داووس ۲۰۲۳؛ پایان گسترش جهانی شدن

گال لوفت محقق آمریکایی با بیان اینکه نشست داووس ۲۰۲۳ دیگر نشان‌دهنده نگرانی‌های واقعی اکثریت جمعیت جهان برای حل معضلات اقتصادی و سیاسی کشور‌های دنیا نبود، گفت: این نشست نمایشی از پایان گسترش جهانی شدن و به نوعی آغاز رویکرد جهانی‌زدایی بود.
کد خبر: ۵۶۸۴۷۴
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷ - 22January 2023

داووس ۲۰۲۳؛ پایان گسترش جهانی شدنبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد (WEF) از ۱۶ تا ۲۰ ژانویه ۲۰۲۳ (۲۶ تا ۳۰ دی) در داووس برگزار شد. گال لوفت مدیر مؤسسه تحلیل امنیت جهانی مستقر در واشنگتن در گفت‌وگو با اسپوتنیک به طور خلاصه به بررسی و تحلیل پیام اصلی این گردهمایی پرداخته است.

لوفت گفت: همایش امسال وضعیت جدید جهان را نشان داد: متفرق، سرخورده، ترسناک و غم‌انگیز.

وی افزود: داووس به رختکن تیمی غرب تبدیل شد و مجمع جهانی اقتصاد بیش از هر زمان دیگری از سایر کشور‌های دنیا جدا افتاده است.

این محقق آمریکایی با بیان اینکه داووس ۲۰۲۳ دیگر نشان‌دهنده نگرانی‌های واقعی اکثریت جمعیت جهان نبود، گفت: وسواس آن نسبت به تغییرات آب و هوایی، عدالت اجتماعی و بیداری باعث شده است که این مجمع به اسباب مضحکه و خنده بیشتر ملت‌های جهان تبدیل شده و از سوی آن‌ها تحقیر شود.

به نوشته اسپوتنیک، مجمع جهانی اقتصاد یک سازمان بین‌المللی غیردولتی و لابی‌گر است که در ژانویه ۱۹۷۱ توسط اقتصاددان آلمانی کلاوس شواب تأسیس شد. در ابتدا این نهاد «انجمن مدیریت اروپا» نام داشت، اما در سال ۱۹۸۷ نام خود را به مجمع جهانی اقتصاد تغییر داد.

این انجمن با گرد هم آوردن مدیران تجاری، رهبران فکری و سیاستمداران برجسته به دنبال تبدیل شدن به یک پلت فرم جهانی برای رهبری ایده‌های جهانی شدن و حل معضلات اقتصادی و سیاسی کشور‌های دنیا بود. با این حال به عقیده برخی از مفسران حتی غربی، این انجمن به سرعت به یک باشگاه نخبه‌گرای تکنوکرات (فن‌سالار) جهانی تبدیل شد که به دنبال دیکته کردن قوانین برای بقیه جهان بود.

مدیر مؤسسه تحلیل امنیت جهانی ادامه داد: جهانی شدن بر اساس پذیرش گسترده نهادها، هنجار‌ها و قوانین جهانی و همچنین جریان آزاد کالاها، پول و اطلاعات است. هر یک از این‌ها در چند سال گذشته اولا با دور شدن آمریکا و چین از یکدیگر و تقابل روز افزون آن‌ها و ثانیا با افروخته شدن آتش جنگ در اروپا به خطر افتاده است.

این محقق آمریکایی افزود: ما در سراسر جهان به دو اردو تقسیم شده‌ایم؛ اردوی کشور‌های غربی به اضافه اعضای افتخاری آن و اردوی مقابل که متشکل از سایر کشورهاست. ظهور نهادها، اتحادها، ابزار‌های مالی، بلوک‌های تجاری و مجموعه‌های جدید نیز برخاسته از همین جبهه‌بندی و اردوکشی دوگانه است.

وی با تاکید براینکه هیچ بازگشتی به سیستم پس از جنگ جهانی دوم وجود ندارد، گفت: علاوه بر این ما شاهد انکار گسترده پدیده جهانی شدن از سوی برخی از نهاد‌ها و افرادی هستیم که بیشترین ارتباط را با جهانی شدن داشته‌اند.

لوفت همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر نه‌تن‌ها شاهد رونق و گسترش «جهانی شدن» در میان کشور‌های دنیا نیستیم بلکه حتی نوعی «جهانی‌زدایی» نیز در مقابل آن شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: رویکرد جهانی‌زدایی از آنجا شکل گرفت که میلیارد‌ها نفر در سراسر جهان دست رد بر سینه ایده‌ها، اخلاقیات و ارزش‌های غربی زدند چرا که به عقیده آن‌ها این ایده‌ها، اخلاقیات و ارزش‌ها نه‌تن‌ها عامل ثبات و وحدت نیستند بلکه تفرقه و بی‌ثباتی را با خود به ارمغان می‌آورند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار