فتح خرمشهر؛ فتح خون/ یادداشت/سیدعلیرضا مهرداد

«خرمشهر»؛ کانون تقابل اندیشه امامین انقلاب با جریان نفوذ

پس‌ از فتح خرمشهر مسائل سیاسی و نظامی فراوانی به وجود می‌آید که القا کند با فتح خرمشهر جنگ و دفاع تمام شده‌ است تا اراده نیروهای رزمنده را برای ادامه نبرد با دشمن سست کند و همه این‌ها برای این است که خرمشهر را به‌عنوان یک نقطه و یک حادثه و یک شهر در زمان خود متوقف کند از خرمشهر جریان و خطی برای ادامه مسیر ترسیم نشود و این همان تضاد نگاه امامین انقلاب با عوامل نفوذی دشمن است.
کد خبر: ۵۲۵۶۸۸
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴ - 29May 2022

گروه استان‌های دفاع‌پرس - «سیدعلیرضا مهرداد» نویسنده دفاع مقدس؛ یک تحقیق ساده در کلام امامین انقلاب اسلامی و واکاوی نگاه آنان به خرمشهر، ما را به این نتیجه می‌رساند که خرمشهر فراتر از یک شهر و یک نام و یک پاره از یک کشور است. واضح‌ترین کلام اثبات‌کننده این نظریه از فرمایش حضرت امام خمینی (ره) است که فرمود «فتح خرمشهر فتح خاک نیست فتح ارزش‌های اسلامی است».

به‌منظور انسجام این یادداشت باید نگاه به خرمشهر را به سه دوره سقوط، فتح و پس‌ از فتح تقسیم کنیم. پیش‌ از سقوط خرمشهر شهرهای دیگری ازجمله نفت‌شهر، قصرشیرین، سوسنگرد و برخی دیگر از شهرها به اشغال دشمن درآمده بود. خرمشهر چه تفاوتی داشت که سقوط آن، چنین تراژدی غمگینی را رقم زد.

 پیش‌ از شروع جنگ و هجوم لشکر حزب بعث عراق به ایران، خرمشهر توسط عوامل نفوذی و جاسوسان دشمن به تصرف درآمد و زمینه برای تصرف آن فراهم شد چنان‌که سال ۱۳۵۸، مدنی استاندار خوزستان خبر از خراب‌کاری حزب خلق عرب با همکاری مدرسه عراقی‌ها در خرمشهر می‌دهد که طبق تعبیر مدنی مردم را عاصی کرده‌اند.

 در خرداد همین سال ستون پنجم دشمن و عوامل نفوذی با ایسم‌ها و نام‌های مختلف شهر را تصرف و با حمله به سپاه پاسداران محمد جهان‌آرا و ۱۷ پاسدار دیگر را به گروگان می‌گیرند که با عملیات تکاوران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی گروگان‌ها آزاد و عناصر نفوذی از شهر بیرون رانده می‌شوند و این درست یک‌سال و اندی قبل ‌از شروع رسمی جنگ است.

وقتی رسماً در ۳۱ شهریور ۵۹ جنگ تحمیلی عراق علیه ایران آغاز می‌شود عوامل نفوذی در خرمشهر عملیات ایجاد ترس و رعب، ایجاد اختلاف بین عرب و عجم و ترغیب مردم به ترک شهر را کلید می‌زنند که این عملیات هم‌زمان با خوش خیالی و انفعال برخی مسئولین محلی و کشوری است، درحالی‌که ۱۲ لشکر حزب بعث عراق به سمت خرمشهر هجوم آورده‌اند.

سخت‌ترین مقاومت‌ها و ایستادگی‌ها در همین خرمشهر شکل گرفت و نیروهای مردمی سپاه و ارتش ۳۴ روز در مقابل ۱۲ لشکر عراق مقاومت کردند و سرانجام روز تلخ سقوط خرمشهر جهان‌آرا گفت «بچه‌ها اگر شهر سقوط کرد آن را دوباره فتح می‌کنیم مواظب باشید ایمانتان سقوط نکند» و در تهران حجت‌الاسلام رحیمیان با سر و وضع آشفته و پریشان وارد اتاق امام‌خمینی می‌شود امام آماده قامت بستن نماز است. رحیمیان می‌گوید آقا خرمشهر سقوط کرد. امام بدون مکث می‌گویند «جنگ است آقای رحیمیان! پیروزی دارد. شکست دارد»؛ و دستانش را بالا می‌آورد و طنین الله‌اکبر نماز امام در اتاق می‌پیچد.

خرمشهر ۵۷۸ روز در اشغال دشمن می‌ماند فتح خرمشهر مقدماتی می‌خواهد عزل بنی‌صدر از فرماندهی کل قوا، بیرون راندن عوامل نفوذی از بین ارتش و سپاه، انجام عملیات‌هایی مانند طریق‌القدس، چزابه و فتح‌المبین، ایجاد روحیه خودباوری در نیروهای مسلح و نهایتاً اثبات خود به دشمن و همه این‌ها در این ۵۷۸ انجام می‌شود.

 دهم اردیبهشت ۱۳۶۱ عملیات «الی بیت‌المقدس» کلید می‌خورد و نیروهای رزمنده از چند محور به سمت خرمشهر حرکت می‌کند، ۲۲ روز عملیات طاقت‌فرسا توان نیروها را سلب می‌کند. از سویی عراق با آوردن ۳۵ هزار نیرو به خرمشهر و ایجاد موانع و استحکامات سد محکم و نفوذناپذیری به‌وجودآورده که ورود رزمندگان را به خرمشهر غیرممکن می‌نماید.

عملیات آزادسازی خرمشهر در واقع چهار عملیات بزرگ بود که از این چهار عملیات فقط صبح سوم خرداد و صدای مجری که می گوید «خرمشهر آزاد شد» به‌خاطر مانده است. در ۲۲ روز نبرد جانانه، بعثی‌ها دیوانه‌وار در مقابل رزمندگان اسلام می‌جنگیدند و لشکرکشی می‌کردند.

 و اما شب قبل‌ از آزادسازی خرمشهر تصور فتح خرمشهر رؤیایی تحقق‌ناپذیر بود. همه نیروها و فرماندهان از پاافتاده بودند. هیچ توانی برای حمله به خرمشهر نبود. هیچ روزنه‌ای هم وجود نداشت. دشمن قصد داشت از محور طلائیه و کوشک عقبه رزمندگانی را که پشت دروازه‌های شهر بودند، ببندد.

فرماندهان ارشد مانند علی صیاد شیرازی، حسن باقری و احمد متوسلیان بر سر ادامه عملیات به اختلاف خورده بودند و حالا اسرار مرحله فتح نمایان می‌شد درست در نقطه استیصال و بن‌بست بزرگ، خداوند ذهن موحدان را متوجه «ذلک بان الله مولی الذین آمنوا و ان الکافرین لا مولی لهم» می‌کند «کم من فئة قلیله» به میدان می‌آید «‌ولقد نصرکم الله ببدر» رخ می‌نماید نیل در پیش و فرعون در پی، اینجا همان موقفی است که همه امیدها و راه‌ها قطع می‌شود تا خدا خدایی کند.

شب فتح خرمشهر امام و مردم، خرمشهر را می‌خواهند. فرماندهان سردرگم‌ هستند و رزمندگان خسته، دشمن با ۳۵ هزار نیرو در خرمشهر مستقر است خوف محاصره نیروهای رزمنده از سمت طلائیه جدی است، شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین هایل و باید دست‌ دشمن را از خرمشهر قطع کرد و این کار با مجاهدت جانانه رزمندگان اصفهانی و تقدیم ۲۰۰ شهید محقق می‌شود و در کمال ناباوری ساعت ۲۲:۳۰ روز دوم خرداد ۱۳۶۱ نیروهای رزمندگان اسلام وارد خرمشهر می‌شوند و دشمن وحشت‌زده تسلیم می‌شود و ذلیلانه به اسارت رزمندگان اسلام درمی‌آید. خرمشهر آزاد شد قلب امام شاد شد.

پس‌ از فتح خرمشهر نیز مسائل سیاسی و نظامی فراوانی به وجود می‌آید که القا کند با فتح خرمشهر جنگ و دفاع تمام شده‌ است تا اراده نیروهای رزمنده را برای ادامه نبرد با دشمن سست کند و همه این‌ها برای این است که خرمشهر را به‌عنوان یک نقطه و یک حادثه و یک شهر در زمان خود متوقف کند از خرمشهر جریان و خطی برای ادامه مسیر ترسیم نشود و این همان تضاد نگاه امامین انقلاب با عوامل نفوذی دشمن یعنی لیبرال‌ها و حجتیه‌ها، مقدس‌‌مآب‌ها و غرب‌زده‌هاست. حالا می‌رسیم بفرمایش حکیم فرزانه انقلاب اسلامی که فرمود خرمشهرها درپیش است نه در میدان نظامی بلکه در یک میدانی از جنگ نظامی سخت‌تر. همین‌جاست که اگر بخواهیم فرمایش امام خامنه‌ای را درست فهم کنیم باید نگاهمان را به خرمشهر تغییر بدهیم تا خرمشهرهای پیش رو را فهم کنیم در جمله «خرمشهرها درپیش است» خرمشهر یک شهر در میان شهرها و یک نام در میان نام‌ها نیست.

خرمشهر نمادی است از نفوذ و خیانت و قدرت دشمن و القای توهم بن‌بست و سقوط نظام اسلامی و از دیگر سو خود در جبهه خودی، خودباوری، توکل بر اراده خداوند و تصور پیروزی در اوج ناامیدی و ناباوری، با این نگاه یک‌بار دیگر جمله «خرمشهرها در پیش است» را مرور می‌کنیم خرمشهرها در پیش است یعنی جنگ بزرگ شناختی و ترکیبی در عرصه‌های مختلف در پیش است.

خرمشهرهای مختلفی در عرصه‌های اقتصاد، سیاست، باورهای اجتماعی و دینی، فرهنگ، دین، به تصرف دشمن درخواهد آمد و سقوط خواهد کرد. خرمشهرها در پیش است یعنی حزب‌های بعث اختلافات قومیتی عرب و عجم، شیعه و سنی عراق و ایران، سوریه و ایران، لبنان و ایران را تشدید خواهند کرد و یا اراده مردم را سست می‌کنند.

خرمشهرها در پیش است یعنی خرمشهر دانشگاه، با نفوذ اساتید دانشگاهی بی‌سواد، تنبل، لیبرال، ضد‌دین و غرب‌زده تصرف خواهد شد. خرمشهر فضای مجازی در قالب فیس‌بوک و یوتیوب و توییتر اشغال شده و مدیریت ذهنی و فکری مردم را برعهده خواهد گرفت.

 خرمشهر جوانان جامعه اسلامی با تغییر گویش، پوشش و باور و محاصره خواهد شد که شده‌ است. خرمشهر غذایی با تولید غذاهای نامناسب و البسه نامتعارف و ترویج بیماری‌ها و ترورهای بیولوژیک و تراریخته انسان‌ها را علیل، معتاد و سرخورده خواهد ساخت.

‌در خرمشهرهای پیش‌رو اعتماد مردم از مسئولین سلب می‌شود. اعتماد رزمندگان از فرماندهان، بیماران از طبیب، مردم از نظام اسلامی، اختلاف، اعتراض، نفوذ، روشن‌فکرمآبی، دل‌سوزی‌هایی از نوع اشک تمساح و نهایتاً تخلیه یک شهر و چه‌بسا خرمشهر ایمانمان هم به تصرف دشمن در بیاید.

این خرمشهرها با جهاد اصغر آزادشدنی نیست این جا امام جامعه دروازه‌ جهاد کبیر را نشان می‌دهد «فلا تطع الکافرین وجاهدهم به جهادا کبیرا» و جهاد کبیر یعنی عدم تبعیت از دشمن، عدم دنباله‌روی دشمن.

دشمن که در خانه ما است و بر سر فرزندان و خانواده ما مسلط است چگونه باید از او تبعیت نکنیم؟ رهبر فرزانه انقلاب جهاد را وارد مرحله دیگری می‌کند جهاد تبیین یعنی رسوایی دشمن و نفوذی‌ها و اما این همه معنی عبارت «خرمشهرها در پیش است»، نیست.

وقتی خرمشهر به تصرف درآمد و این تصرف ۵۷۸ روز طول می‌کشد، در این ایام فرزندان خمینی کبیر (ره) و امام خامنه‌ای مسیر طولانی مبارزه با منافقین، نفوذی‌ها، توطئه آمریکا در طبس، کردستان، گنبد، خلق عرب و ملی مذهبی‌ها و بنی‌صدر را طی می‌کنند و بستان و سوسنگرد را آزاد می‌کنند و فتح‌المبین را می‌آفرینند چهار مرحله سخت عملیات الی بیت‌المقدس را به اجرا درمی‌آورند و پشت دروازه‌های خرمشهر به بن‌بست می‌رسند توان نیروها تحلیل می‌رود، احساس ناتوانی و ناامیدی می‌کنند و از آن‌سو امام جامعه، خرمشهر را می‌خواهد آنجا که فشارهای روحی، روانی، اقتصادی و سیاسی به اوج می‌رسد بازهم الگوی خرمشهر بکار می‌آید.

تلاش و مجاهدت دین‌باوری، نه اصغر بلکه کبیر «فتوکل علی‌الله و کفی بالله وکیلا» یعنی پشت کارها را رها نکنید و به کمک خدا یقین داشته باشید آن‌جا دوباره صدای خرمشهر آزاد شد طنین‌انداز می‌شود که به قول رهبر معظم انقلاب اسلامی خرمشهرهای پیش رو آبادانی به‌دنبال دارد. پس خرمشهرهای سخت پیش‌رو هم روایت نفوذ، سقوط و شکست است و هم نهایت نوید فتح و پیروزی.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار