دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

نقش امام خمینی (ره) در صدور آرمان‌های انقلاب اسلامی/ علاقه امت اسلامی به انقلاب ایران

صدور آرمان‌های انقلاب اسلامی از مهم‌ترین اندیشه‌های هدایتگر، تحول‌زا و سعادت‌آفرین امام خمینی (ره) برای حق‌جویان و آزادی‌خواهان عالم بود.
کد خبر: ۵۲۷۹۲۸
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰ - 10June 2022

نقش امام راحل در صدور انقلاب اسلامی / علاقه ملت‌های مسلمان به انقلاببه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، مسئله صدور انقلاب برای اکثریت نسل اول انقلاب معنایی روشن و حتی بدیهی داشت، اما رفته رفته با گذشت زمان و با اتخاذ برخی رویکرد‌های متفاوت در برخی مسئولان این مسئله به یکی از موضوعات محل مناقشه تبدیل شد.

تا جایی که برخی حتی اصل آن را انکار می‌کنند و برخی دیگر، از آن دوگانه «منافع ملی و سیاست خارجه» می‌سازند. به نظر لازم است بار دیگر بازتعریفی از مبنای صدور انقلاب ارائه و برخی کلید واژه‌های آن را تببین کنیم.

در دیدگاه امام، صدور انقلاب از یک سو می‌تواند تاکتیکی تهاجمی علیه دشمنان انقلاب برای دور کردن خطر آن‌ها از انقلاب و صیانت از آن باشد، زیرا تا زمانی که دشمنان قصد نابودی انقلاب را دارند، مسلمانان نیز وظیفه دارند با آن‌ها مبارزه کنند.

در غیر این صورت، شکست انقلاب حتمی است. از سوی دیگر، ایده‌ی صدور انقلاب، هم آرمان و هدف متعالی و هم سیاست و استراتژی کلان انقلاب و جمهوری اسلامی ایران است. امام خمینی ضمن اینکه اقدام برای صدور انقلاب را یک تکلیف و وظیفه‌ی شرعی می‌دانستند، تداوم انقلاب و کارآمدی و تحقق اهداف آن را وابسته به صدور انقلاب دانسته و در صورت غفلت از این امر مهم و محصور ماندن انقلاب در مرز‌های انقلاب، شکست انقلاب را قطعی می‌دانستند؛ چنان که فرمودند ما باید از مستضعفین جهان پشتیبانی کنیم.

ما باید در صدور انقلابمان به جهان کوشش کنیم و تفکر اینکه ما انقلابمان را صادر نمی‌کنیم کنار بگذاریم، زیرا در اسلام بین کشور‌های مسلمان فرقی نمی‌باشد و پشتیبان تمام مستضعفین جهان است. از طرفی دیگر، تمام قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها کمر به نابودی‌مان بسته‌اند و اگر ما در محیطی دربسته بمانیم، قطعاً با شکست مواجه خواهیم شد. [۷]

یکی دیگر از ابعاد صدور و تبیین انقلاب اسلامی، نمایش قدرت اسلام به دشمنان، گسترش نفوذ اسلام و کاستن از سلطه‌ی ابرقدرت‌ها و استعمارگران است. همچنین صدور تجارب انقلاب اسلامی به ملت‌های مبارز و تداوم راه حق از وجوه صدور انقلاب است که نتیجه‌ی آن پیروزی و استقلال برای ملت‌های آزادی‌خواه است.

در اندیشه‌ی امام خمینی، صدور انقلاب اسلامی می‌تواند نقطه‌ی شروع انقلاب جهانی اسلام باشد. علاوه بر وجوهی که ذکر شد، می‌توان به ابعاد معنوی آن نیز اشاره کرد. تحقق آموزه‌ی صدور انقلاب و پیام آن، بیانگر گرایش عام و جهانی بشر به معنویت نیز تلقی خواهد شد. البته این آرمان نه با اقدامات قهرآمیز و خشونت‌طلبانه، بلکه با استحکام داخلی انقلاب و نیز آگاهی‌بخشی و تبلیغ و ترویج اندیشه‌ها در محیط پیرامونی محقق خواهد شد.

تداوم تبیین مفهوم صدور انقلاب اسلامی

امام خمینی (ره) در تداوم تبیین مفهوم صدور انقلاب اسلامی، و در پاسخ به شبهه افکنی دشمنان انقلاب که صدور انقلاب اسلامی را به معنی دخالت و لشکرکشی نظامی در امور دیگران می‌پنداشتند؛ با رد اینگونه شبهه افکنی ها، می‌فرمایند: «ما از اول گفتیم مى‏ خواهیم انقلاب مان را صادر کنیم. صدور انقلاب به لشکرکشى نیست، بلکه مى ‏خواهیم حرفمان را به دنیا برسانیم». اینکه مى‏ گوییم باید انقلاب ما به همه جا صادر بشود، این معنى غلط را از او برداشت نکنند که ما مى ‏خواهیم کشورگشایى کنیم. ما همه کشورهاى مسلمین را از خودمان مى ‏دانیم. همه کشور‌ها باید در محل خودشان باشند.

امام راحل (ره) در جای دیگر با اشاره به اینکه قدرتمند‌ها از معرفی و پذیرش اسلام توسط انسان‌های پاک فطرت جهان می‌ترسند، چنین می‌فرمایند: ما که مى ‏گوییم اسلام را ما مى ‏خواهیم صادر کنیم، معنایش این نیست که ما سوار طیاره بشویم و بریزیم به ممالک دیگر. یک همچو چیزى نه ما گفتیم و نه ما مى ‏توانیم. اما آنکه ما مى ‏توانیم این است که به وسیله دستگاه هایى که داریم، به وسیله همین صداوسیما، به وسیله مطبوعات، به وسیله گروه‏ هایى که در خارج مى‏روند، اسلام را آن طورى که هست معرفى کنیم. اگر آن طورى که هست معرفى بشود، مورد قبول همه خواهد شد. بشر به فطرتش یک فطرت سالم است، اگر یک چیزى را القا بکنند، روى فطرت سالم خودش قبول مى‏کند و قدرتمند‌ها از همین معنا مى‏ترسند.

از طرفی حضرت آیت الله خامنه‌ای، ضمن رد خیال پردازی‌های استکبار جهانی، می‌فرماید: این‏ها خیال مى ‏کردند که ما براى صدور انقلاب لشکرکشى خواهیم کرد؛ یا لشکر نظامى یا لشکر امنیتى و اطلاعاتى؛ مثل خودشان که براى مقاصدشان لشکرهاى امنیتى مى‏ فرستند؛ اما غافل از اینکه نه، ما نه لشکر اطلاعاتى مى‏ خواهیم و نه لشکر نظامى، بلکه حرف ملت ایران و آن طرحى که ملت ما براى اداره‏ى ملت‌ها و جوامع به میان آورده، در دل ملتهاى مسلمان مى‏نشیند و ملتهاى مسلمان به طور طبیعى علاقه‏‌مند و طرف‏دار ملت ما مى ‏شوند، که هستند و شدند و روز به روز هم بیشتر مى‏شوند.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار