزه جمعیت، حجت‌الاسلام سیدحسین موسوی فعال حوزه جمعیت و فرزندآوری، حجت‌الاسلام محمدتقی شفیعی نویسنده، عاطفه میرسیدی پزشک و مجری تلویزیون، لیلا ملک‌مطیعی فعال جمعیت در فضای مجازی، مرضیه صمدانی فعال اجتماعی حوزه جمعیت، فاطمه مصباح، محمدحسن شاه جعفری مسوول گروه تبلیغی عماد، حسین فرزندی و علیرضا خوش‌بیان کارگردان و تهیه کننده برنامه هیوا، سید فاطمه حسینی نویسنده و فعال ادبی در این مراسم تجلیل شدند.

انتهای پیام/121

نظر شما
پربیننده ها