رایزنی نماینده انگلیس در مذاکرات وین با مقام‌های صهیونیست درباره ایران

«استفانی القاق» مدیر بخش غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت خارجه انگلیس که نماینده لندن در مذاکرات وین بوده، از گفت‌وگوهای فشرده دو روزه با مقام‌های اسرائیلی درباره ایران و منطقه خبر داد.
کد خبر: ۵۲۴۷۱۴
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۱ - 24May 2022

رایزنی نماینده انگلیس در مذاکرات وین با مقام‌های صهیونیست درباره ایرانبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «استفانی القاق» نماینده انگلیس در مذاکرات وین در توییتی از رایزنی با مقام‌های رژیم صهیونیستی درباره ایران خبر داد.

وی در این خصوص نوشت: گفت‌وگوهای فشرده دو روزه با اسرائیل درباره ایران و منطقه داشتم. چشم‌انداز برجام، مقایسه یادداشت‌ها در مورد برنامه هسته‌ای ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای گسترده‌تر (بررسی شد).

این مقام ارشد انگلیسی در ادامه گفت نشست‌هایی با «ایال هولاتا» مشاور امنیت داخلی رژیم اسرائیل، «آلون بار» مدیر سیاسی وزارت خارجه این رژیم و «جاشوا زارکا» معاون مدیرکل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در امور راهبری داشته است.

«نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از زمان روی کار آمدن و تشکیل کابینه، تلاش‌ها برای ترغیب جامعه جهانی به اعمال فشار بر جمهوری اسلامی را افزایش داده است. اخیراً «بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با «لوید آستین» وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا در واشنگتن دیدار کرد و خواستار مقابله با جمهوری اسلامی ایران از طرق مختلف از جمله تقویت ائتلاف منطقه‌ای تحت هدایت ایالات متحده شد.

گانتز در شب عزیمت به ایالات متحده، مدعی شد که ایران تنها چند هفته تا جمع‌آوری مواد شکافت‌پذیر برای بمب اتمی فاصله دارد و حدود ۶۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۶۰ درصد در اختیار دارد. وی همچنین مدعی شد که ایران در تلاش برای تکمیل ساخت و نصب یکهزار سانتریفیوژ پیشرفته در تأسیسات هسته‌ای خود از جمله یک تأسیسات جدید در نزدیکی نطنز و جمع آوری دانش و تجربه در توسعه، ساخت و بهره برداری از سانتریفیوژها است.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای خود متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است. ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از توافق هسته‌ای ایران خارج شد.

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» مدعی شده بود قصد دارد از طریق مذاکرات وین، آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگرداند اما تاکنون از اجرای تعهداتش در این راستا خودداری کرده است.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها