فتح خرمشهر؛ فتح خون/ مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان گیلان خبر داد؛

افتتاح فاز اول مرکز فرهنگی دفاع مقدس گیلان در هفته دفاع مقدس

سرهنگ حبیبی گفت: فاز اول پروژه مرکز فرهنگی و موزه دفاع مفدس استان گیلان دارای ساختمان اسناد و کتابخانه و ساختمان اداری با محوطه‌سازی در هفته دفاع مقدس افتتاح رسمی خواهد شد.
کد خبر: ۵۲۴۸۳۴
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰ - 25May 2022

سوم خرداد نقطه آغاز بلوغ نظامی و تسهیلاتی ایران اسلامی شد

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از رشت، «حسن حبیبی» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان، در نشستی که با پیشکسوتان دفاع مقدس و عملیات بیت‌المقدس در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان برگزار شد، با گرامیداشت سالروز حماسه غرور‌آفرین آزادسازی خرمشهر، اظهار داشت: اکثر ملت‌ها و کشور‌ها در یک حادثه و اتفاقی عزتمند و عزیز می‌شوند و کشور عزیزمان ایران در شرایط سخت استقلال یک حاکمیت دینی و اسلامی و در دل دفاع مقدس عزتمند و تثبیت شد.

وی افزود: ایران در یک شرایط نابرابر بود و اگر با محاسبات کلاسیک نظامی بخواهیم حساب کنیم، اصلاً جور نمی‌آمد که خرمشهر عزیزی که بیش از چندین ماه در تصرف رژیم بعث عراق بود آزاد شود؛ ولی فرهنگ ایثار و شهادت با ما بود.

حبیبی تصریح کرد: صدام در ابتدای شروع حمله به ایران ۴۰۰ هواپیمای مدرن و ۲۱ لشکر زرهی داشت که با توجه به وارد شدن خسارات به برخی از این تجهیزات، در پایان روز قبول قطعنامه طی آماری که سازمان‌های بین‌المللی دریافت کردند صدام هنوز ۷۰۰ هواپیما به روز و بیش از ۵۶ لشکر و یک میلیون رزمنده داشت و این نشان می‌دهد که ما با یک کشور ساده و ضعیف روبه‌رو نبوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه طبق آمار‌ها ۳۷ کشور مستقیم و غیر مستقیم با عراق همکاری می‌کردند، خاطرنشان کرد: اختلاف کشور عراق بر سر مرز زمینی ایران نبود، بلکه او با ماهیت انقلابی ما مشکل داشت.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان متذکر شد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و تسخیر سفارت آمریکا در ایران که همان لانه جاسوسی‌اش بود، اوج دشمنی‌ها و خصومت از سوی نظام استکباری بیشتر شد و یکی از این عرصه‌ها، عرصه نظامی بود که می‌خواست با آن به ما ضربه بزند؛ از این رو صدام را به بهانه اینکه خشونت‌طلب و جاه‌طلب است، برای این حرکت انتخاب کردند.

وی بیان داشت: دشمن به خوبی پی برده بود که موج بیداری انقلاب اسلامی و تفکر حضرت امام خمینی (ره) فقط در سرزمین ایران نخواهد ماند و از مرز‌های ایران عبور خواهد کرد.

حبیبی با بیان اینکه چند ماه پس ازپیروزی انقلاب اسلامی، مردم بغداد نیز تظاهرات کردند، تصریح کرد: درگیری همیشگی صدام با کرد‌های عراق و حمایت ایران از کرد‌ها و اینکه مردم عراق به دنبال یک حاکمیت اسلامی در کشورشان بودند، کینه‌هایی بود که صدام حسین داشت و از این رو بهترین فرصت بود تا یک حمله نظامی به ایران را با چراغ سبز ابرقدرت‌های جهان در بلوک شرق و غرب آغاز کند.

وی افزود: تنها جنگی که دو بلوک شرق و غرب در کنار هم آمدند و به صدام چراغ سبز نشان دادند، همین جنگ هشت ساله با ایران بود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان در ادامه، رمز موفقیت و دستاورد حماسه سوم خرداد را اعتماد به باورها، وعده و عطیه الهی دانست و خاطرنشان کرد: صدام در ابتدا قصدش فروپاشی ایران و در دست گرفتن تهران بود؛ اما سوم خرداد نقطه آغاز بلوغ نظامی و تسلیحاتی ایران اسلامی شد.

وی تاکید کرد: ما با تکلیف امام راحل و هدایت‌هایش که مردم را در دفاع از کوی و برزن با هم هماهنگ کرد، به وحدت و انسجامی رسیدیم که در کل دوران دفاع مقدس نیز حاکم بود.

حبیبی متذکر شد: اگرچه امروزه عرصه‌ها تغییر کرده و دشمن عرصه سخت اقتصادی و عملیات روانی به راه انداخته است؛ اما قطعا در سایه همان وحدت و انسجام می‌توانیم نقش‌آفرینی کنیم.

این مسئول افزود: همان اندازه که در شکل‌گیری پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس فرهنگ ایثار و شهادت نقش‌آفرین بوده است، برای آینده کشور، نظام و تحقق تمدن نوین اسلامی نیز می‌توان در سایه همین فرهنگ ایثار و شهادت راه خود را پیدا کرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان تصریح کرد: از پیشکسوتان دوران دفاع مقدس می‌خواهیم ارتباط خود را با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بیشتر کرده و با بیان خاطرات و ارائه اسناد، این نهاد فرهنگی را که تنها نهاد متولی حفظ دستاورد‌های معنوی عرصه دفاع مقدس است، یاری کنند.

وی خاطرنشان کرد: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس واقع‌بینانه آثار را ثبت و ضبط می‌کند و عنوان نهاد ما خود «جهاد تبیین» است.

حبیبی با ارائه گزارشی از روند اجرای مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان گیلان، تاکید کرد: فاز اول این پروژه دارای ساختمان اسناد و کتابخانه و ساختمان اداری با محوطه‌سازی، در هفته دفاع مقدس افتتاح رسمی خواهد شد.

وی متذکر شد: یک آمفی تئاتر چندمنظوره ۳ هزار متری در چند طبقه نیز در حال ساخت است که می‌توانیم بحث هنری را در آن دنبال کنیم و ساختمان گالری‌ها را در مراحل بعدی افتتاح خواهیم کرد؛ ولی همه این‌ها در ردیف بودجه ملی کد ملی دریافت کرده‌اند و روال خود را طی می‌کنند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان ابراز داشت: از نظر سخت‌افزاری به‌هیچ عنوان نگرانی نداریم، اما نگران بحث نرم‌افزاری کار هستیم؛ چراکه نمی‌دانیم چقدر از گنجینه آثار شهدا به صورت فنی نگهداری شده‌اند و اکنون چه چیزی برای انتقال به موزه داریم.

وی با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های خوبی در چاپ و نشر کتاب داریم، تصریح کرد: در حوزه کار تاریخ شفاهی دفاع مقدس دوستان ما در بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس زحمت کشیده‌اند و بیش از ۵ هزار نسخه از خاطرات و اسناد را جمع‌آوری کرده‌اند و از شما پیشکسوتان دفاع مقدس می‌خواهیم که با این بنیاد همکاری کرده و وقتی همکاران ما به درب خانه‌های شما می‌آیند، اگر اسنادی دارید، همان جا تحویل دهید تا ما با دستگاه اسکن سیار تمامی آن اسناد را جهت نگهداری، ثبت و ضبط کنیم.

حبیبی یادآور شد: ثبت و ضبط خاطرات و اسناد شما وظیفه ما است تا بتوانیم با چاپ و نشر آن‌ها را در اختیار نسل‌های آینده قرار دهیم.

وی عنوان کرد: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برنامه‌های شاخصی را در حوزه پیشکسوتان دفاع مقدس طی ۲ سال گذشته در سطح کشوری برگزار کرده و امسال نیز برگزار خواهد شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گیلان تاکید کرد: مهاجرت‌ها و تغییر زندگی باعث شده خیلی از رزمندگان و پیشکسوتان را گم کنیم؛ ولی باید پیوند بین نقش گیلانی‌ها با محور اسلام و شیعه، گیلانی‌ها در انقلاب، دفاع مقدس، مدافعان حرم و... را برای آیندگان ثبت و ضبط کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار