دفاع‌پرس گزار می‌دهد؛

جنگ قدرت در خاندان آل سعود/ مدعیان پادشاهی در سرزمین حجاز

بر اساس برخی از وقایع و رویداد‌هایی که اخیرا در سطح مختلف حاکمیتی عربستان سعودی در حال وقوع و شکل‌گیری است، شاهد مرحله نهایی انتقال قدرت در این کشور پادشاهی هستیم.
کد خبر: ۵۲۴۰۷۸
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۱ - 23May 2022

آغاز قریب الوقوع مرحله نهایی جنگ قدرت در عربستان سعودیگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: منابع آگاه و رسانه‌های داخلی عربستان سعودی در گزارش‌ها و تحلیل‌های خود خبر از آغاز قریب الوقوع مرحله نهایی انتقال قدرت از پادشاه به ولیعهد خبر می‌دهند که نشانه جدی بودن این موضوع را می‌توان به حضور شاهزاده «احمد بن عبدالعزیز» به همراه «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در آخرین سفر خود به امارات دانست.

بر این اساس بهتر است مقداری جنگ قدرتی که بین شاهزادگان سعودی در حکومت پادشاهی عربستان برای رسیدن به قدرت در جریان است را بیشتر مورد بحث و بررسی قرار بدهیم. اما ماجرا زمانی جالب‌تر می‌شود که نگاهی به فعالیت‌ها و اقدامات «محمد بن سلمان» در کنار زدن رقبا و سایر شاهزادگان و تثبیت قدرت او داشته باشیم. به خصوص اینکه بدانیم دستور بازداشت «احمد بن عبدالعزیز» فرزند بزرگ «عبدالعزیز بن احمد» توسط ملک سلمان صادر شده است.

مقطع مهمی از جنگ قدرت در عربستان سعودی با بازداشت گسترده عوامل طرفدار «محمد بن نایف» ولیعهد سابق سعودی همراه بود. در این رویداد نیرو‌های امنیتی عربستان سعودی ده‌ها نفر از عوامل و طرفداران شخص «محمد بن نایف» ولیعهد سابق این کشور را به دلیل فعالیت در شبکه‌های اجتماعی بازداشت کردند. ماجرا آنجایی جالب‌تر می‌شود که بسیاری از بازداشت شده‌ها صرفا فقط به دلیل اینکه عکسی از «محمد بن نایف» را در صفحه توئیتری خود درج کرده بودند بازداشت شدند.

البته جنگ قدرتی که از گذشته تا امروز همواره در سیستم حکومت پادشاهی وجود داشته تفاوت آنچنانی برای مردم و فعالان اجتماعی عربستان ندارد، زیرا تمامی این شاهزادگان وابسته و سرسپرده آمریکا هستند و در نهایت این آمریکا است که شاهد به قدرت رسیدن فردی خواهد بود که از طرفداران او است و سیاست‌ها و اوامر سیاستمداران آمریکا را در این کشور پیاده می‌کند.

اما همین ویژگی مشترک سرسپردگی شاهزادگان سعودی هم مانع از این نشده که برای رسیدن به قدرت و و تخت پادشاهی به جنگ و نزاع با یکدیگر نپردازند. از این روی هم شاهد هستیم که از جنگ قدرت از سالیان گذشته تا همین امروز همواره در بین شاهزادگان سعودی درجریان است.

نکته دیگر اینکه در این میان نگاهی به وضعیت و جایگاه «احمد بن عبدالعزیز» برادر شاه سعودی که در زندان به سر می‌برد داشته باشیم. در این راستا «سعد الفقیه» نویسنده و معارض معروف عربستانی در سخنانی پیرامون او می‌گوید وی گزینه مناسبی برای بازگشت به صحنه سیاسی عربستان است و در صورتی که سایر شاهزادگان بر روی او اجماع کنند می‌تواند ولیعهد آینده عربستان شود.

البته «احمد بن عبدالعزیز» به همراه «محمد بن نایف» عموزاده محمد بن سلمان و، ولی عهد سابق سعودی در ماه مارس ۲۰۲۰ بازداشت و روانه زندان شدند و تا امروز نیز در بازداشت قرار دارند. این موضوع نشان می‌دهد که «محمد بن سلمان» در بازی قدرت امروز عربستان هیچ جایگاهی را برای سایر شاهزادگان سعودی قائل نیست.

اما تاریخ عربستان سعودی و تجربه جنگ قدرت در خاندان هیات حاکمه این کشور به خوبی و روشنی نشان داده که تکیه زدن به تخت ولیعهدی عربستان آنقدر هم سهل و آسان نیست و کودتا همیشه به عنوان یک گرینه حتمی و محتمل در پازل قدرت عربستان سعودی جای داشته و مطرح است. بر این اساس «محمد بن سلمان» نیز از این قاعده مستثنی نیست و او ولیعهدی خود را همواره با ترس از کودتا ادامه می‌دهد.

این ترس از کودتا تا آنجایی در جان و روح «محمد بن سلمان» رخنه کرده که او از مزدوران خارجی برای محافظت از خودش استفاده می‌کند. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که سطح و میزان اعتماد نسبت به نیرو‌های امنیتی و اطلاعاتی عربستان تا چه اندازه در نزد ولیعهد سعودی ناچیز و کم اهمیت است و او برای حفاظت از خودش هیچ ریسکی را نکرده و به خارجی‌ها اعتماد می‌کند.

در پایان باید گفت عربستان روز‌های پرالتهاب و پرآشوبی را در انتظار می‌کشد و شاهزادگان سعودی برای رسیدن به تخت پادشاهی از هیچ اقدامی ازجمله کودتا برای پایین کشیدن رقبای خود دریغ نمی‌کنند. از این روی این کشور با توجه به ساختار معیوب و سراسر ظلم و فسادی که دارد هیچگاه روی آرامش سیاسی را به خود نخواهد دید.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار