دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

معیارهای دوگانه جامعه بین‌الملل در پی اهانت به پیامبر اسلام (ص)

کشورهای اسلامی از سکوت و معیار‌های دوگانه جامعه بین‌الملل در قبال مسلمانان و مقدسات آن‌ها به شدت انتقاد کردند و خواستار برخورد و رسیدگی با این پدیده نوظهور در هند به‌عنوان یک کشور آزاد در بحث ادیان شدند.
کد خبر: ۵۲۷۲۷۳
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۴۴ - 07June 2022

معیارهای دوگانه جامعه بین‌الملل در پی اهانت به پیامبر اسلامگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: پس از اینکه «نوپور شارما» و «ناوین کومار جیندال» دو تن از افراد حزب «بهاراتیا جاناتا» حزب حاکم هند، سخنان اهانت آمیزی را علیه پیامبر اسلام (ص) را بیان کردند شاهد موج گسترده اعتراضات مسلمانان جهان علیه این توئیت توهین آمیز بودیم. البته دامنه این اهانت در همان دقایق نخست آنقدر وسعت پیدا کرد که مسئولان این حزب خبر از برکناری این فرد از تمامی سمت‌ها و مسئولیت‌های او دادند.

البته دامنه واکنش‌ها نسبت به اهانت به پیامبر اکرام (ص) آنقدر در میان کاربران گسترش پیدا کرد که «قطر» به‌عنوان نخستین کشور با فراخواندن سفیر «هند» اعتراض شدید خود را نسبت به این اهانت بی‌سابقه اعلام کرد. بر این اساس وزیر امور خارجه هند در روز یکشنبه ۱۵ خرداد به‌عنوان نخستین کشور عربی به توهین سخنگوی حزب حاکم هند واکنش تندی نشان داد.

وزارت امور خارجه قطر با فراخواندن سفیر هند یادداشت اعتراض آمیزی را به او تحویل داد و خواستار این موضوع شد تات دولت هند ضمن عذرخواهی علنی این اهانت به پیامبر اکرم (ص) را فورا محکوم کند. البته وزارت امور خارجه قطر با ابراز ناامیدی از چنین سخنانی که ناراحتی و عصبانیت مسلمانان جهان را درپی داشته صرفا برکناری این افراد را ناکافی دانسته و خواستار برخودر شدید با این افراد شده است.

در بیانیه‌ای که توسط وزارت امور خارجه قطر منتشر شده تأکید شده است که اگر اجازه بدهیم سخنان ضد اسلامی بدون مجازات باقی بماند، خطر بزرگی متوجه حقوق بشر شده و موجی از خشونت و نفرت‌پراکنی را موجب می‌شود.

از طرف دیگر هنوز یک روز هم از اهانت این مقام هندی بله ساحت مقدس پیامبر اکرم (ص) نگذشته بود که جنبش مقاومت اسلامی «حماس» با صدور بیانیه‌ای توهین دو تن از افراد حزب حاکم هند را به پیام آور مسلمانان محکوم کرد. در این راستا «فتحی حماد» عضو دفتر سیاسی جنبش حماس در موضع گیری این اهانت به پیامبر اکرم (ص) را درست در زمانی ارزیابی کرد که نفرت پراکنی و توهین به مسلمانان در هند به صورت کم سابقه و یا بهتر است بگوییم به صورت بی سابقه‌ای افزایش پیدا کرده است.

«فتحی حماد» عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی «حماس» از سکوت و معیار‌های دوگانه جامعه بین‌الملل در قبال مسلمانان و مقدسات آن‌ها به شدت انتقاد کرد و خواستار برخورد و رسیدگی با این پدیده نوظهور در هند به عنوان یک کشور آزاد در بحث ادیان شده است.

ضمن اینکه «عزت الرشق» عضو دفتر سیاسی حماس نیز به اظهارات اخیر این دو مقام هندی واکنش نشان داد و ضمن محکوم کردن این اظهارات مقامات هندی، گفت: چنین اظهاراتی توهین به بیش از ۲ میلیارد مسلمان در جهان و جریحه دار کردن احساسات آن‌ها است. عزت الرشق از کشور‌های عربی و اسلامی خواست تا با اعمال فشار بر دولت هند، آن را وادار به عذرخواهی کنند.

سازمان همکاری اسلامی دیگر نهاد بین المللی اسلامی بود که توهین دو تن از افراد حزب حاکم هند درباره پیامبر اکرم (ص) را محکوم کرد. سازمان همکاری اسلامی در بیانیه‌ای صریح و کوبنده اعلام کرد، این اهانت‌ها در راستای افزایش نفرت‌پراکنی و توهین به اسلام در هند و در چارچوب اقدامات سازمان یافته علیه مسلمانان و ایجاد محدودیت برای آن‌ها بویژه همزمان با مجموعه تصمیماتی برای ممانعت از حجاب در موسسات آموزشی شماری از ایالت‌های هند و تخریب دارایی‌های مسلمانان صورت می‌گیرد.

این سازمان همچنین از مقامات هند خواست با قاطعیت با این گونه اهانت‌ها و هرگونه تعرض به نبی مکرم اسلام (ص) مقابله کرده و عاملان اقدامات خشونت بار و نفرت پراکنی علیه مسلمانان را محاکمه کنند و طرف‌های پشت پرده آن‌ها را مورد مواخذه قرار دهند.

سازمان همکاری اسلامی همچنین تضمین سلامت، امنیت و رفاه مسلمانان در هند و حمایت از حقوق و هویت دینی، فرهنگی و کرامت و اماکن عبادتی آنان را خواستار شد و از جامعه بین الملل بویژه سازوکار‌های سازمان ملل متحد و شورای حقوق بشر خواست تدابیر لازم را برای مقابله با اقداماتی که مسلمانان در هند را هدف قرار می‌دهد اتخاذ کنند.

موضوع دیگر اینکه برخی چهره‌های عربی اسلامی جهان اسلام از جمله شیخ «محمد الصغیر» عضو اتحاد جهانی علمای مسلمان، نوشتند که اگر در قضیه اهانت نشریه فرانسوی به پیامبر اسلام (ص) اقدام جدی از سوی کشور‌های اسلامی انجام می‌شد، اکنون شاهد تکرار این اهانت از سوی مقامات هندی نبودیم.

از طرف دیگر نیز شاهد بودیم که «احمد الخلیلی» مفتی عمان نیز در اقدامی بی سابقه و البته بسیار درست، اصولی و سنجیده با صدور بیانیه‌ای، جسارت این دو مقام هندی را اعلام جنگ علیه همه مسلمانان دانست و خواستار اتحاد امت اسلامی برای مقابله با این‌گونه موارد شد.

با توجه به بازتاب بسیار گسترده و بسیار فراوان اهانت خانم «نوپور شارما» و «ناوین کومار جیندال» از اعضای حزب افراطی «بهاراتیا جاناتا» به عنوان حزب حاکم هند به ساحت نبی اکرم اسلام (ص) و افزایش اعتراضات مردم حزب حاکم هند در این بیانیه تأکید کرده است که: «ما به همه ادیان احترام قائلیم و با هر ایدئولوژی که در پی اهانت به هر دین و عقیده‌ای است، مخالفیم و قانون اساسی هند ضمن احترام به همه ادیان، به آن‌ها آزادی عقیده داده است.»

پس از توئیت این دو مقام هندی و اسائه ادب به ساحت پیامبر اعظم (ص)، بسیاری از کاربران واکنش نشان داده و خواستار تحریم و برخورد با دولت هند شدند. آن‌ها با درج هشتگ «#الا_رسول‌الله_یا_مودی»، این اقدام سخنگوی حزب حاکم هند را در ادامه سیاست افراطی و ضد اسلامی دولت «ناریندا مودی» نخست‌وزیر این کشور دانستند.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار