تناقض‌گویی رابرت مالی؛ فشار حداکثری شکست خورده، اما ادامه می‌دهیم!

نماینده آمریکا در امور ایران در تناقضی آشکار از یک سو به شکست سیاست فشار حداکثری علیه جمهوری اسلامی اذعان کرده و از سوی دیگر بر تداوم این سیاست در صورت عدم حصول توافق در وین تأکید می‌کند.
کد خبر: ۵۲۵۲۳۶
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۶ - 26May 2022

به گزارش خبرنگار گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «رابرت مالی» نماینده ایالات متحده آمریکا در امور ایران در نشستی در کمیته امور خارجی مجلس سنا درباره مذاکرات وین شرکت کرد و با اذعان به شکست سیاست فشار حداکثری که از دوران ترامپ علیه ایران اعمال شده بود گفت که بهترین مسیر، بازگشت به برجام است و افزود: «تنها راهکار واقعی که در اینجا داریم، دیپلماسی است».

رابرت مالی در عین حال گفت که: «فشار حداکثری دولت قبلی به جای متقاعد کردن ایرانی‌ها به دادن امتیاز آنها را به سمت تحریکات حداکثری سوق داد. ایران و گروه‌های مسلح تحت حمایت آنها حملاتشان به شریکانمان در خلیج [فارس] و نیروهای خودمان را افزایش دادند.»

وی همچنین یادآور شد که دولت کنونی آمریکا یعنی دولت جو بایدن حتی یکی از تحریم‌های وضع‌ شده علیه ایران را هم رفع نکرده است. 

از سوی دیگر «کریس مورفی» نماینده دموکرات مجلس سنا هم در اظهاراتی گفت: «ما گزینه اعمال فشار اقتصادی بر ایران و تشدید آنها را امتحان کرده‌ایم و دیده‌ایم که رفتار ایران بدتر شده است.» راند پال، نماینده جمهوری‌خواه مجلس سنا هم اعلام کرد که تحریم‌ها ایران را پای میز مذاکره نمی‌آورند.

پیام‌هایی را از رابرت مالی و مقامات آمریکا تا عالی‌ترین سطح آقای بایدن دریافت می‌‌کنیم که قدری متفاوت از مواضع رسانه‌ای آنهاست

امروز نیز حسین امیرعبداللهیان رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در نشست داووس و در گفت‌وگویی با فرید زکریا درباره اظهارات رابرت مالی گفت: من هم مثل وزیر خارجه آمریکا و رابرت مالی در برابر پارلمان کشورم با فشارهای زیادی مواجهم. آنها طیف قوی در داخل دو کشور هستند که به دلایل خاص خودشان، مخالف بازگشت به برجام هستند.

وی ادامه داد: البته ما پیام‌هایی را از رابرت مالی و مقامات آمریکا تا عالی‌ترین سطح آقای بایدن دریافت می‌‌کنیم که قدری متفاوت از مواضع رسانه‌ای آنهاست. این را درک می‌کنیم. برای من قابل درک است که رابرت مالی با نگاه به مسائل داخلی کشورش در سنا و کنگره چگونه باید صحبت کند. اما باید بگویم ما در رفت و برگشت به صورت ‌Non-paper پیام‌هایی را از طریق انریکه مورا و یا از طریق بورل و گاهی از طریق برخی وزرای خارجه در اروپا و در سطح منطقه بین ما و آمریکا تبادل می‌شود.

امیرعبداللهیان بیان کرد: از ابتدای دور جدید گفت‌وگوها برای بازگشت طرف‌ها به برجام و تعهداتشان، ایران ابتکارات متعددی را روی میز گذاشته است و اخیرا یک ابتکار جدیدی را روی میز گذاشتیم، ولی احساس می‌کنیم آقای بایدن دچار بی تصمیمی شده است. امیدوارم طرف آمریکایی واقع بینانه برخورد کند. مهمترین موضوع برای ما این است که ما باید در بازگشت همه طرف‌ها به برجام، از منافع اقتصادی برجام برخوردار شویم. باید عوامل فشار حداکثری ترامپ از میان برداشته شود. این چیزی است که از ابتدای رقابت‌های انتخاباتی آقای بایدن به آن اشاره کرد. نمی‌توان به برجام برگشت، ولی ایران از منافع اقتصادی محروم بماند و عوامل فشار حداکثری ترامپ باقی بماند.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: آقای بایدن باید یکی را انتخاب کند و باید تصمیم بگیرد. ما در رسیدن به یک توافق خوب، قوی و پایدار متعهدیم. برنامه هسته‌ای ما تماما صلح آمیز است. این طرف آمریکایی است که باید تصمیم بگیرد، ما پنجره دیپلماسی را باز نگهداشتیم و امیدواریم در صورت نگاه واقع بینانه آمریکا بتوانیم به نقطه توافق برسیم. اما با کمال تاسف منافع ملی آمریکا توسط صهیونیست‌ها به گروگان گرفته شده و ادله زیادی در این زمینه هست.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار