یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

انقلاب اسلامی آوردگاه شکست‌های سیاست خارجی آمریکا

انقلاب اسلامی ایران بر پایه فرهنگ غنی اسلام شکل گرفت و امروز پس از بلوغ ۴۰ ساله، همچنان به تنهایی در میدان زورآزمایی سیاست خارجی آمریکا قرار دارد.
کد خبر: ۵۲۷۰۶۰
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۰۰ - 07June 2022

/////////گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس _ سمانه حسن‌خانی؛ «نگذارید دشمن از انقلاب شما هویت‌زدایی کند» این یکی از کلیدواژه‌های مهم سخنان رهبر انقلاب اسلامی در مراسم سی‌و‌سومین سالگرد رحلت امام خمینی (ره) بود.

امروز که ۴۰ سال و اندی از عمر پربرکت انقلاب اسلامی می‌گذرد هنوز هم استکبار جهانی و در رأس آن‌ها آمریکا با نظام جمهوری اسلامی دشمنی دارد و انگار قرار نیست روزی بر این خصومت پایان دهد.

با نگاه کلی به هویت انقلاب اسلامی می‌توان ریشه اصلی تمامی این دشمنی‌ها، فتنه‌ها، آشوب‌های خیابانی و ترور دانشمندان هسته‌ای‌مان را در اسلامی بودن انقلاب و شکل گیری آن براساس اسلام ناب محمدی دانست. انقلاب اسلامی ایران بر پایه فرهنگ غنی اسلام فرهنگ غرب و مبانی آن را به چالش کشید و زیر سؤال برد.

این انقلاب برخلاف بسیاری از انقلاب‌های پیش از خود و برخلاف بسیاری از ساختار‌های سیاسی و فضای اندیشه سیاسی موجود در آن دوره (انقلاب صنعتی) که بر پایان اندیشه‌های دینی ومدرنیته تاکید می‌کرد، یک ساختار سیاسی را ایجاد کرد و میان سیاست، اجتماع و دین پیوندی متحد را تشکیل داد.

در واقع انقلاب ایران برخلاف همه ایدئولوژی‌های انقلاب‌ها دارای یک ایدئولوژی دینی و اسلامی بود و ابتکار حضرت امام (ره) هم حضور و ارائه یک چهره سیاسی و اجتماعی از دین است. در انقلاب صنعتی مسئله مشارکت و دموکراسی با خروج دین ازعرصه سیاست و اجتماع همراه بود؛ اما در انقلاب اسلامی مشارکت و دموکراسی با نقش‌آفرینی دین همراه شده است.

از سویی دیگر انقلاب اسلامی ایران در مسیر استقلال گام برداشته است و این مستقل بودن از نگاه نوام چامسکی نویسنده مشهور آمریکایی به منزله این است که این استقلال نمی‌گذارد ایران در برابر سلطه آمریکا سر تسلیم فرود آورد و این عامل ادامه دهنده دشمنی‌ها و مخالفت‌های آمریکا است.

ریچارد نیکسون رئیس جمهور اسبق آمریکا هم می‌گوید: «جهان اسلام در قرن بیست و یکم یکی از مهمترین میدان‌های زورآزمایی سیاست خارجی آمریکاست.»

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این باره فرمودند: «امروز دشمنی اردوگاه استکبار با ایران اسلامی به خاطر اسلام است. آن‌ها با اسلام دشمن هستند که بر جمهوری اسلامی ایران فشار وارد می‌کنند. والله که آمریکا از ملت ایران از هیچ چیزشان به قدر مسلمان بودن و پایبند به اسلام ناب محمدی بودن ناراحت نیست؛ او می‌خواهد شما از این پایبندی دست بردارید.»

از سویی حرکت باصلابت و مقتدرانه نظام جمهوری اسلامی بنیان نظام استکباری را به خطر انداخته است و همین مسأله از دلایل دشمنی استکبار جهانی و آمریکا با انقلاب اسلامی است.

با توجه به اینکه امروزانقلاب اسلامی در نهضت‌های آزادی بخش در سراسر جهان نفوذ پیدا کرده است نباید به دشمنان نظام اجازه داد این انقلاب نشات گرفته از اسلام هویت زدایی شود.

امروز این انقلاب است که به عنوان کانون بیداری ملت‌ها و الگویی برای مبارزه و مقابله با قدرت‌های بزرگ تبدیل شده است و با آگاهی‌های عمیقی که در میان ملت‌های مسلمان به وجود آورده زمینه تحولات سیاسی ریشه دار و سازماندهی‌های سیاسی چشمگیری را فراهم کرده و در قالب بیداری کشور‌های اسلامی منطقه، موجودیت نظام‌های وابسته به غرب را متزلزل ساخته و منافع قدرت‌های سلطه گر را به مخاطره انداخته است.

با توجه به صحبت‌های اخیر امام خامنه‌ای درباره ماهیت انقلاب اسلامی امروز می‌توان به این سخنان گهربار حضرت امام خمینی استناد کرد که فرمودند: «نکته مهمی که همه باید به آن توجه کنیم و آن را اصل و اساس سیاست خود با بیگانگان قرار دهیم این است که دشمنان ما و جهانخواران تا کی و کجا ما را تحمل می‌کنند و تا چه مرزی استقلال و آزادی ما را قبول دارند؟

به یقین آنان مرزی جز عدول از همه هویت‌ها و ارزش‌های معنوی و الهیمان نمی‌شناسند به گفته قرآن کریم هرگز دست از مقاتله و ستیز با شما بر نمی‌دارند؛ مگر این که شما را از دین تان برگردانند... آری اگر ملت ایران از همه اصول و موازین اسلامی و انقلابی خود عدول کند و خانه عزت و اعتبار پیامبر و ائمه معصومین علیهم السلام را با دست‌های خود ویران کند، آن وقت ممکن است جهانخواران او را به عنوان یک ملت ضعیف، فقیر و بی فرهنگ به رسمیت بشناسند، ولی در همان حدی که آن‌ها آقا باشند ما نوکر، آن‌ها ابرقدرت باشند ما ضعیف، آنها، ولی و قیم باشند، ما جیره خوار و حافظ.»

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار