بازداشت شهید آیت‌الله سعیدی بعد از سخنرانی علیه فرهنگ طاغوتی

آیت‌الله سعیدى یکی از پیشگامان مبارزه با رژیم پهلوی بود. او همراه و همگام با امام خمینی (ره) و در دوران غربت نهضت اسلامی از طلایه‌داران روحانیت مبارز بود. به همین جهت مرکز اسناد انقلاب اسلامی بخشی از خاطرات مبارزه و دستگیری وی را منتشر کرد.
کد خبر: ۵۲۸۳۰۷
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶ - 12June 2022

مبارزات آیت الله سعیدی با رژیم پهلوی در دهه ۳۰ / ماجرای دستگیری شهید سعیدی در آبادانبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، آیت‌الله سعیدى را مى‌توان یکى از اولین روحانیون برجسته‌اى دانست که به منظور تبعیت از حضرت امام خمینی (ره) مبارزه با رژیم ستم‌شاهی را آغاز کرد.

مبارزه‌ شهید سعیدى در سال‌هاى ۱۳۳۷ ـ ۱۳۳۸ آغاز شد و از همان آغاز هم به‌ شدت ماهیت ضدرژیمى آن آشکار بود. وى پس از ورود به حوزه‌ علمیه‌ قم، در درس آیت‌الله العظمى بروجردى شرکت کرد و با روحیه‌ مبارزه‌جویى و اصلاح‌گرایانه‌اى که داشت، اولین مراحل مبارزه‌ خود با رژیم شاه را آغاز مى‌کرد. به همین خاطر مرکز اسناد انقلاب اسلامی بخشی از خاطرات مبارزه و دستگیری آیت‌الله سعیدی را منتشر کرد.

به نظر مى‌رسد که او حتى پیش از آشنایى با حضرت امام و افتخارات شاگردى ایشان، روحیه‌ مبارزه‌جویى با رژیم را داشت. به همین دلیل از همان زمان که از سوى آیت‌الله العظمى بروجردى براى تبلیغ به آبادان اعزام شده‌بود به مبارزه‌ خود با رژیم حالت علنى و آشکار بخشید.

شهید سعیدى از روحانیونى بود که از سوى آیت‌الله بروجردى براى تبلیغ به آبادان اعزام شد. در آنجا مورد توجه مردم آبادان بود و مقبولیت خوبى میان آن‌ها پیدا کرده بود. شهید سعیدى در این شهر به‌ واسطه‌ سخنرانى‌هاى تند خود براى اولین بار دستگیر شد. «سید محمد سعیدى» فرزند وی در این باره مى‌گوید:

«در زمان آیت‌الله بروجردى بود که پدرم به دعوت مردم شهر آبادان به آن شهر عزیمت مى‌کند. در آن زمان عکس «ثریا» همسر شاه را در روزنامه‌ها چاپ کرده بودند. حالا چه کارى کرده‌ بود که این عکس را منتشر کرده‌ بودند، نمى‌دانم. اما هرچه بود؛ همین موضوع مورد اعتراض وى قرار مى‌گیرد و در منبر مطالبى ضد شاه و خانواده‌اش مى‌گوید که همین مسئله باعث دستگیرى و زندانى شدنش مى‌شود.

یکى از روحانیون معروف آبادان (آقاى قائمى) وساطت مى‌کند و فرماندار نظامى آبادان به این شرط قبول مى‌کند که آقاى سعیدى بگوید: «آن سعیدى که ضد همسر شاه حرف زده‌ است، من نیستم و فرد دیگرى است و دستگیرى من به خاطر تشابه اسمى بوده‌است.»

روز دیگر که آقاى سعیدى با فرماندار نظامى رو به رو مى‌شود، از او مى‌پرسند که: «آیا شما همان سعیدى هستید که در منبر به زن شاه بد و بیراه گفتید؟

پدرم بلافاصله جواب مى‌دهد: بله، من همان سعیدى هستم و آن حرف‌ها را هم من زدم. به همین خاطر چند روز دیگر آقاى سعیدى در زندان ماند تا با وساطت‌هاى فراوان بعدى آزاد مى‌شود.»

شهید سعیدى در این سخنرانى، درباره‌ انتخاب اسم فرزند صحبت کرده و با اشاره به اسم‌هایى چون شهلا، ثریا (زن دوم شاه) به مردم توصیه کرده‌ است که از انتخاب این اسامى براى فرزندان‌شان خوددارى کنند. همین سخنرانى موجب دستگیرى او از سوى ساواک مى‌شود. حجة‌الاسلام «سید جعفر طباطبایى» در مورد همین سخنرانى مى‌گوید:

«در آبادان سخنرانى را تحت عنوان «نام‌گذارى صحیح» ایراد کرد و به مردم گفت که اسم خوب براى فرزندان خود انتخاب کنید نه مثل شهلا و ثریا. از آنجا ثریا اسم زن دوم شاه‌ بود، از سوى ساواک دستگیر شد.»

منبع: عروج از زندان (زندگی و مبارزات شهید آیت‌الله سعیدی)، مرکز اسناد انقلاب اسلامی

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار