ایمانی پور در دیدار با وزیر فرهنگ قطر:

قطر به‌عنوان محور گفت‌وگو‌های فرهنگی با جهان عرب انتخاب شد

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: وجود ظرفیت‌های فراوان دانشگاهی و نخبگان جهان عرب سبب شد تا قطر به عنوان محور گفت‌وگو‌های فرهنگی با جهان عرب انتخاب شود.
کد خبر: ۵۲۳۲۶۷
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۴ - 18May 2022

قطر به‌عنوان محور گفتگو‌های فرهنگی با جهان عرب انتخاب شدبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدمهدی ایمانی‌پور» رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با شیخ عبدالرحمن بن حمد بن جاسم آل ثانی وزیر فرهنگ قطر دیدار و گفت‌وگو کرد.

حجت الاسلام ایمانی پور با اشاره به آشنایی وزیر فرهنگ قطر با ایران، اظهار داشت: خوشبختانه وزیر فرهنگ قطر آشنایی خوبی با ادبیات و مجموعه فرهنگی ایرانی دارند. امیدوارم سفرشان به ایران سبب توسعه فعالیت‌های فرهنگی میان دو کشور باشد.

وی افزود: رئیس جمهور کشورمان تأکید فراوانی برای توسعه با کشور‌های همسایه را دارند و انتخاب کشور قطر به عنوان اولین سفرهایش حاکی از توسعه روابط راهبردی است و حتی سفر اخیر امیر قطر به ایران حاکی از روابط دوستانه، صمیمانه و تأکید بر گسترش این همکاری‌ها است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: روابط میان دو کشور قطر و ایرانی هم قدیمی و هم صمیمی است و منحصر به روابط بین دولت‌ها نیست و ملت‌ها قلبا به هم علاقمند هستند. خوشبختانه در جریان سفر رئیس جمهورمان به قطر برنامه مبادلات فرهنگی امضا شد و امروز علاقمندیم به صورت مشخص وارد اقدامات عملیاتی شویم.

وی ادامه داد: خوشبختانه سفیر ایران در قطر و سفیر قطر در تهران علاقمند به توسعه بیشتر روابط بین دو کشور هستند. همچنین در سوابق وزیر فرهنگ قطر متوجه می‌شویم که او علاوه بر شغل فرهنگی، دارای شخصیت رسانه‌ای هستند و در مقطعی که او مسئولیت رسانه‌ای قطر را برعهده داشت، شاهد توسعه بسیار در روابط رسانه‌ای ایران و قطر بودیم. گرچه شناخت خوبی از یکدیگر داریم، اما لازم است در زمینه فعالیت‌های رسانه‌ای تلاش بیشتری صورت بگیرد.

الجزیره همه تلاشش را برای نشان دادن جنایت رژیم صهیونیستی می‌کند

حجت الاسلام ایمانی پور گفت: روز گذشته که به عنوان روز جهانی ارتباطات و فناوری ارتباطات شناخته شده است، از شبکه الجزیره در تهران بازدید کردیم و در این بازدید از شخصیت خبرنگار شهیده شیرین ابوعاقل تجلیل کردیم. درواقع بهانه این دیدار تجلیل از شخصیت این خبرنگار شهیده بود. در آنجا مدیر شبکه الجزیره عنوان کردند که برای نشان دادن واقعیت‌های فلسطین و جنایت رژیم صهیونیستی تلاش خواهیم کرد و این تلاش قابل ستایش است.

وی افزود: با توجه به سوابق رسانه‌ای وزیر فرهنگ قطر، انتظارات مان بیشتر شد. همچنین رویداد بزرگی که در آینده‌ای نزدیک با عنوان جام جهانی فوتبال برگزار خواهد شد، فرصت خوبی برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی در قطر است که امیدواریم شما فرصت‌های مناسبی برای معرفی تصویر شایسته ایران در این رویداد جهانی (جام جهانی فوتبال) فراهم کنید.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: سال گذشته در ترجمه کتاب‌های «تاریخ ادب فارسی» از احمد تمیم داری و «از گذشته ادبی ایران» از آثار عبدالحسین زرین کوب که به همت انتشارات بین المللی الهدی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از زبان فارسی به زبان عربی ترجمه شده، در ششمین دوره جایزه ترجمه و تفاهم بین‌المللی شیخ حمد قطر، موفق به کسب رتبه سوم شدیم. این اتفاق خوبی بود که سال گذشته برای مان رقم خورد و امیدواریم در این دوره هم مجدداً این اتفاق تکرار شود و ظرفیت ترجمه میان دو کشور گسترش یابد.

وی ادامه داد: ما گفتگو‌های فرهنگی با کشور‌های مختلفی آغاز کردیم و قطر به عنوان محور گفتگو‌های فرهنگی با جهان عرب انتخاب شده است که باید آن را تقویت کنیم. دلیل انتخاب قطر به عنوان طرف گفت و گوی محوری با جهان عرب به دلیل وجود ظرفیت‌های فراوان دانشگاهی و نخبگان جهان عرب است.

ایجاد کارگروه مشترک میان ایران و قطر برای پیگیری امور مربوط به توسعه روابط

حجت الاسلام ایمانی پور گفت: کارگروه مشترکی میان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و کشور قطر تشکیل شود تا بتوانیم پیشرفت کار را دنبال کنیم.

در ادامه شیخ عبدالرحمن بن حمد بن جاسم آل ثانی وزیر فرهنگ قطر گفت: مقدمات توسعه فرهنگ فراهم است و علاقمند به ایجاد روابط بین دو کشور در زمینه‌های مختلف به ویژه زمینه‌های فرهنگی هستیم.

وی افزود: بدون شک تمدن ایرانی، اسلامی بسیار غنی است و ما بر آن افتخار می‌کنیم. آنچه که امروز مهم است این بوده که روابط اقتصادی بین دو کشور توسعه یابد. اگر روابط اقتصادی میان دو کشور توسعه یابد، قطعاً در سایر زمینه‌ها تأثیر خود را خواهد گذاشت.

وزیر فرهنگ قطر گفت: بدون شک عوامل مشترکی میان دو کشور وجود دارد که در رأس آن دین اسلام است که ما را زیر یک چتر جمع می‌کند.

وی ادامه داد: ترجمه‌های زیادی را شاهد هستیم و از ادبیات عرب به زبان فارسی و بالعکس ترجمه شده است. بدون تردید شرکت قطر در سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، در این حجم تمایل خوب ما را نشان می‌دهد. همچنین ما در این مسیری که با ایران پیش گرفته ایم، ادامه خواهیم داد؛ چراکه ایران کشور همسایه است و شهروندانش برای ما عزیز هستند.

موضع ایران نسبت به خبرنگار شهید الجزیره نشان از فرهنگ ایرانی است

وزیر فرهنگ قطر گفت: شهادت شیرین ابوعاقله قلب همه را به درد آورد و موضع ایران نسبت به این حادثه واضح و روشن بود که نشان از فرهنگ ایرانی نسبت به شهادت ابوعاقل است.

وی ادامه داد: فرهنگ ایران پیشرفته است و مشارکت جمهوری اسلامی در سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، تجلی و بیانگر روابط خوب میان دو کشور است.

شیخ عبدالرحمن بن حمد بن جاسم آل ثانی گفت: برگزاری این جشن بزرگ (جام جهانی فوتبال) تنها مربوط به کشور قطر نیست بلکه همه در این برگزاری سهیم هستند. برگزاری جام جهانی فوتبال در وسعت بسیاری برگزار می‌شود که همین امر سبب می‌شود تا فرهنگ ملت‌ها به یکدیگر نزدیک شوند. ما در ادامه این روابط تلاش خود را خواهیم کرد و نسل‌های آینده ادامه دهنده این راه هستند. امیدواریم گام‌های بزرگی را در مسیر توسعه روابط بین دو فرهنگ برداریم.

در پایان هاشمی نماینده ایران در قطر طی سخنرانی به بیان سابقه روابط فرهنگی میان دو کشور ایران و قطر پرداخت.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار