به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاعپرس، «پیمان جبلی» رئیس رسانه ملی در مراسم اختتامیه جشنواره ملی رادیویی پژواک که شب گذشته در مرکز همایشهای بین المللی صداوسیما برگزار شد، اظهار داشت: خوشحالم از اینکه امشب افتخار این را پیدا کردم که مجدداً خودم رادر جمع آموزگاران خودم در رادیو ببینم و این افتخار را داشته باشم که خاطرات شیرین، شروع کار رسانهای خودم را که از رادیو شروع شد را در خدمت همکاران عزیز رادیو باشم. رادیو همیشه برایم خاطره انگیز بوده است.
رئیس رسانه ملی در ابتدای سخنانش یاد شهدای عملیات پرافتخار آزادسازی خرمشهر، عملیات بیت المقدس و شهدای بزرگوار دفاع مقدس و همه شهدای سرافراز کشورمان، همچنین شهدای مدافع حرم، شهدای سلامت و جانباختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل در آبادان را گرامی داشت و از جمع حاضر خواست تا برای شادی روح همه این شهدا و جانباختگان صلوات قرائت کنند.
رادیو یک رسانه گرم، همراه و رسانه نوآور هست
جبلی ادامه داد: اگر من بخواهم رادیو را در چند کلمه و چند عبارت توصیف کنم، این است که رادیو خیال انگیزاست. رادیو صمیمی، بیآلایش، بیتوقع، متواضع و قانع است. متناسب با عصر تکنولوژی تعاملی است. تعاملی نه فقط به معنای آنچه که از رسانههای نوین در ذهن خود به وجود به تداعی میکند یا در ذهن ما میآید. تعاملی به این مفهوم که ذهن ما همراه با رادیو خلاق میشود. رادیو یک رسانه گرم، همراه و رسانه نوآور هست. رادیو در دوره جدید تحولی در سازمان صداوسیما هم الهام بخش، امیدبخش، موثر و تاثیرگذار خواهد بود.
وی گفت: در دورهای که با دو عنوان هویت محوری و عدالت گستری شکل گرفته، رادیو هویت جامعه ما و هویت مردم را به رخ میکشد. رادیو عدالت گستر و عدالت گستری را ترویج میکند. لذا ما به رسانه رادیو در دوره جدید به شدت چشم امید داریم و امیدواریم به همه ما کمک کند.
تولید مستند رادیویی از نمایش مستند سختتر است
رییس رسانه ملی با اشاره به نام جشنواره«پژواک» که همراه با خوش سلیقگی و نوآوری انتخاب شده،گفت: این جشنواره خانواده رادیو را دور هم جمع کرده و از این جهت جشنوارهای مهم است که به موضوع مستند پرداخته است. موضوعی که هم در رادیو و هم در تلویزیون مهم است و ما در سالهای اخیر در نمایشهای رادیویی فعالیتهای خوبی را شاهد بودیم و برای تقویت مستندهای رادیویی تلاش بیشتری میکنیم. تولید مستند رادیویی از نمایش مستند سختتر است. در واقع اساس کار تولید در رادیو سختتر و به مراتب موثرتر از تلویزیون توصیف کرد. رادیو صمیمانه شائبههای تصویری را که تلویزیون ایجاد میکند را از بین میبرد.
جبلی ادامه داد: با حداکثر نداری در عناصر تولید محتوا، رادیو کار ناممکن را ممکن میکند و مستندساز رادیو کار مشکلتری را نسبت به نمایشنامهنویس تلویزیون دارد چرا که باید عناصر آن مقصود را برای مخاطب برساند. اما مستندساز امکان خیالپردازی را ندارد و باید واقعیت را بگوید و از حداقل امکانات برای القای مفهوم استفاده کند. در حوزه مستند باید دوره جدیدی را در رادیو تجربه کنیم که اولین گام آسیبشناسی در حوزه مستند است. انشاالله با همت احمدی افزادی به عنوان دبیر جشنواره های صداوسیما با تشکیل اتاق فکر هایی برای آسیبشناسی این مستندهای رادیویی، دومین دوره «پژواک» را داشته باشم بعد از آسیبشناسی به سراغ چالشهای مستند برویم و واقعیتهایی که مستند می توان تولید کرد هزاران موضوع قابل پرداخت وجود دارند. با این نگاه متوجه میشویم راه پیموده شده خیلی کمتر از آن مسیری که باید طی شده است.
ای کاش آوینیهایی داشتیم که به شهدا و مدافعان سلامت میپرداختند
رییس رسانه ملی ادامه داد: ما به بزرگان، ارزشها، شهدا، زنان و مردانمان مدیونیم و برای نشان دادن قلههای افتخار انقلابمان چقدر تلاش کردیم؟ نقاط درخشانمان خیلی بیشتر از پرداختهایی است که انجام شده است. شهدا، قهرمانهایمان، بزرگانمان و افتخارات ملتمان جای پرداخت بسیار دارد. در صحبتهای مقام معظم رهبری سال گذشته فرمودند: «ای کاش آوینیهایی داشتیم که به شهدا و مدافعان سلامت میپرداختند». این کوتاهی ما در رادیو، صداوسیما و رسانه فراگیر است. ما مسئولین و هنرمندان در تولید محتوا بار مسئولیت بسیار سنگینی داریم و از ما سوال خواهند کرد که چه میزان از افتخارات و حماسه آفرینیهای همکارانتان را در آبادان و نمونههای روشن ایثار و فداکاری شهدای ما در رسانه ملی چقدر داستانشان را بیان کردهایم.
بهترین امانتدار و یار برای مردم ما باشید
پیمان جبلی ضمن اشاره به لزوم ساختن آثاری در وصف تلاشهای خالصانه جهادگرانی همچون دو شهید حادثه حرم امام رضا(علیه السلام) گفت: چقدر از افتخارات رسانه و انقلاب ما همچون شهیدان اصلانی و دارابی کار ساخته شد تا بشناسیم. تا شهید نشدند نمیتوانستند چگونه خالصانه در خدمت محرومین بودند. باید حتماً خونشان ریخته شود تا بشناسیم! وی ادامه داد: در این رویداد بزرگ و نقطه عطف در تاریخ رادیو رقم بخورد نقطه شروع خواهد بود. خیلی مسئولیت سنگینی برعهده دارید شما راویان قلههای افتخار و ارزشهای این انقلابید، ملتید و باید با افتخار پرچم این روایتگری را بر دوش بکشید و بهترین امانتدار و یار برای مردم و ولی نعمتان ما باشید.
رییس رسانه ملی در پایان سخنان خود گفت: به این فکر میکردم که حسن ختام صحبتهای من، هدیهای از طرف رئیس سازمان صداوسیما باشد اما هرچه فکر کردم دیدم اقدامات شما با هیچ قدردانی مادی جبرانپذیر نیست. اما این قول را میدهم به این همکاران و همکاران آینده در حوزه جذب سازمان در خدمتشان خواهیم بود.
نقش اساسی رادیو در تقویت اعتماد عمومی و افزایش سرمایه اجتماعی
علی بخشی زاده، معاون صدای سازمان صداوسیما، در ابتدای سخنان خود گفت: رسانههای گروهی و فناوریهای آن بخش تفکیک ناپذیر زندگی امروز ما هستند. در این بین نقش رادیو به عنوان قدیمی ترین رسانه در عرصه اطلاعرسانی، فرهنگسازی و جریان آفرینی بسیار اساسی بوده است. رسانه گرم فراگیر و جریانساز رادیو امروز نیز مطابق با گفتمان هویت محوری و عدالت گستری، وظیفه دارد تا همپای ملت شریف ایران هم دانشگاه تولید و تعمیق هویت ملی و اسلامی باشد و هم در مطالبه حقوق مردم و عدالت گستری در سطح جامعه اسلامی قدم بردارد و پیشتاز شود. از همین رو می توان تصریح کرد نقش رادیو در تقویت اعتماد عمومی و افزایش سرمایه اجتماعی اساسی است و ساختارهایی مانند نمایش، برنامه های ترکیبی، گزارش، برنامههای گفتوگو محور و مسابقه و مجله سابقهای طولانی دارند.
پژواک نقطه عطفی در پیوند رادیو با مستندسازی
بخشی زاده ضمن اشاره به این نکته که مستند از دیرباز با کم توجهی مواجه بوده است، ادامه داد: هر چند سخت بودن فرآیند تولید مستند و هزینههای بالای آن میتواند از جمله دلایلی باشد که باعث شده کمتر برنامه سازان و مدیران رادیو به این ساختار رادیویی اقبال داشته باشند اما با رویکرد تحولی ریاست محترم سازمان جناب آقای دکتر جبلی و حمایت های ایشان از رویکردهای بدیع و جذاب در رادیو این مسیر ناهموار، هموار شد و ذیل همین توجه ویژه مقام عالی سازمان، معاونت صدای رسانه ملی با هدف احیای ساختار و ارتقای جایگاه مستند تصمیم گرفت نخستین جشنواره مستند های رادیویی را با درونمایه امید و همبستگی ملی با عنوان پژواک برگزار کند تا نقطه آغاز و البته عطفی در پیوند عمیق رادیو با مستندسازی شود.
وی افزود: طی این فرایند محورهایی چون «سبک زندگی ایرانی اسلامی»، «عدالت گستری» و «مطالبه گری» و «مقابله با امواج تحریف» از جمله موضوعاتی بودند که منظومه محتوایی جشنواره بر اساس آن شکل گرفت. از جهت دیگر معرفی فرهنگ ایران زمین در زمینه های مختلف و توجه به خرده فرهنگ های گوشه گوشه ایران پهناور تا معرفی نخبگان و دانشمندان و قهرمانان ملی در دستور کار قرار گرفت. اپراتور رسانهای غرب به شدت بر سانسور انقلاب اسلامی در عرصه ترویج گفتمان تمرکز یافته و در کنار آن جریان نفوذی و غرب گرا کوشش بر آن دارد تا ذهنیت و شناخت ملت را دچار تغییر محاسبه نماید. خاصه آنکه در نبرد بی رحم دشمن در جبهه جنگ نرم ارزش ها باورها تقویت روحیه ملی و دینی هدف قرار گرفته که باید از آنها دفاع شود. از این روی نسل جوان و مستندساز ما باید با درک اهمیت نبردهای شناختی و اینکه ما در مقابل بزرگترین جنگ ادراکی تاریخ واقع شده ایم به تبیین واقعیت ها و توانمندی ها در قالب مستند بپردازد.
معاون صدای صداوسیما در پایان سخنان خود تاکید کرد: باید رویکرد محتوایی و علمی به صورتی تهاجمی و پیشدستانه در مقابله با برنامههای دشمن سامان یابد. امروز نظم نوین جهانی در حال شکل گیری است و ایران از جمله آفتاب فرهنگی مهم در جهان آینده است، همانگونه که در گذشته نیز بوده است. از همین روی توجه به مقوله مستندسازی و گردآوری داراییهای ایران اسلامی در عرصههای مختلف فرهنگی علمی اقتصادی سیاسی اجتماعی امری مهم و زیربنایی است و باید با حمایت و اهتمام نسبت به آن برخورد شود. افق آینده مستندسازی رادیویی و این جشنواره نقطه عطف اهمیت بخشی به این فرآیند بسیار مهم و اساسی است.
معرفی برگزیدگان
در مراسم اختتامیه، جایزه ویژه هیات داوران به اثر «آستیکامت» حسین خلیل نژاد از رادیو جوان، «آل چادر» سیده لیلا اسراری از مرکز فارس، «مهاجرت معکوس» صادق داوری فر از رادیو تهران، «پیک نیک» امیر اکبری از رادیو صبا، «مهمان ناخوانده» مریم امینی از مرکز ایلام تعلق گرفت.
در بخش مستند دفاع مقدس، فاطمه محمدیان با مستند فرهنگ از رادیو فرهنگ برگزیده شد.
همچنین با حضور علیرضا قزوه (رییس دفتر موسیقی و سرود صداوسیما)، شاهید مظفری قائم مقام معاونت صدا، وحید کمالی مدیر کل استان های معاونت صدا و رحمان نظام اسلامی پیشکسوت رادیو، جایزه ویژه حاج قاسم سلیمانی به مهران مجیدپناه برای ساخت مستند «بازمانده» از مرکز سمنان تعلق گرفت.
جایزه ویژه محیط زیست به رضا سلیمانی به اثر «معجزه کویر» از مرکز خراسان رضوی، جایزه ویژه زبان فارسی به انسیه شمس اللهی و اثر «ماجرای نیما» از رادیو صبا، جایزه ویژه گردشگری به جلال قربانی به مستند «مال کنون» از استان لرستان، برگزیده بخش مستندنگاری به محمد مهدی رکنی حسینی و اثر «مغناطیس» از رادیو معارف تعلق گرفت.
در بخش اصلی با حضور محمد حسین صوفی معاون اسبق صدا و فاطمه نیرومند جایزه به اثر «به همین سادگی» احسان زارع از رادیو ایران، «دعوتی (عروسی) »الهه الهی کهکیلویه و بویراحمد، «آخر قان» اسکند رحیمی از رادیو چیچست، مرز خوشبختی متین السادات فیروزی از رادیو ایران، «نگین کوهستان» سید محمد مهدی رکنی حسینی از رادیو معارف و « از چیزی نمی ترسیدم» مجتبی حسنی از رادیو جوان تعلق گرفت.
در بخشی از برنامه با حضور هنرمندان رادیو، میرطاهر مظلومی و ایوب آقاخانی در بخش مستند روایی بخش مردمی دو جایزه به شرکت کنندگان تعلق گرفت.
در ابتدا جایزه ویژه هیات داوران به دلیل تلاش ستودنی در تولید یک مستند برای مستند «رونوشت خدا» به مبین نوری تعلق گرفت.
لوح تقدیر و جایزه نقدی به مستند منتخب برای مستند «سایه روشن» (مونا مسلمی) اهدا شد.
تندیس جشنواره به مستند برتر «اتو پیا» برای مستند اهدا شد به آرمان پور اسماعیلی.
در بخش مستند گزارشی، لوح تقدیر و جایزه نقدی مستند منتخب به مستند «داستان عشق » از نیلوفر جعفری اهدا شد.
تندیس جشنواره و لوح تقدیر و جایزه نقدی مستند برتر، برای مستند «مرثیه ای برای یک خلیج» به ماندانا ابراهیمی میاندهی تعلق گرفت.
در بخشی دیگر از این جشنواره با حضور علی بخشی زاده و پیمان جبلی از خانواده شهدای دفاع مقدس رادیو تجلیل شد.
در انتهای برنامه هم با حضور پیمان جبلی از پوستر دومین فراخوان جشنواره پژواک رونمایی شد.
این مراسم توسط شبکه های فرهنگ، جوان، مستند و شبکه شما و همچنین اپلیکیشن ایرانصدا زنده پخش شد.
انتهای پیام/ 121