معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری مشهد:

راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار خدمتی فرهنگی به مناطق محروم است

«بازوبندی» گفت: وجود کتابخانه‌های سیار در سطح شهرستان مشهد و ارائه خدمات کتابخانه‌ای به مجموع ۱۰ روستای دورافتاده و کم‌برخوردار حرکتی موفق در مسیر ارائه خدمات کتابخانه‌ای و تسهیلگری در این امر بوده است.
کد خبر: ۵۲۳۴۱۹
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲ - 19May 2022

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان مشهد با حضور «احمد بازوبندی» معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری شهرستان مشهد، «محمدرضا بدیع‌زادگان» رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان مشهد و سایر اعضا امروز در مشهد برگزار شد.

احمد بازوبندی در این نشست با بیان اینکه یکی از اهداف انجمن کتابخانه‌های عمومی، تسهیلگری در زمینه دسترسی مردم به کتاب است، اظهار داشت: برای عملکرد موثرتر و مفیدتر در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی نیاز است که ابتدا زمینه دسترسی آسان به کتاب را برای مردم فراهم سازیم.

وی افزود: وجود کتابخانه‌های سیار در سطح شهرستان مشهد و ارائه خدمات کتابخانه‌ای به مجموع ۱۰ روستای دورافتاده و کم‌برخوردار حرکتی موفق در مسیر ارائه خدمات کتابخانه‌ای و تسهیلگری در این امر بوده است اما ما باید تلاش کنیم که با تعامل و همکاری سایر دستگاه‌های اجرایی از ظرفیت‌های مناسب در این خصوص استفاده کنیم.

معاون سیاسی اجتماعی فرمانداری مشهد، با اشاره به ظرفیت بوستان‌ها و فضاهای سبز خواستار پیگیری احداث کتابخانه در این فضاها با مساعدت و همکاری شهرداری مشهد شد.

وی یکی از عوامل موثر در تسهیلگری حوزه کتاب و کتابخوانی را تأمین منابع دانست و گفت: در سال گذشته، پویش «کتاب خواندنی است نه تزئینی» با هدف اهدای کتاب‌های خوانده شده و بلااستفاده در اتاق مدیران با محوریت تأمین منابع کتابخانه‌های روستایی، دورافتاده و کم‌برخوردار برگزار شد.

بازوبندی تأکید کرد: نیاز است که همه مدیران دستگاه‌های اجرایی با همراهی و مساعدت بیشتر در کنار مجموعه کتابخانه‌های عمومی در راستای اجرای موثرتر این طرح اقدام کنند.

افزایش فضاهای کتابخانه‌ای نیازمند عزم همگانی است

در ادامه محمدرضا بدیع‌زادگان، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان مشهد با اشاره به نسبت جمعیت مشهد به فضاهای کتابخانه‌ای، ابراز داشت: با توجه به آمارگیری انجام شده در پایان سال ۱۴۰۰ به ازای هر یک هزار نفری بالغ بر ۱۱ متر مربع فضای کتابخانه‌ای وجود دارد که در مقایسه با آمار کشوری، کلان‌شهر مشهد از موقعیت مناسبی برخوردار نیست.

وی خاطرنشان کرد: برای افزایش فضاهای کتابخانه‌ای نیاز به همراهی و همکاری بیشتر خیرین و سایر دستگاه‌های اجرایی است.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان مشهد در خصوص معیارهای احداث کتابخانه در مناطق مختلف گفت: با توجه به اینکه کتابخانه‌های سیار برای روستاهای با جمعیت زیر ۲ هزار نفر مناسب است در حوزه احداث کتابخانه باید اولویت بر روی روستاهای با جمعیت بالا و در حوزه شهری در مناطق فاقد کتابخانه باشد.

بدیع‌زادگان در پایان خواستار تبدیل کتابخانه‌های فعال زیرمجموعه آستان قدس رضوی، شهرداری، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کانون‌های مساجد به کتابخانه‌های عمومی مشارکتی به‌عنوان عامل موثر در افزایش فضاهای کتابخانه‌ای در کنار تعاملات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حوزه تأمین منابع و همراهی در نحوه مدیریت کتابخانه شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها