مثلث تهاجم علیه رژیم صهیونیستی تکمیل می‌شود؛

کابوس صهیونیست‌ها از قدرت دریایی غزه

پس از قدرت‌یابی زمینی و پهپادی مقاومت غزه که ترس و وحشت را بین صهیونیست‌ها ایجاد کرد، این بار صهیونیست‌ها نسبت به توانمندی دریایی این گروه‌ها هشدار داده‌اند که می‌تواند معادله جدیدی از بازدارندگی را بین دو طرف ایجاد کند.
کد خبر: ۵۲۷۱۲۹
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۷ - 06June 2022

کابوس صهیونیست‌ها از قدرت دریایی غزهبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از الوقت، زمانی که مقامات تل‌آویو مشغول رایزنی با مقامات مصری و اردنی بودند تا حماس و دیگر گروه‌های غزه را به خلع سلاح وادار کنند، فلسطینی‌ها در تونل‌های زیرزمینی خود مشغول ساخت سلاح‌های قدرتمندی بودند که صهیونست‌ها فکرش را هم نمی‌کردند. اگر تا یک سال پیش فقط قدرت موشکی بلای جان اسرائیل بود، اکنون اضلاع دیگری از قدرت نظامی به این توانمندی‌ها اضافه شده که هراس را در دل صهیونیست‌ها ایجاد کرده است.

محافل نظامی اسرائیل که با دقت و حساسیت فوق العاده تحرکات نظامی مقاومت در غزه را رصد و پایش می‌کنند، اعتراف کرده اند که از زمان آخرین جنگ غزه در سال ۲۰۲۱، حماس تلاش‌های زیادی برای تقویت و توسعه قابلیت‌های بیشتر برای نیرو‌های دریایی خود انجام داده است. این تقویت و توسعه توانمندی‌های دریایی شامل تجهیز قایق‌های تندرو و جت‌اسکی‌ها است که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا حملاتی را از دریا به خشکی علیه شهرک‌های اشغالی نزدیکی مرز‌ها انجام دهند. گزارش‌ها در خصوص فعالیت نیروی دریایی جنبش حماس، با اعلامیه آن در هفته‌های اخیر مبنی بر آغاز عملیات دریایی جدید هم زمان شده است؛ عملیاتی که مقاومت فلسطین برای شکستن محاصره دریایی تحمیل شده توسط اشغالگران به مردم نوار غزه تلاش دارد انجام دهد.

علاوه بر این رژیم صهیونیستی مدعی شده است که جنبش حماس در تلاش برای بازگرداندن قدرت نظامی، بازسازی بخشی از تونل‌های تهاجمی و تدافعی مجهز به طیف وسیعی از تسلیحات از جمله موشک‌های دوربرد دقیق‌تر و مرگبارتر و همچنین تجهیز مداوم موشک‌های ضد پهپاد و هواپیما‌های بدون سرنشین است. با استناد به گزارش‌های مقامات صهیونیستی از توانمندی مقاومت؛ در صورتی که رفع محاصره غزه تحقق پیدا کند، فلسطینی‌ها می‌توانند موازنه را به نفع خود تغییر دهد.

غزه که از سال‌ها پیش در محاصره صهیونیست‌ها قرار دارد، از طریق دریایی با جهان خارج تعامل ندارد و در صورت رفع محاصره خرید تجهیزات و قطعات برای تولید قایق‌های تندرو با سرعت بیشتری انجام خواهد شد و گروه‌های فلسطینی در صورت وقوع جنگ می‌توانند حملاتی هرچند محدود به مواضع اسرائیلی‌ها انجام دهند.

یک ژنرال سابق صهیونیستی که از دستاورد‌های مقاومت احساس خطر می‌کند گفته که جنبش حماس بعد از این آماده می‌شود تا در صورت وقوع جنگی در آینده، شگفتی‌های جدید و بیشتری را در مقابل ارتش اسرائیل به نمایش بگذارد.

مقامات صهیونیستی بر این باورند که حماس در صورت توسعه توانمندی دریایی خود، سعی خواهد کرد تا کشتی‌های نیروی دریایی و زیرساخت‌های حیاتی اسرائیل را هدف قرار دهد که به آن توانایی می‌دهد تا دریا و سواحل را کنترل کند.

توان پهپاد‌ها در معادلات جنگ

ترس صهیونیست‌ها از قدرت دریایی حماس درحالی است که گروه‌های مقاومت در یکسال گذشته به توانمندی جدیدی در عرصه پهپادی دست پیدا کرده اند که در جنگ‌های آتی تاثیرگذاری آن‌ها آشکار خواهد شد.

مقاومت با استفاده از پهپاد می‌تواند در عرصه هوایی هم تا حدی در برابر دشمن صهیونیستی توازن ایجاد کند. اگر همزمان حملات موشکی و پهپادی به سرزمین‌های اشغالی انجام شود، سامانه گنبد آهنین در مقابله با آن‌ها ناتوان خواهد بود. این سامانه که با هیاهوی زیاد و با صرف میلیارد‌ها دلار ساخته شده است در برابر موشک‌های غزه ناکارآمد بوده و تنها نیمی از این موشک‌ها را توانسته رهگیری کند و در صورت حملات از دو طرف ناتوانی آن بیش از پیش آشکار خواهد شد.

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل چندی پیش اعتراف کرد که هزینه‌ای که برای گنبد آهنین در رهگیری موشک‌های غزه دارد قابل مقایسه با هزینه صرف شده برای ساخت موشک‌های غزه نیست. به گفته او، هزینه ساخت موشک‌های مقاومت ۱۰۰ دلار است، اما هزینه رهگیری آن‌ها صد‌ها هزار دلار هزینه برای تل آویو دارد. بنابراین، اگر فرض کنیم موشک‌های غزه قدرت و کیفیت لازم را در نابودی زیرساخت‌های اسرائیلی نداشته باشند، اما در تحمیل هزینه‌های گزاف به اسرائیلی‌ها می‌توانند موفقیای بیشتری کسب کنند. اگر روزانه صد‌ها موشک به سمت اراضی اشغالی شلیک شود میزان هزینه‌ای که صهیونیست‌ها باید برای مقابله با آن‌ها بپردازند زیانبار خواهد بود.

هر چند مقاوت غزه محدودیت‌های زیادی برای توسعه توانمندی‌های نظامی دارد، اما با این حال گروه‌های فلسطینی توانسته اند در یک دهه گذشته دستاورد‌های زیادی را کسب کنند. رونمایی از پهپاد‌های نسل جدید که در یکسال گذشته به عرصه نظامی فلسطینی‌ها پا باز کرده است، بعد از این می‌تواند آسمان اسرائیل را نیز ناامن کند. اخیرا جهاد اسلامی با انتشار تصاویری از سرزمین‌های اشغالی اعلام کرد که این تصاویر در نبرد سیف القدس که سال گذشته انجام شد، تصویر برداری شده است. این توانمندی هوایی سبب می‌شود تا فلسطینی‌ها در نبرد‌های آتی اطلاعات زیادی از مراکز نظامی و حساس اسرائیل کسب کرده و در صورت لزوم ضربات سختی را به آن وارد کنند.

حتی فلسطینی‌ها اعلام کردند که با استفاده از پهپاد حملاتی را در ماه‌های اخیر به یک کارخانه پتروشیمی در صحرای نقب انجام داده اند که حتی دشمن صهیونیستی متوجه آن نشده است که بنابراین توانسته سیستم راداری و پدافندی اسرائیل را گمراه کند. ضعف سیستم راداری صهیونیست‌ها می‌تواند به نقظه قوت برای فلسطینی‌ها تبدیل شود که در نبرد‌های آینده میزان تاثیرگذاری آن بهتر معلوم خواهد شد.

گرچه ارتش صهیونیستی چندین بار مدعی ساقط کردن شماری از این پهپاد‌ها شده است، اما متخصصان امنیتی اسرائیل نسبت به خطر وجود ده‌ها و بلکه صد‌ها فروند پهپاد در نوار غزه و پایین آمدن هزینه ساخت آن به کمتر از ۳۰۰ دلار در برابر هزینه بالای سرنگونی آن هشدار داده اند. بنابراین، در نظر گرفتن هزینه فایده سرنگونی پهپاد‌های غزه برای اسرائیل سبب می‌شود تا حملات از طریق هوا به مواضع اسرائیل راحت‌تر انجام شود. زیرا بدون هیچ مزاحمتی از سوی پدافن‌های اسرائیل می‌توانند در آسمان سرزمین‌های اشغالی به پرواز درآمده و اهداف خود را عملی کنند.

صهیونیست‌ها همواره نسبت به قدرت هوایی خود در منطقه فخر می‌فروختند و خود را یکه تاز این عرصه معرفی می‌کردند، اما با ورود پهپاد‌های مقاومت به عرصه جنگی، معادله جدیدی ایجاد خواهد شد که می‌تواند برتری هوایی اسرائیل را به چالش بکشد.

همچنین گروه‌های مقاومت غزه در ماه‌های گذشته فیلم‌هایی را منتشر کرده اند که نشان می‌دهد مقاومت به سامانه‌های دوش پرتاب پدافند هوایی نیز مجهز شده است. منابع فلسطینی گفته اند این موشک‌ها از نوع استرلا هستند که نوعی موشکی پدافند هوایی کوتاه برد روسی است. موشک استرلا یک موشک پدافند هوایی دوش پرتاب سوخت جامد است که قادر است اهداف خود در برد ۴ کیلومتر را منهدم کند. این موشک به یک حسگر حرارتی در سر موشک مجهز است که پس از شلیک به دنبال منبع انتشار گرما رفته و در صورت اصابت موجب انهدام و سقوط بالگرد می‌شود. قطعا این نوع سلاح پدافند هوایی می‌تواند خطری جدی برای بالگرد‌ها و پهپاد‌های ارتش اسرائیل باشد که در جنگ‌های قبلی می‌توانستند از طریق هوایی بسیاری از مناطق غزه را بمباران کنند.

با دستیابی فلسطینی‌ها به این توانمندی نظامی، اسرائیل هم در نبرد آینده دست به عصاتر عمل خواهد کرد و درباره ورود به جنگ با غزه همه جوانب را محاسبه خواهد کرد. شاید به لطف همین قدرت‌های نظامی مقاومت در یکسال اخیر بوده است که مقامات اسرائیلی جرات نکردند جنگ جدیدی را با فلسطینی‌ها آغاز کنند. چرا که ضرب شست گروه‌های فلسطینی را در نبرد سیف القدس چشیده اند و از ورود به جنگی که پایان آن معلوم نیست واهمه دارند.

قدرت نظامی گروه‌های مقاومت در غزه در سال‌های اخیر روند پرشتابی به خود گرفته و قدرت تسلیحاتی آن به لحاظ کمی و کیفی هم توسعه یافته است. اسرائیل که در جنگ‌های پی در پی با غزه تاکنون فقط با قدرت موشکی مقاومت دست و پنجه نرم می‌کرد، بعد از این در سه جبهه زمینی- هوایی و دریایی با فلسطینی‌ها باید رودررو شود که می‌تواند بازدارندگی در همه عرصه‌ها را به نفع فلسطینی‌ها تغییر دهد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار