فرار آمریکا از جنایت‌های جنگی خود در جهان

آمریکا با وجود مطرح کردن ادعا‌های بسیار علیه دیگر کشورها، همواره از جنایت‌های جنگی خود فرار کرده و در این زمینه پاسخگو نبوده است.
کد خبر: ۵۲۳۹۳۹
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۳ - 22May 2022

فرار آمریکا از جنایت‌های جنگی خود در جهان

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، همزمان با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین، آمریکا به همراه کشور‌های اروپایی ادعایی علیه روسیه مبنی بر ارتکاب جنایات جنگی مطرح کردند، اما آیا این ادعای آمریکا درست است؟

به گزارش «nybooks»، آمریکا برای مدت طولانی، به طرز مرگباری در مورد جنایات جنگی که خود مرتکب شده، دوگانه بوده است.

سابقه فرار اخلاقی آمریکا از جنایات جنگی خود، این نکته را برجسته می‌کند که اتهام زنی واشنگتن علیه مسکو، بیشتر شبیه یک سلاح مفید در برابر دشمن است تا ادعای اصل جهانی.

علاوه بر این، دیوان بین‌المللی کیفری به عنوان نهادی که قرار است به موضوع جنایت‌های جنگی در سراسر جهان رسیدگی کند همواره از سوی آمریکا تضعیف شده است.

از دیرباز دو راه برای تعقیب جنایات جنگی وجود داشته است؛ یکی اینکه این یک وظیفه جهانی است و از آنجایی که انسان‌ها از حقوق مساوی برخوردارند، نقض این حقوق بدون توجه به ملیت یا اقناع سیاسی مرتکبین، باید مورد پیگرد قانونی قرار گیرد.

سابقه فرار اخلاقی آمریکا در مورد جنایات جنگی، دیوان بین‌المللی کیفری را به عنوان همان نهادی که ممکن است جنایت‌های جنگی را در جهان بررسی و رسیدگی کند، تضعیف کرده است.

دولت آمریکا پیش از این همواره تلاش‌های دیوان بین‌المللی کیفری را از مسیر خود خارج کرده و در برابر آن مانع‌تراشی کرده است.

تحقیقات مقدماتی درباره جنایات ارتکابی در افغانستان از زمان پیوستن این کشور به دیوان بین‌المللی کیفری در سال ۲۰۰۳، بیش از یک دهه در جریان بود. این تحقیقات شامل جنایاتی بود که توسط همه طرف‌های درگیر صورت گرفته بود.

با این وجود آمریکا از انجام این تحقیقات جلوگیری کرد؛ این اقدام ضربه‌ای به قربانیان، مدافعان حقوق بشر و کسانی بود که در دیوان کیفری بین‌المللی آخرین امید خود را برای محاکمه جنایات پرسنل و مقامات آمریکایی در دادگاه قرار داده بودند.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها