امروز در نمایشگاه کتاب؛

خاطرات همسر سردار رحیم صفوی رونمایی شد

کتاب همراه شامل خاطرات همراهی همسر سردار صفوی در جنگ است که امروز در سی وسومین نمایشگاه بین‌المللی رونمایی شد.
کد خبر: ۵۲۳۵۱۳
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۸ - 19May 2022

خاطرات همسر سردار رحیم صفوی رونمایی شدبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، آئین رونمایی و جشن امضا کتاب «یحیی»، کتاب صوتی «همراه» خاطرات همراهی همسر سردار صفوی در جنگ، تاریخ شفاهی «سید یحیی صفوی از سنندج تا خرمشهر» و «سید یحیی صفوی از شرق بصره تا مهران» با حضور سردار رحیم صفوی، مهرشاد شهابی، سردار نایینی، دکتر یاسر احمدوند و دیگر فعالان عرصه ادبیات پایداری در سالن سرای اهل قلم برگزار شد.

در ابتدای این نشست سردار نایینی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب، جبهه مقاومت، جبهه سلامت و شهدای عملیات بیت‌المقدس گفت: این روز‌ها یادآور مجاهدت رزمندگان بیت‌المقدس است. ما معمولاً فتح خرمشهر را در ۳ خرداد خلاصه می‌کنیم، اما این عملیات در چهار مرحله صورت گرفت که نهایتاً در سه خرداد به آزادی خرمشهر انجامید. جزئیات این عملیات بیست و چهار روزه را در روزشمار‌های مرکز اسناد دفاع مقدس می‌توان دید.

وی در ادامه با یادآوری رشادت‌های شهدای گرانقدر این عملیات، شهدای جهاد و ارتش افزود: از تمام پدیدآورندگان این آثار همچون مرحوم دکتر اردستانی، مرتضی سرهنگی، آقامیرزایی، دکتر موحد و کارشناسان مرکز اسناد دفاع مقدس صمیمانه تقدیر و تشکر دارم.

نائینی گفت: سردار صفوی از جمله پیشگامان خط مبارزه و دفاع بودند. وی هم در طرح‌ریزی و هم هدایت نقش مهمی داشتند. در صحنه‌های درگیری در عملیات‌های مختلف همچون اروند در خط مقدم کنار شهید کاظمی و مرتضی قربانی حضور داشتند.

سردار علی‌محمد نایینی ضمن معرفی وظایف مرکز اسناد دفاع مقدس افزود: مرکز اسناد دفاع مقدس وظیفه روایت مستند از جنگ را دارد. با منابع منحصر به فردی که دارد از تحریف جنگ جلوگیری می‌کند و روایات دست اول را به مخاطب می‌رساند. در حال حاضر ۵۶۰ تاریخ شفاهی معتبر در این مرکز گردآوری شده است.

سردار نایینی گفت: از این مرکز روزشمار‌ها و اطلس‌های جنگ به جای مانده، که از کار‌های مورد تقدیر دوستان است. تبدیل سرگذشت فرماندهان به روایت داستانی، از کار‌های خوب این مرکز بود که توسط مرتضی سرهنگی صورت گرفت.

وی گفت: کتاب «همراه» یک اثر منحصر به فرد و ویژه است. یادداشت‌هایی که در این کتاب موجود است موید پیوستگی جنگ و نهاد خانواده است. نسل جوان امروز ما باید بداند فرماندهان جنگ چگونه همزمان هم خانواده و هم صحنه مبارزه و جنگ را هدایت می‌کردند.

در ادامه این برنامه مرتضی سرهنگی نویسنده کتاب‌های «پابه‌پای باران» و «سفر بر مدار مهتاب» نوشتن خاطرات جنگ را در دنیا یک سنت فراگیر دانست و گفت: خاطرات جنگ صدای یک انسان در شرایطِ هست و نیست زندگی بود. ما در کتاب‌های جنگ ضمن اینکه مطالعه می‌کنیم، صدای انسان را می‌شنویم.

وی افزود: در همه جای دنیا خاطرات را می‌خوانند تا بدانند افراد در شرایط سخت جنگ چگونه دوام آوردند. انسان وقتی این آثار را مطالعه می‌کند خود را جای شخصیت اصلی کتاب می‌گذارد و تاب‌آوری خود را می‌سنجد. خاطرات جنگ نزدیکترین روایت به جنگ است.

سرهنگی در خصوص کتاب یحیی گفت: کتاب «یحیی» کاملاً مستند است. تجربه کتاب یحیی تجربه خوبی بود. خود سردار صفوی با حوصله وقت گذاشتند و اصلاحات کتاب را انجام دادند. من زمانی که خبرنگار بودم با یک افسر عراقی اسیر مصاحبه می‌کردم که یک جمله جالبی گفت. به من گفت من ۱۹ ماه در خرمشهر بودم، یک شب آرام نخوابیدم. شب‌های خرمشهر وحشتناک بود. پرسیدم از چه می‌ترسیدید؟ گفت از رزمندگان ایرانی ترس داشتیم.

محمدعلی آقامیرزایی نویسنده کتاب «یحیی» دیگر سخنران این مراسم بود که در سخنرانی کوتاهی گفت: این کتاب حاصل یک کار تیمی است. این کتاب حاصل مستقیم فعالیت من، آقای سرهنگی و خانم عزیزی است. قسمت تاریخ شفاهی این کتاب هیچ اثر غیر مستندی ندارد و کاملاً بر اساس منابع مستند است.

مهرشاد شبابی همسر سردار رحیم صفوی در ادامه این برنامه ضمن تشکر از عوامل گردآوری این مجموعه کتاب‌ها، مرحوم اردستانی، خانم حسینی، خانم ناصری، خانم اردستانی و آقای سرهنگی گفت: کتاب «همراه» صرفاً همراهی مهرشاد شهابی با همسرش رحیم صفوی نیست. ما در تاریخ، ردپای زنانی را می‌بینیم که صبورانه و هوشمندانه در تصمیم‌گیری و هدایت زندگی خود فداکاری کردند. زنانی که سعی کردند بازویی برای پیشبرد اهداف زندگی و همسر خود باشند.

وی افزود: کتاب «همراه» اثر گذاری زنان در محیط خانواده و جامعه را روایت می‌کند. این زنان وقتی می‌توانند تأثیرگذاری مناسبی داشته باشند که از طریق ابزار مختلف همچون فیلم، داستان و … در جامعه حضور داشته باشند.

سردار یحیی رحیم صفوی مهمان ویژه این مراسم بود که ضمن تشکر از سردار نایینی و حضار گفت: ما پاسداران با خدا، رسول الله، رهبر و شهیدانمان عهد و پیمان بستیم که از مردم کشورمان و بلاد اسلامی دفاع کنیم.

وی افزود: خداوند اگر ملتی را دوست داشته باشد، رهبر خوب به آنان می‌دهد و اگر مردی را دوست داشته باشد به او خانواده و همسر خوب می‌دهد. اکثر رزمندگان جنگ همسر یا مادران فداکاری داشتند که در جنگ دوام آورند. افرادی مانند سردار نایینی در زمان جنگ هفده بار از نقاط مختلف کشور اسباب کشی داشتند.

مشاور عالی رهبر انقلاب اسلامی در امور نیرو‌های مسلح ضمن بررسی روند آزادسازی خرمشهر گفت: از ده اردیبهشت تا سوم خرداد، در گرمای جنوب جنگیدیم. جوانان نمی‌دانند، خرمشهر چگونه آزاد شد و چه رنج‌هایی به جان خرید. ملت ما استقامتی که در زمان جنگ داشتند، الان هم دارند. خدایی که جنگ را به پیروزی رساند، الان هم ملت ما را به پیروزی می‌رساند.

مشاور فرمانده کل قوا در ادامه افزود:: من در سن هفتاد سالگی برای شما صحبت می‌کنم. در دو قرن گذشته در ملت‌های اسلامی سه نوع گفتمان بود، گفتمان مقاومت یا گفتمان انقلابی سومین گفتمان بود که در راه مبارزه با استعمار، برقراری عدالت، تحول در ساختار حکومت و سیاست خارجی بر اساس اسلام ناب محمدی با حفظ هویت ملی ایرانی و اندیشه اسلامی تلاش می‌کرد. سید جمال‌الدین اسدآبادی، حضرت امام و مقام معظم رهبری پرچمدار این گفتمان بودند، این گفتمان به پیروزی انقلاب و دفاع مقدس انجامید.

وی افزود: یکی از پرچمداران مکتب مقاومت سردار سلیمانی، محصول چهل سال ایستادگی ملت مقابل آمریکا و اسرائیل بود. امروز ملت ما آمریکا را شکست داده. آمریکایی‌ها در سوریه و خاورمیانه شکست خوردند. مجبورند که به شروط ایران در برجام تن دهند.

سردار رحیم صفوی در پایان گفت:: ایران یک قدرت جهانیست. زمانی سفیر آمریکا در ایران امر به تعویض رئیس دانشگاه تهران می‌کرد، اما امروز ما تصمیم می‌گیریم و آمریکایی‌ها باید گوش دهند. امیدوارم خداوند به برکت شهدا، رهبری و دولت خدمتگذار از شرایط مقاومت عبور کنیم و یک کشور آزاد و پیشرفته در غرب آسیا و منطقه باشیم.

در حاشیه این مراسم از عوامل کتاب صوتی «همراه» همچون آقامیرزایی نویسنده کتاب، فیاما ناصحی گوینده نقش خانم شبابی، سپهر ترابی‌فر گوینده نقش سردار صفوی، زهرا اردستانی نویسنده خاطرات خانم شبابی، سمیه حسینی مشاور تألیف کتاب تجلیل شد.

یاسر احمدوند رئیس نمایشگاه کتاب تهران به‌عنوان آخرین سخنران این مراسم ضمن ابراز خوشنودی از معرفی آثار ارزشمند دفاع مقدس گفت: امید است که این کتاب‌ها بیشتر معرفی و خوانده شود. باید از بزرگ‌مردانی همچون سردار صفوی که تاریخ درخشانی را در ایران بزرگ رقم زنند، بیشتر بگوییم. ان‌شاءالله که یاد و خاطره این رشادت‌ها پایدار و مانا باشد. امیدوارم خاطرات ارزشمند از دیگر رزمندگان به قلم تحریر درآید.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها