دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

وحدت و همدلی؛ رمز پیروزی ملت ایران

وحدت و همدلی که مردم ایران اسلامی در سایه منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی دارند رمز موفقیت و پیروزی در برابر توطئه‌های دشمنان است.
کد خبر: ۵۲۷۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۰ - 08June 2022

لزوم وحدت و همدلی مردم ایران در مقابل دشمنانبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، انقلاب اسلامی نقطه آغاز خیزش تفکر اسلامی است. در حالی که قرن بیستم با پیروزی انقلاب اسلامی آغاز دوره جدیدی از احیای مجدد اسلام را نوید داد.

این تجدید حیات اسلامی به اشکال گوناگون نمود یافته است، اما از منظر بسیاری از دلسوزان، اندیشمندان و رهبران سیاسی و فکری جهان اسلام، استراتژیک‌ترین و ماندگارترین شیوه‌ای که می‌تواند عزت و ابهت مسلمانان را متجلی سازد همانا تمسک به اصل وحدت و انسجام کشور‌های اسلامی می‌باشد و بنا به همین ضرورت نیز امام خامنه‌ای سال ۱۳۸۶ را اتحاد ملی و انسجام اسلامی نامگذاری کردند.

در این گزارش دیدگاه‌های رهبر انقلاب اسلامی در تحقق اتحاد ملی، شامل عوامل بسترساز و آسیب‌ها و تهدید‌هایی که متوجه آن می‌باشد، بیان شده است.

ضرورت، اهداف و فواید وحدت ملی

قاعدتاً هر نظام اجتماعی، برای بقا و تداوم حیات اجتماعی خویش، نیازمند آن است که شناخت کاملی از ملّت خویش داشته باشد و دشمن خود را نیز به خوبی بشناسد، تا در مواقع لزوم با بسیج همگانی مردم بتواند تهدید‌ها را مهار سازد و با آن‌ها مقابله نماید. ازاین‌رو برقراری وحدت و پیوند عمیق میان قشر‌های مردم یکی از ضروریات انکارناپذیر جامعه قلمداد می‌گردد که به طور خاص باید مسئولان به آن توجه نمایند.

مقام معظم رهبری در ضرورت این مهم فرمودند: «من بر روی وحدت ملّی تأکید بیشتری دارم، به خاطر اینکه امنیت هم ناشی از وحدت است، اگر وحدت نباشد، امنیت ملّی هم به خطر می‌افتد و ایجاد ناامنی می‌شود.»

اگر مقوله وحدت ملّی را کشور‌های جهان اسلام، به صورت مسأله‌ای جدی دنبال کنند و مسلمانان به آثار و فواید آن پی ببرند، بی‌شک می‌توانند به بزرگ‌ترین قطب جهانی تبدیل گردند و تمام ابرقدرت‌ها را تحت فشار و سیطره خود قرار دهند. اگر امروز ما مشاهده می‌کنیم که کشور‌های اسلامی وضع اقتصادی نابسامانی دارند، به‌خاطر درک ناصحیح از ضرورت این مهم می‌باشد.

انسجام اسلامی در سیره نظری و عملی امام خمینی (ره)

مسأله وحدت و انسجام اسلامی از مسائل مهم و حیاتی در ذهن و فکر امام بود. ایشان منادی بزرگ وحدت بین مسلمانان بودند و بار‌ها در فرمایشات خود مسلمانان را به این امر مهم سفارش نموده اند. ابتدا به این مسأله می‌پردازیم که منظور از وحدت و انسجام اسلامی چیست؟

آیا منظور این است که میان مذاهب اسلامی یکی انتخاب شود یا اینکه وحدت اسلامی ربطی به وحدت مذاهب ندارد و منظور از اتّحاد مسلمانان اتحاد پیروان مذاهب مختلف در عین حفظ اصول و فروع در برابر بیگانگان است.

منظور از وحدت امت اسلامی این نیست که حتی از بحث و بیان موضع اعتقادی و فقهی خویش خودداری نمایند بلکه مقصود این است که نخست فرق مسلمین یکدیگر را به طور صحیح بشناسند، از مواضع فکری و اعتقادی هم آگاهانه مطلع شوند و جهت حفظ و گسترش کیان و بنیاد اسلام از نزاعی که قرآن کریم آن را نهی فرموده، بازایستند و برای دفاع از ساحت مقدس قرآن مجید و اصول ثابت و مشترک اسلامی در برابر دشمنان امتی متحد و ملّتی متشکل و جماعتی همنوا و هم جبهه باشند.

مخالفین اتحاد مسلمین برای اینکه از وحدت اسلامی مفهومی غیرمنطقی و غیرعملی بسازند آن را به نام وحدت مذهبی توجیه می‌کنند تا در قدم اول با شکست مواجه شود. بدیهی است که منظور علمای روشنفکر اسلامی از وحدت اسلامی حصر مذاهب به یک مذهب یا اخذ مشترکات مذاهب و طرد مفترقات آن‌ها نیست که نه معقول و منطقی است و نه مطلوب و عملی، بلکه منظور این دانشمندان متشکل شدن مسلمین است در یک صف در برابر دشمنان مشترکشان و این کار اضافه بر اینکه با موازین کتاب و سنت سازگار است معقول و مطلوب هم خواهد بود.

امام خمینی (ره) تشکیل حکومت به ویژه حکومت اسلامی را برای نجات قلمرو اسلام و اتحاد بین مسلمانان لازم می‌دانستند. اما چه مسائلی باعث تفرقه بین مسلمانان شده است.

مهم‌ترین مسأله‌ای که باعث جدایی و اختلاف بین مسلمانان شده مطرح کردن مسأله شیعه و سنی بودن که توسط عمال اجانب و ابرقدرت‌ها مطرح و به آن دامنه زده می‌شود تا از این طریق بین مسلمانان اختلاف بیندازند تا هم مانع رشد اسلام شوند و هم از طرفی بتوانند به راحتی بر آن‌ها سلطه پیدا کنند.

امام خمینی (ره) به این مسأله مهم توجه داشته اند و بار‌ها در سخنا ن خود به برادری اهل سنت و شیعه تأکید کرده اند. ایشان تفرقه اندازی را کار دشمنان اسلام دانسته و از شیعیان و سنی‌ها خواسته اند که وحدت خود را حفظ و نقشه‌های اجانب را خنثی کنند. امام اختلاف شیعه و سنی را از ملی گرایی خطرناکتر می‌دانند.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار