فتح خرمشهر، فتح خون/ یادداشت/ روزبه قمصری

بهت و حیرت رسانه‌های جهان از فتح خرمشهر توسط رزمندگان ایرانی

سوم خرداد سالروز آزادسازی «خرمشهر» همیشه قهرمان است که رشادت‌های دلیرمردان ایرانی در بازپس‌گیری «خونین شهر» از چنگال صدام متجاوز بازتاب فراوان و گسترده‌ای در رسانه‌ها و مطبوعات منطقه‌ای و جهانی داشت.
کد خبر: ۵۲۴۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰ - 25May 2022

بهت و حیرت رسانه‌های جهان از فتح خرمشهر توسط رزمندگان ایرانیگروه بین‌الملل دفاع‌پرس - روزبه قمصری؛ سوم خرداد سالگرد فتح «خرمشهر» بیانگر و نشان دهنده رشادت و ازخودگذشتگی دلیرمردان ایرانی است که با دست خالی و با اتکا به قدرت بی‌نهایت خداوند بخشی مهم و ارزشمند و البته استراتژیک از خاک ایران که در اشغال «دشمن بعثی» بود را به مام میهن بازگرداندند.

این دستاورد و پیروزی انعکاس و بازتاب بسیار گسترده و فوق‌العاده‌ای در سطح رسانه‌ها و مطبوعات منطقه‌ای و بین‌المللی داشت که اغلب آن‌ها در گزارش‌ها و تحلیل‌های خود از توان و قدرت نظامی ایران را زمینه ساز فتح «خرمشهر» و بیرون راندن «ارتش صدام» از این شهر ابراز تعجب و شگفتی کرده بودند.

علت امر هم این بود که در جریان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ده‌ها کشور آسیایی، اروپایی و آمریکایی با دادن سلاح و تجهیزات جنگی از ارتش «بعث صدام» حمات و پشتیبانی به عمل می‌آوردند. از این روی شکست صدام در «خرمشهر» آن هم با توجه به تجهیزات و ادبات نظامی به روز و پیشرفته‌ای که در اختیار داشت تعجب فراوان رسانه‌ها و حتی کارشناسان نظامی کشور‌های جهان را به همراه داشت.

یکی از نخستین رسانه‌هایی که به شکست نیرو‌های عراقی و از دست دادن «خرمشهر» واکنش نشان دادند رسانه‌های عراقی بودند. در این میان خبرگزاری رسمی عراق «عراق آی ان» از قول سخنگوی ارتش عراق اعلام کرد که ارتش این کشور خرمشهر را ترک و تا مرز‌های بین‌المللی عقب نشینی کرده است. این خبرگزاری با ابراز تعجب فراوان از این عقب نشینی به تجهیزات و سلاح‌هایی که صدام در اختیار داشته اشاره کرد و گفته بود با توجه به این تجهیزات نباید چنین اتفاقی روی می‌داده است.

بازتاب و واکنش‌های رسانه‌های عراقی همچنان ادامه داشت که رادیو دولتی انگلیس به عنوان یکی از نخستین رسانه‌های اروپایی نسبت به شکست عراقی‌ها در خرمشهر و بازپس‌گیری آن توسط رزمندگان اسلام واکنش نشان داد. این رادیو درست چند روز قبل از فتح خرمشهر توسط ایران، در برنامه ویژه‌ای که به بهانه تحلیل و بررسی جنگ ایران و عراق به روی آنتن خود برده بود اینگونه عنوان کرد که اگر نیرو‌های ایرانی به دنبال بازپس‌گیری خرمشهر باشند به استقبال سخت‌ترین کار ممکن می‌روند. اما پس از آزادسازی خرمشهر توسط رزمندگان ایرانی با ابراز تعجب و شگفتی از روحیه خوب نیرو‌های عراقی سخن می‌گفتند و نمی‌دانستند که چگونه این شهر ناگهان از دست نیرو‌های صدام بعثی خارج شده است.

دیگر روزنامه انگلیسی که به موضوع شکست «ارتش عراق» در خرمشهر پرداخت «گاردین» بود. این روزنامه سقوط «خرمشهر» برای عراق را سقوط مهمترین افتخار جنگی عراق عنوان کرد. این روزنامه عنوان کرده بود که نیرو‌های رزمنده ایرانی با بازپس گیری «خرمشهر» برگ برنده‌ای که عراق توسط آن به دنبال کشاندن ایران به میز مذاکره بود را از چنگال «صدام» بیرون آورده بودند.

اما رسانه‌های آمریکایی هم از این قافله عقب نماندند و شاهد بودیم که خبرگزاری دولتی «یونایتدپرس» درست یک روز بعد از آزادسازی «خرمشهر» در گزارشی که از کشور «لبنان» پخش کرد سربازان عراقی را در حال فرار از «خرمشهر» و مناطقی که اشغال کرده بودند یاد کرده بود. قطعا باور چنین شکستی برای خبرگزاری آمریکایی که می‌داند و آگاه است که کشور مطبوع او چقدر از «صدام» حمایت و پشتیبانی کرده غیرقابل باور و شگفت انگیز است.

ولی نکته جالب اینجاست که رادیو دولتی «صدای آمریکا» بعد از پنج روز بهت و حیرت و سکوت رسانه‌ای در نهایت در گزارش ویژه‌ای ضمن اشاره به ناآرامی‌های ناشی از انقلاب در ایران و کاهش توان عملیاتی نیروی هوایی ایران از آزادسازی «خرمشهر» توسط نیرو‌های ایرانی ابراز تعجب و حیرت کرده بود. در واقع درک این موضوع برای آمریکا که در طول سال‌های ابتدایی جنگ عراق علیه ایران دائما به دنبال تضعیف توان نظامی ایران بودند قابل درک نبود.

در پایان باید گفت آزادسازی خرمشهر از چنگال ارتش بعث صدام فصل نوینی در دوران دفاع مقدس بود و این پیروزی با افزایش قابل توجه روحیه رزمندگان اسلام از یک طرف و کاهش قابل ملاحظه روحیه و اعتماد به نفس ارتش متجاوز صدام کافر زمینه ساز پیروزی‌های بعدی و بزرگ‌تر ارتش ایران را در میدان نبرد با دشمن متجاوز بعثی فراهم کرد. از طرف دیگر هم دنیا در جریان این فتح بزرگ و تاریخی مرعوب شجاعت و روحیه جنگ‌آوری رزمندگان ایرانی در میدان نبرد شد که این موضوع به بهترین شکل ممکن در رسانه‌ها و مطبوعات آن‌ها انعکاس پیدا کرد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار