دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کرد؛

بزرگ‌منشی شهید «نصیری» در مبارزه با داعش سوریه/ چهار عامل افتخار به انقلاب اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره)

حجت‌الاسلام عاملی در پنجمین سالگرد شهادت مدافع حرم «شعبان نصیری» به بیان برخی وجوه شخصیتی وی و تبیین مبانی انقلاب اسلامی از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) پرداخت.
کد خبر: ۵۲۶۲۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۷ - 01June 2022

در جنگ رسانه‌ای، قدرت رسانه‌ای لازم استبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، در پنجمین سالگرد شهادت شهید مدافع حرم «شعبان نصیری» که روز گذشته (سه‌شنبه) در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد، حجت‌الاسلام «سید سعیدرضا عاملی» دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با گرامیداشت پنجمین سالروز شهادت شهید نصیری و تقارن این روز با ایام رحلت حضرت امام (ره) اظهار داشت: کسانی که با شهید نصیری آشنا بودند و با او کار کردند، می‌دانند روحیه شهید با دو خصیصه که راز پایداری و استمرار انقلاب اسلامی است، عجین بود.

وی افزود: امام (ره) در فرازی از وصیتنامه سیاسی - عبادی خود فرموده‌اند که «دو امر باعث پیروزی و تداوم انقلاب اسلامی است که یکی از آن‌ها انگیزه الهی و کار برای خدا است» برای همین کسی که اینگونه بوده خستگی‌ناپذیر باشند، از بدگویی‌ها، تهمت‌ها و غیبت‌ها هراسی ندارند. گمنامی را بر شهرت ترجیح می‌دهند و دومین امر برای تداوم انقلاب اسلامی، تلاش برای استقرار حکومت اسلامی است.

حجت‌الاسلام عاملی در مورد پیشینه شناخت وی از شهید نصیری گفت: من شهید نصیری را از دوره‌ای که برای جذب نسل جدید تلاش می‌کرد می‌شناختم. از زمانی‌که برای این کار در کرج اردو برگزار می‌کردیم که در این اردوها هم بچه‌های دهک پایین اقتصادی شهر بودند و هم بچه‌های دهک بالا و از آنجایی که او را با تمام وجود دوست داشتند، «داداش شعبان» صدایش می‌کردند و در کنار آنها بود. باورش این بود که هر نسلی باید کمی سختی را تحمل کند و خودش هم سختی‌هایی را تحمل کرده بود. شهید هم به مبارزه با طاغوت می‌پرداخت، هم با صدام مقابله می‌کرد و هم با داعش مبارزه می‌کرد و جلوتر از همه با نفس خودش مقابله می‌کرد چراکه انگیزه‌اش الهی بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: خصلت دوم استمرار و پیروزی انقلاب اسلامی، تلاش برای استقرار حکومت اسلامی است که ما خود را حول محور امام خینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی دریافتیم و معنا پیدا کردیم. ایشان فرمودند: «انقلابی بودن ملاک نیست بلکه انقلابی ماندن ملاک است.» پای انقلاب با تدبیر، عقلانیت، مقاومت، جهاد، کوشش، تلاش و ماندگار ماندن اهمیت دارد.

حجت‌الاسلام عاملی افزود: امام راحل در صحیفه خود در چهار جا افتخار و مباهات می‌کنند. افتخار جایی است که یک توانایی بزرگ داریم. ما در جایی افتخار می‌کنیم که شادی بزرگ یا نعمتی بزرگی داریم و حس «این همانی» پیدا می‌کنیم. یکی از آنها این است که ما شیعه علوی، پیرو مکتب اهل بیت (ع) و ثقلین (کتاب خدا و عترت رسول (ص)) هستیم و افتخار می‌کنیم ذیل مکتب قرآن اهل بیت (ع) وحدت میان مسلمین را برقرار کرده‌ایم.

دومین افتخار، افتخار به زنان و بانوان است که این‌ها در جبهه مبارزه با ظالم و طاغوت پیشتاز بودند، مانند همسران شهدا که همسران خود را به جبهه می‌فرستادند و اعتماد به نفس می‌دادند.

حجت‌الاسلام عاملی در مورد تعبیر امام راحل از مملکت حضرت مهدی (عج) گفت: امام در وصیتنامه خود تعبیری را به کار می‌برند که رهبری نیز به این بنیان توجه دارند و آن این است که کشور ما کشور جمهوری اسلامی ایران و کشور بقیةالله (عج) است لذا اگر تلخی‌ها را تحمل کند، ارزش دارد. زمانی که امام (ره) این تعابیر را به کار می‌برند، باورمان می‌شود که شخصیت ایشان متصل به حضرت حجت (عج) بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد اشاره امام (ره) به سومین افتخار در انقلاب اسلامی اظهار داشت: افتخار سوم این است که ما با کشور و دولت خبیثی مثل آمریکا مبارزه می‌کنیم که ملت‌های زیادی را دچار سختی کرده است. دایره کشتارهای جمعی در جهان مربوط به طاغوت‌هایی مانند آمریکا و دولت‌های اروپایی است. یکصد میلیون نفر در آفریقا، هشت میلیون نفر در فیلیپین، چهار میلیون نفر در هند به دست این دولت‌ها کشته شدند. این معلوم است، زمانی که انقلابی مسیری معکوس با نظام طاغوت را طی می‌کند، فتنه‌های بزرگی برای او به وجود می‌آید.

وی گفت: جنگ، راحت‌ترین کار در حوزه مبارزه است. سخت‌ترین کار، زندگی در فتنه‌های رنگارنگ امروز است و ما افتخار می‌کنیم که امروز جلوی ابرطاغوت ایستاده‌ایم و تعبیر امام (ره) این بود که ما جلوی صهیونیسم ایستاده‌ایم.

حجت‌الاسلام عاملی اشاره امام خمینی (ره) به چهارمین افتخار انقلاب اسلامی چنین بیان کرد: افتخار چهارمی که امام دارند، این است که ما در زمانی مبارزه می‌کنیم که رسانه‌های طاغوت بر جهان حکومت دارند. رسانه‌ها حوزه استعمار فرهنگی و حوزه قدرت نرم هستند. ما در دوران جنگ، در قدرت سخت قدرت بازدارندگی ایجاد کردیم و امروز به لطف خداوند قدرت نظامی کشور جرأت را از دشمن گرفته است که بخواهد به حریم ما تعرض کند. امروزه نظام قدرت موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران و مؤلفه‌های اساسی قدرت راهبردی نظامی برای این بازدارندگی بوجود آمده است اما در قدرت نرم و جنگ نرم قدرت بازدارندگی ایجاد نکرده‌ایم.

وی درمورد سرمایه ایمان در بازدارندگی جنگ نرم اظهار داشت: قدرت بازدارنده در جنگ نرم، سرمایه ایمان است. سرمایه ایمان ممکن است با یک هیجان بیاید، اما اگر تبدیل به معرفت، عرفان و ایمان عمیق نشود، قدرت بازدارندگی ایجاد نمی‌کند. امروزه در نسلی این سرمایه ایمان و این سرمایه دینی بوجود آمده است. در جایی که سرمایه دینی داریم، سرمایه اجتماعی همچنان قدرتمند است اما در جایی که سرمایه دینی ضعیف شود، به تبع آن سرمایه اجتماعی، امید به آینده هم ضعیف می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شهید نصیری نمونه برجسته از سرداران دفاع مقدس و مبارزه‌ای بود که خداوند به او توفیق داد تا ۴۰ سال به این مسیر ادامه دهد. دنیا صحنه و فرصت عمل است به همین خاطر مؤمنانی که بهشت نصیب آنها شده است، آرزو می‌کنند به دنیا بازگردند تا دوباره توفیق جهاد در راه خدا را داشته باشند.

وی درمورد ساده‌زیستی شهید گفت: زمانی که شهید در فلوجه مجروح شد، به دیدن او به منزل او رفتیم و ساده‌زیستی و معمولی بودن او مشهود بود. معمولی بودن کار سختی است. برخی افراد زمانی که قدرت پیدا می‌کنند، اخلاق و ادبیات گفتارشان تغییر می‌کند اما شهید نصیری که من از سال ۱۳۵۹ با او آشنا شدم و با او همکاری داشتم، همین فردی بود که شهید شد. از روز اول تا روز آخر عمق ایمان او افزایش پیدا کرد اما رفتار و منش او در این ۴۰ سال تغییری نکرد.

حجت‌الاسلام عاملی به دغدغه‌هایی که شهید داشت، اشاره کرد و افزود: دغدغه‌های او در روزهای آخر، دغدغه‌هایی بین‌المللی بود. نکته‌ای که درمورد فلوجه به من می‌گفت، این بود که ما به دشمن میدان می‌دادیم تا فرار کند و اهل کشتار نبودیم؛ اما زمانی که آنها گوش نمی‌کردند، با هشدار‌های آخر خود، عملیات می‌کردیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شهید نصیری، شخصیتی جامع داشت. همسر او تعریف می‌کند که: «سحر ماه رمضانی را در یاد ندارم که او در خانه باشد و سحری را او آماده نکند.» 

وی درمورد خصلت «ولایت‌مداری» شهید نصیری اظهار داشت: یکی از خصلت‌های بزرگ شهید نصیری، «ولایت‌مداری» او بود. ما اینها را در کلمه اقرار می‌کنیم اما در صحنه عمل کم می‌آوریم. در صحنه عمل بخشی از حرف‌ها را گوش می‌دهیم اما باقی را گوش نمی‌دهیم. زمانی که ما رهبر معظم انقلاب اسلامی را ولی امر خود می‌دانیم، اقتضا می‌کند که مسیر را ببینیم و طبق آن مسیر حرکت کنیم و طبق راهنمایی که می‌شویم راه را طی کنیم نه آنکه حرف‌ها تکرار شوند. زمانی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سالگرد رحلت امام می‌فرمایند که مکتب امام خمینی (ره) مکتب عقلانیت و معنویت همراه با عدالت‌گرایی است، باید این مکتب و مسیر عقلانیت و معنویت را باید دنبال کرد.

حجت‌الاسلام عاملی افزود: نکته دیگر از خصائص اخلاقی شهید، جهاد مستمر علیه دشمن بود. روحیاتی که به پدر، مادر و فرزند می‌داد، برای او مرجعیتی میان خانواده، دوستان، همکاران و شاگردان به‌وجود آورده بود و این ویژگی‌ها به راحتی در کسی نمایان نمی‌شوند. نکته دیگر از شخصیت او، توجه به همگان بود و حلالیت‌طلبی او نمایانگر شهادت او بود.

وی درمورد مؤلفه‌های بازدارندگی در مقابل جنگ نرم اظهار داشت: هشیاری در مقابل جنگ فرهنگی دشمن منابع و مؤلفه‌های زیادی می‌خواهد که بنیادی‌ترین آنها، ایمان به خداست اما به ابزارهای دیگری مانند قدرت رسانه‌ای، بازنمایی در صحنه ادبیات، بازنمایی درست در صحنه سینما نیاز است تا بتواند جبهه فرهنگی را تقویت کند.

حجت‌الاسلام عاملی درمورد اقدامات دشمن در جنگ نرم تصریح کرد: ما شناختی که از مؤلفه‌های بازدارندگی در جنگ نظامی داریم از مولفه‌های مبارزه و بازدارندگی در جنگ فرهنگی نداریم. دشمن کشور ما را مهندسی فرهنگی می‌کند و حتی بازخوردهای ما را هم مهندسی می‌کند و بازخوردهای ما را برای ضعیف کردن ایمان‌های ضعیف‌تر به کار می‌برد که ما باید در عمل و عکس‌العمل، بازی دشمن را بشناسیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان درمورد مسئولیتی که مؤمنین کشور در قبال تمام مردم دارند، گفت: مؤمنین امروز در قبال همه مردم ایران مسئولیت دارند. این دلسوزی، حرمت‌گذاری و توجه باید نسبت به تمام مردم و همه اقوام ایرانی و نسبت به جبهه مقاومت اسلامی در عراق، افغانستان، یمن و در سراسر جهان اعمال شود.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار