یک نویسنده و پژوهشگر در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

سینمای ایران با ادبیات دفاع مقدس بیگانه است

کامور بخشایش با تاکید بر اینکه سینمای ایران با ادبیات دفاع مقدس بیگانه است، گفت: متاسفانه هیچ ارتباطی بین تولیدات ادبی و آثار سینمایی و نمایشی وجود ندارد.
کد خبر: ۵۲۵۸۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۰ - 30May 2022

سینمای ایران با ادبیات دفاع مقدس بیگانه است«جواد کامور بخشایش» پژوهشگر ادبی و نویسنده در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، با بیان‌ اینکه دفاع مقدس تابلوهای ایثار بسیار زیادی در دل خود دارد، اظهار داشت: زیبایی‌های دفاع مقدس با ادبیات و هنر انعکاس و ماندگار می‌شود.

وی مقاومت مردم خرمشهر با ارتش رژیم بعثی را دستمایه مناسبی برای تولیدلت ادبی دانست و تصریح کرد: شخصی به‌نام شیخ محمدحسن قنوتی به عنوان اولین روحانی شهید دفاع مقدس از بروجرد با کمک‌های مردمی عازم خرمشهر شد و در کنار مردم صحنه‌های زیبایی را خلق کرد.

این نویسنده و پژوهشگر با بیان اینکه بعد از تجاوز بعثی‌های عراقی، مردم از سراسر ایران به کمک هموطنان شتافتند، گفت: شیخ محمد تاثیر بسیار زیادی در خرمشهر گذاشت و در حقیقت سنگ صبور مقاومت مردمی بود. در همه کتاب‌هایی که درباره این شهر نوشته شده، نام این روحانی دیده می‌شود و در ۲۴ مهر در خیابان ۴۰ متری به شهادت رسید که به روز خونین شهرت یافت.

کامور بخشایش درخصوص گرایش نوجوانان و جوانان به آثار دفاع مقدس گفت: ما در حال شناسایی ذائقه مخاطب هستیم و بر این اساس قلم می‌زنیم.

وی با تاکید بر اینکه ادبیات دفاع مقدس در حال رسیدن به مرحله تعقل است؛ یعنی شرایطی را پشت سر می‌گذارد که برخوردی سهل‌تر با سوژه‌ها دارد، افزود: این شخصیت‌ها برای مخاطبان امروز دست یافتنی و الگو هستند و شخصیت‌هایی دور از انتظار نیستند.

این پژوهشگر و نویسنده با تاکید بر اینکه کتاب‌های دفاع مقدس فراز و فرودها را عینی و بدون اغراق و واقعی تبیین می‌کنند، ادامه داد: نویسندگان نوپای دفاع مقدس پا به میدان گذاشته‌اند و در آثارِ غنی دیروز، تجربه به نسل جدید منتقل شده است و در مخاطبان جوان و نوجوان تاثیرگذار است.

کامور بخشایش اقتباس از ادبیات دفاع مقدس را ضعیف و کم‌رنگ دانست و خاطرنشان کرد: متاسفانه هیچ ارتباطی بین تولیدات ادبی و آثار سینمایی و نمایشی وجود ندارد. برخی آثار ادبی دفاع مقدس اگر در اختیار هالیوود بود بهترین اقتباس‌ها از آن‌ها صورت می‌گرفت درحالی که متاسفانه هنوز سینمای ایران برای اقتباس سراغ نویسندگان حوزه دفاع مقدس نیامده است لذا سینمای ایران با ادبیات دفاع مقدس بیگانه است.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار