المیادین بررسی کرد؛

بررسی دستاورد‌های مقاومت فلسطین؛ از انتفاضه سنگ تا عملیات شمشیر قدس

در عملیات سیف القدس مقاومت فلسطین در دو بخش نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را شکست داد؛ در بخش نظامی مقاومت توانست سکو‌های پرتاب موشک خود را به خوبی از دید دشمن پنهان کند.
کد خبر: ۵۲۴۵۶۴
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۳ - 24May 2022

بررسی دستاورد‌های مقاومت فلسطین؛ از انتفاضه سنگ تا عملیات شمشیر قدس

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، وبگاه المیادین در گزارشی به مناسبت سالگرد عملیات سیف القدس به بررسی دوره‌های مختلفی که بر مقاومت فلسطین گذشته کرده است. مهمترین بخش‌های این گزارش به شرح زیر است:

انتفاضه اول فلسطین شکست بزرگی را تجربه کرد؛ در این رخداد شاهد بودیم که گزینه مقاومت و انتفاضه دور زده شد، قیام ملت فلسطین خنثی شد و روح مقاومت در تفکر و اندیشه ملت فلسطین ترور شد.

از آغاز این انتفاضه در اواخر سال ۱۹۸۷، سنگ به عنوان ابزاری اساسی وارد قاموس مبارزات ملت فلسطین علیه اشغالگران شد. در آن زمان استفاده از سنگ به عنوان یک ابزار مقاومتی، چالشی جدی محسوب می‌شد، اما با وجود ابتدایی بودن آن، همین ابزار به مشهورترین و اثرگذارترین ابزار مقاومت فلسطین تبدیل شد.

با وجود اینکه انتفاضه نخست از لحاظ نتایج و سرنوشتی که داشت به جایی نرسید، اما در بخش مردمی دستاورد‌های ویژه‌ای داشت. همین انتفاضه باعث شد که در آینده فلسطینی‌ها به آزمایش کردن روش‌های دیگر مقاومتی روی آورند. در واقع انتفاضه سنگ آغازگر مسیر درخشان مبارزات ملت فلسطین شد، مبارزه‌ای که در ابتدای مسیر با ابزار‌های اولیه توانست اشغالگران را به زانو درآورد و از سوی دیگر دو وجه جدید را به ملت فلسطین اضافه کند؛ نخست فرهنگ مقاومت در مبارزه با اشغالگران، دوم اراده مقاومت و تحمیل هزینه به غاصبان سرزمین فلسطین.

ابزار‌های ابتدایی انتفاضه

سنگ، چاقو، تیر و کمان، کوکتل مولوتوف و.. همه و همه از ابزار‌های ابتدایی در مبارزات ملت فلسطین بودند، بعد‌ها البته فلسطینی‌ها با استفاده از سلاح گرم به انجام عملیات‌های استشهادی همت گماردند. در واقع این مسیر و رشد و تعالی در نتیجه انتفاضه اول بود، چون در این انتفاضه ملت فلسطین برای نخستین بار ابزار‌های مختلف مقاومتی را تجربه کرد و باعث شد حق خودش برای مقاومت علیه اشغالگری را بیش از پیش تثبیت نماید.

ابزار‌های اولیه مقاومتی فلسطین با وجود فقدان قدرت نظامی و یا ایجاد برتری نظامی، توانستند از همان آغاز رژیم صهیونیستی را وارد یک جنگ فرسایشی کنند که تاکنون نیز این رژیم از آن رنج می‌برد، همین رخداد باعث شده که صهیونیست‌ها هرگز احساس امنیت نداشته باشند و از طرفی فلسطینی‌ها به راهکاری مناسب برای رویارویی با اشغالگران برسند.

توافق اسلو و رونمایی از ابزار‌های جدید مقاومتی

توافق اسلو با دور زدن گزینه مقاومت و انتفاضه ملت فلسطین، قیام آن‌ها را خنثی کرد. در واقع این توافق سازش باعث ایجاد رکودی موقت در جریان انتفاضه و مقاومت ملت فلسطین شد.

اما مقاومت فلسطین آمریکا و رژیم صهیونیستی را با استفاده از روش‎‌های نوین مقاومتی که در گذشته سابقه نداشت، دچار شوک کرد. براساس معادله ایجاد هزینه برای اشغالگران و در پایبندی به اصل عدم کوتاه آمدن از حتی یک وجب از اراضی فلسطین، عملیات‌های استشهادی با استفاده از بمب و مواد منفجره، روش جدیدی را در مقاومت علیه وحشیگری رژیم صهیونیستی بنیان نهاد. آمار‌ها در آن زمان بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۱ حاکی از آن بود که مقاومت فلسطین دستکم در ۴۰ عملیات استشهادی عمق اراضی اشغالی ۱۹۴۸ را هدف قرار داد و همه محاسبات رژیم صهیونیستی را بر هم زد.

از آن زمان به بعد مقاومت فلسطین همواره در مسیر صعودی و رو به رشد قرار گرفته است. در جریان انتفاضه دوم یا انتفاضه الاقصی، مقاومت فلسطین از موشک‌های قسام، بمب‎ دست‌ساز، آر پی جی و گلوله‌های خمپاره استفاده کرد که محافل صهیونیستی را شوکه کرد. بعد‌ها مقاومت فلسطین از نسخه‌های دیگری از موشک قسام تحت عنوان قسام یک، دو و سه رونمایی کرد، همچنین در نتیجه کمک‌های ایران و حزب‌الله به موشک‌های ضدزره کورنت دست پیدا کرد.

تونل‌های مقاومت؛ عقب نشینی رژیم صهیونیستی از غزه

مقاومت فلسطین تنها به توسعه توان تسلیحاتی خود بسنده نکرد و سلاحی جدید را در سطح زیرین زمین با عنوان «سلاح تونل‌ها» را مورد استفاده قرار داد. تونل‌ها تاکتیک جدیدی بود که مقاومت فلسطین با استفاده از تجربیات حزب‌الله لبنان در مبارزه علیه رژیم صهیونیستی، به استفاده از آن همت گمارد.

مقاومت فلسطین با استفاده از تاکتیک نظامی تونل‌ها در غزه، توانست آسیب‌هایی جدی به رژیم صهونیستی وارد کند که در محاسبات این رژیم قرار نگرفته بود. سلسله عملیات‌های مقاومت فلسطین در این دوره با عنوان «جنگ تونل‌ها» مشهور شد و در نهایت باعث شد رژیم صهیونیستی مجبور به تخلیه ۲۱ شهرک در نوار غزه شد. در واقع رژیم صهیونیستی با عقب‌نشینی از غزه این واقعیت را نمایان کرد در ایجاد امنیت برای شهرک‌نشینان شکست خورده و در تحقق این هدف عاجز و ناتوان است.

مقاومت فلسطین از ژوئیه سال ۲۰۰۴ شدت عملیات‌ها علیه اشغالگران صهیونیست در غزه را افزایش داد که باعث کشته و زخمی شدن ده‌ها نظامی صهیونیست شد. در نهایت نیز آریل شارون تصمیم گرفت از این کابوس وحشتناک فرار کرده و در ۱۵ مه ۲۰۰۵ عقب نشینی از نوار غزه را اجرایی کند.

عملیات موفق اسارت نظامیان صهیونیست

با وجود عقب نشینی رژیم صهیونیستی از غزه، مقاومت فلسطین در ژوئیه ۲۰۰۶ عملیات به اسارت گرفتن گلعاد شالیت را اجرا کرد که در جریان آن سه نظامی صهیونیست به هلاکت رسید. مقاومت فلسطین ۵ سال بعد در توافق تبادل اسرا، در برابر تحویل دادن گلعاد شالیت نظامی صهیونیست توانست ۱۰۲۷ اسیر را از زندان‌های رژیم صهیونیستی آزاد کند.

حمایت‌های محور مقاومت

آزادی غزه فرصت بزرگی به مقاومت فلسطین جهت افزایش قوای نظامی‌اش داد. مقاومت فلسطین در این دوران با بهره‎‌گیری از تجربیات و پشتیبانی محور مقاومت شامل ایران، حزب‌الله و سوریه توانست تاکتیک‌های نظامی خود را توسعه داده و از طرفی موشک‌های جدیدی را نظیر M۷۵ را در سال ۲۰۱۲ رونمایی کند. موشکی که به یاد «احمد الجعبری» فرمانده شهید گردان‌های عزالدین قسام نامگذاری شد و برای نخستین بار تل‌آویو را مورد اصابت قرار داد.

نسل جدید موشک‌ها

روند رو به جلوی مقاومت فلسطین در جنگ سال ۲۰۱۴ رژیم صهیونیستی علیه غزه کاملاً به چشم آمد. مقاومت در این جنگ از نسل جدید موشک‌های خود رونمایی و استفاده کرد. در جریان این جنگ شهر اللد برای نخستین بار با موشک S۵۵ که ۵۵ کیلومتر برد دارد، هدف قرار گرفت. تل آویو نیز با موشک J۸۰ هدف قرار گرفت، مقاومت همچنین برای نخستین بار از موشک R۱۶۰ برای هدف قرار دادن شهر حیفا استفاده کرد. علاوه بر این مقاومت از عملیات‎‌های نوین از جمله هلی‌برن نیرو‌ها پشت خطوط دشمن، دستاورد‌های راهبردی ارزشمندی را محقق کرد. در نهایت نیز در عملیات سیف القدس برد موشک‌های مقاومت به بیشترین میزان خود رسید.

سیف القدس و برتری مقاومت

عملیات سیف القدس که در دفاع از مسجدالاقصی آغاز شد، دوران جدیدی از مبارزات با رژیم صهیونیستی را تشکیل داد. این عملیات تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای یهودی‌سازی قدس و مسجدالاقصی را به شکست کشاند و طعم پیروزی و قدرت بازدارندگی در برابر اشغالگران را دل ملت فلسطین نشاند.

در ۱۱ روز جنگ، مقاومت فلسطین پیروزی را محقق کرد و همه تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای ایجاد تغییر در معادلات مقاومت را به شکست کشاند. اعلام این مساله از سوی گردان‌های عزالدین قسام (شاخه نظامی حماس) که مقاومت برای ۶ ماه آینده ذخایر موشکی دارد، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی را مجبور کرد که برای آتش‌بس دست به دامن میانجیگران بین‌المللی شود.

در عملیات سیف القدس مقاومت فلسطین در دو بخش نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را شکست داد؛ در بخش نظامی مقاومت توانست سکو‌های پرتاب موشک خود را به خوبی از دید دشمن پنهان کند و با انجام عملیات ایذایی و فریب دشمن را دچار مشکل جدی کند. مقاومت در این جنگ برای نخستین بار از موشک A۲۵۰ که برد آن به ۲۵۰ کیلومتر می‌رسد رونمایی کرد. همچین از پهپاد‌های تهاجمی، زیردریایی‌ها و موشک‌های نسل جدید کورنت برای هدف قرار دادن تأسیسات دریایی و پایگاه‌های هوایی ارتش رژیم صهیونیستی استفاده کرد.

در بخش اطلاعاتی نیز مقاومت فلسطین این واقعیت را نمایان کرد که ارزیابی‌های امنیتی رژیم صهیونیستی دقیق نبوده است. رژیم صهیونیستی در جریان عملیات سیق القدس در دستیابی به اطلاعات نظامی برای ترور رهبران مقاومت فلسطین شکست خورد و هرگز توفیقی در این بخش نداشت.

نتایج راهبردی عملیات سیف القدس

-مقاومت فلسطین می‌تواند همانند مقاومت اسلامی حزب‌الله در لبنان، ضمن تحقق دستاورد‌های نظامی رژیم صهیونیستی را شکست دهد.

-پیمان قدس (عملیات گروه‌های مقاومتی در برابر تعرض به مسجدالاقصی) به عنوان یک راهبرد جدید وارد معادلات نظامی در فلسطین شد، معادله‌ای که هیچ طرفی نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد و ثمره ۳۰ سال پایداری بر خط مقاومت است.

-رسیدن مقاومت فلسطین به عزم اراده لازم برای تحقق هدف بزرگ آزادی کل فلسطین از چنگ اشغالگران صهیونیست.

-افزایش قدرت مقاومت فلسطین در نتیجه حمایت‌های محور مقاومت و کاهش امید و آرزوی صهیونیست‌ها به آینده و بقای خود.

-مقاومت فلسطین با انجام موفق عملیات سیف القدس نشان داد که هرگز ضعیف و یا به حاشیه رانده نشده و حضورش در محور مقاومت باعث افزای توانمندی‌ها و اثرگذاری‌هایش بیش از هر زمانی دیگری شده است.

-تبدیل معادله غزه-قدس به الگویی موفق و پیروزمندانه در فلسطین که جایگزین احساس شکست‎ بزرگ ملت فلسطین در اثر توافق اسلو شده است.

-افزوده شدن عملیات سیف القدس به سلسله شکست‌های متوالی رژیم صهیونیستی در کارنامه نظامی و سیاسی سران این رژیم.

-ناتوانی رژیم صهیونیستی در تحمیل حاکمیت خود بر قدس و مسجدالاقصی در برابر موفقیت مقاومت فلسطین در هدف قرار دادن عمق اراضی اشغالی.

-اثبات این مساله که ارتش رژیم صهیونیستی هرگز توانایی نبرد در چند جبهه را ندارد؛ چون در نبرد سیف القدس در برابر یک جبهه واحد نیز نتوانست به موفقیت برسد.

-اعتراف کامل صهیونیست‌ها به ناتوانی کامل در تجاوز زمینی به نوار غزه و ترس از نبرد‌های آینده در برابر مقاومت فلسطین.

-کاهش شدید اعتماد جامعه صهیونیستی به ارتش این رژیم و مقامات سیاسی در اثر شکست‌های متوالی برابر مقاومت فلسطین.

-از بین رفتن کامل روحیه سازش در بین ملت فلسطین و رسیدن آن‌ها به درک و فهم این مساله که مقاومت تنها راه آزادسازی فلسطین است.

-درک این واقعیت از سوی رژیم صهیونیستی که خطرناک‎‌ترین تهدید آن‌ها تسلیحات اتمی نیست بلکه محور مقاومت است که از چند جبهه پیرامونی در برابر این رژیم صف آرایی کرده است.

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها