مدرس حوزه علمیه در گفت‌وگو با دفاع‌پرس عنوان کرد؛

نقش بی‌بدیل امام رضا (ع) در ایجاد پیوند میان ایرانیت و اسلامیت/ بازگشت به کرامت انسانی راهگشای مشکلات بشر است

حجت‌الاسلام «بنی‌فاطمه» گفت: نقش امام رضا (ع) در گره زدن ایرانیت به‌معنی محبت ما به وطن، با اسلامیت نقش بی‌بدیل و اساسی بود. این نقش مهم امام رضا (ع) در آشتی دادن یک ملیت با دین مبین اسلام بسیار قابل توجه است و می‌تواند موضوع پژوهش‌های جامعه‌شناسانه و تاریخی قرار گیرد.
کد خبر: ۵۲۸۱۷۱
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۵ - 11June 2022

حجت‌الاسلام و المسلمین «سیدصادق بنی‌فاطمه» مدرس حوزه، در گفت‌‎وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در تبریز، با اشاره به رابطه معنوی میان امام رضا (ع) و ایرانیان، اظهار داشت: ملی‌گرایی به معنای تأکید بر ایرانی بودن ضمن آنکه فی نفسه تفکر ارزشمندی است و از نظر علمی و شرعی هیچ مانعی ندارد که انسان عاشق میهن خود باشد؛ اما در مقاطعی از تاریخ ایران، این گرایش به صورت ناسیونالیسم افراطی، نژادپرستی و قد علم کردن ایرانی بودن در مقابل اسلامیت درآمده بود.

وی افزود: یکی از بزرگان اهل بیت (ع) که باعث شد تا ترکیب زیبایی میان ایرانیت و اسلامیت به‌وجود بیاید، حضرت امام رضا (ع) است. ایشان یک سفر و هجرت به ظاهر جبری اما مدیریت‌شده به ایران انجام دادند و علی‌رغم آنکه جبری بود، اما ایشان به‌جای افسوس خوردن و نشان دادن ضعف، این تهدید زندگی در غربت را به یک فرصت تبدیل کردند.

حجت‌الاسلام و المسلمین «بنی‌فاطمه» تاکید کرد: نقش امام رضا (ع) در گره زدن ایرانیت به‌معنی محبت ما به وطن، با اسلامیت نقش بی‌بدیل و اساسی بود. این نقش مهم امام رضا (ع) در آشتی دادن یک ملیت با دین مبین اسلام بسیار قابل توجه است و می‌تواند موضوع پژوهش‌های جامعه‌شناسانه و تاریخی قرار گیرد.

استاد حوزه علمیه درباره علت تاکید بر موضوع کرامت در مطالعه زندگانی حضرت امام رضا (ع)، گفت: کریم اسمی از اسماء الهی است و همان‌گونه که خداوند علیم، شریف، عزیز، قادر و... است، کریم نیز هست و هر یک از این اسامی در هر یک از پیامبران و ائمه (ع) جلوه‌گر شده است؛ تمام اهل بیت (ع) کریم هستند، ولی درباره حضرت امام رضا (ع)، به دلیل استعداد ذاتی و اعمال صالحی که انجام داده بودند، صفت کریم بودن در ایشان بیش‌تر جلوه‌گر شده است و همین باعث شده ایشان را با کرامت‌،شان بشناسیم.

وی ادامه داد: امام رضا (ع) خود به دنبال فقرا و نیازمندان می‌رفتند، نه آنکه خود پشت میز بنشینند و نیازمندان به ایشان مراجعه کنند؛ یعنی بالعکس، امام رضا (ع) به دنبال رفع مشکلات مردم بودند. خداوند متعال نیز همین‌گونه هستند و با اینکه اصولا بنده باید به دنبال ایشان برود، می‌فرمایند اگر بنده واقعا اراده لازم را داشته باشد، من به دنبال او خواهم رفت و او را نجات خواهم داد. این همان کرامت است که در سبک زندگانی امام رضا (ع) دیده می‌شود و باعث شده است همواره نام ایشان با صفت کرامت مطرح شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین «بنی‌فاطمه» با بیان اینکه بشر امروز شدیدا نیازمند به پیروی از راه اهل بیت (ع)، گفت: گرچه انسان امروز به پیشرفت و دانش‌های مهمی دست یافته است؛ اما عمده‌ترین مشکل زندگی بشر معاصر صنعت‌زدگی، شهوت‌زدگی، علم‌زدگی، فراموشی عالم ملکوت، گرفتاری او در عالم صرفا فیزیکی و قهر او از اخلاقیات است. این مسئله باعث شده است انسان به سمت پوچ‌گرایی حرکت کند و منشاء پدیده‌هایی نظیر خودکشی و افزایش جرایم و جنایات عجیب همین موضوع است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: میان علم و علم‌زدگی، صنعت و صنعت‌زدگی، پیشرفت و پیشرفت‌زدگی فاصله زیادی وجود دارد. اینکه انسان خادم آهن‌آلات و خادم گزاره‌های علمی شود، آفت بزرگی است که منجر به حرکت به سمت بی‌معنایی شده است و انحطاط او را در میل افراطی به تنوع شهوت و خوراک و پوشاک به‌وجود آورده است.

وی تصریح کرد: اسلام و ائمه اطهار (ع) راهکار خروج از این مشکل را مطرح کرده‌اند که همان بازگشت به انسانیت، اصالت و کرامت است. برای مثال در حدیث آمده است «إنّ اللّه َ تعالى يُحِبُّ مَعالِيَ الاُمورِ وأشرافَها ، ويَكرَهُ سَفسافَها» یعنی خداوند آرزوها و بینش‌های بزرگ و بلند را دوست می‌دارد و از لذت‌ها و خواهش‌های زودگذر و کوچک بیزار است.

حجت‌الاسلام و المسلمین «بنی‌فاطمه» تاکید کرد: رابطه عمیقی میان کرامت انسانی و آشتی انسان با خویش و نجات او از این بی‌محتوایی وجود دارد. در نظام آفرینش، اگر این کرامت از انسان گرفته شود، اساس و پایه زندگی او از بین می‌رود. در نظام الهی خدای کریم، رسول کریم، کتاب کریم و ائمه کریم قرار است امت کریم را به‌وجود بیاورند و پیام دهه کرامت بازگشت انسان به خویشتن است.      

انتهای پیام/    

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار