ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نهاد عمومی زمینه‌ساز رشد مسجد باشد

رئيس سابق ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری کشور (فهما) گفت: اميدوارم تبديل شدن ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به نهاد عمومی زمينه‌ساز رشد و پيشرفت در حوزه مسجد باشد
کد خبر: ۵۲۵۹۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۰ - 30May 2022

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «حبیب‌رضا ارزانی» مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سابق ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری کشور (فهما) در آیین تکریم و معارفه، اظهار داشت: من بیش از ۱۶۰۰ روز در سنگر مسجد و در خدمت مسجد بودم و معتقدم در فضای مساجد و کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کار‌های بسیاری انجام شده، اما کار‌های بسیار زیادی نیز وجود دارد که هنوز انجام نشده است.

وی گفت: در سال ۱۳۹۶ که من وارد ستاد شدم تعداد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در کشور ۲۲ هزار باب کانون بود که با توجه به سیاست افزودن هر سال یک هزار کانون، امروز قریب به ۲۷ هزار کانون فرهنگی هنری در مساجد سراسر کشور فعالیت می‌کنند.

حجت الاسلام ارزانی، با اشاره به اینکه فضای کانون‌های مساجد عرصه بسیار شایسته و مناسبی برای خدمت است، افزود: با توجه به ارتباط میان بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که امری مهم و و با ارزش است حضور معاون محترم قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم بیانگر ارتباط وثیق و هم افزایی و همدلی هرچه بیشتر دو نهاد کانون‌های مساجد و معاونت قرآن خواهد بود

وی در ادامه از کلیه همکاران، معاونت‌های مختلف ستاد، اعضای شورای سیاستگذاری و مشاوران ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور تشکر کرد و با اشاره به تبدیل شدن ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به نهاد عمومی بر اساس مصوبه هیئت دولت، این رویداد را اتفاقی خیر و مبارک برای کانون‌های مساجد دانست و ابراز امیدواری کرد که این موضوع زمینه‌ساز ارائه خدمات شایسته‌ای و رشد و پیشرفت در حوزه مسجد شود.

در ادامه این مراسم «جلال ریزانه» معاون پشتیبانی و توسعه منابع ستاد فهما با اشاره به اقدامات و دستاورد‌های دوره ریاست حجت الاسلام ارزانی در این ستاد گفت: نخستین دستاورد بزرگ ستاد فهما در طول چهار سال گذشته تغییر تکنولوژی سازمانی و خلق برند «فهما» به عنوان نشان اختصاری کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ایران بوده است. ثبت هویت و موجودیت کانون ها، مشخصات اعضای هر کانون و همچنین ثبت کلیه فعالیت‌هایی که در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سراسر کشور انجام می‌شود در سامانه زیست بوم بچه‌های مسجد و ایجاد حوزه مدیریت سیستمی، در کنار توان اعلام آمار و گزارشات به روز درباره کانون‌ها را می‌توان ره آورد این تغییر دانست.

وی افزود: برای ایجاد این تکنولوژی نیاز به نظام بخشی ساختاری کانون‌ها بر مبنای قوانین موجود در نظام کار کشور، وجود داشت که الحمدلله این مسئله شکل گرفته و در ذیل آن آموزش‌ها و تخصص‌های مختلفی برای کارکنان ستاد در سطح مختلف برگزار شده است. این دو موضوع دو دستاورد مهم در طول چهار سال گذشته بوده است.

ریزانه خاطرنشان کرد: تغییر تکنولوژی سازمانی و ایجاد ساختار سیستمی که در دوره مدیریت حجت الاسلام دکتر ارزانی اتفاق افتاد برای ادامه مسیر و رسیدن به کمال مطلوب نیازمند مدیریتی جهادی و مدبرانه از نوع مدیریت حجت‌الاسلام خداداده ریاست جدید این ستاد است و امیدواریم اهدافی که در برنامه تحول ستاد پیش بینی شده محقق گردد.

در بخش دیگری از این مراسم سعید سعادتی، معاون راهبردی قرارگاه قرب ومشاورراهبردی استاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری کشور خاطرنشان کرد: امروز ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد یکی ازجوان ترین، پرانگیزه‌ترین و کم توقع‌ترین مجموعه‌های فرهنگی کشور است که درعین حال فراگیرترین شبکه فرهنگ و هنرِ متصل به مسجد را دارد.

سعادتی تصریح کرد: کانون‌ها یک ظرفیت نهفته و خفته نظام هستند که راه‌های بسیاری را رفته اند، اما راه‌های نرفته نیز بسیار دارند. نگاه دولت گذشته به مسجد نگاه راهبردی نبود و به همین دلیل در گذشته یک ضعف میدانی در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد مشاهده می‌شد و این معضل با توجه به فراگیری ویروس و بیماری کرونا شدت یافت.

وی ابراز امیدواری کرد: در دوران ریاست جدید کانون‌های فرهنگی هنری مساجد ارتباطات وثیقی با دولت ایجاد شده و از این طریق این کمبود میدانی مرتفع شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها