امام جواد (ع) بنیانگذار بحث آزاد

امام جواد(ع) مانند دیگر ائمه معصومین برای ما اسوه و مقتدا و نمونه است. زندگی کوتاه این بنده شایسته خدا، به جهاد با کفر و طغیان گذشت، در نوجوانی به رهبری امت اسلام منصوب شد و در سال‌های کوتاه، جهادی فشرده، با دشمن خدا کرد، به طوری که در سن ۲۵ سالگی، یعنی هنوز در جوانی، وجودش برای دشمنان خدا غیر قابل تحمل شد و او را با زهر شهید کردند.
کد خبر: ۵۲۸۴۵
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۴ - 14September 2015

امام جواد (ع) بنیانگذار بحث آزاد

به گزارش گروه سایر رسانه های دفاع پرس، امام جواد(ع) مانند دیگر ائمه معصومین برای ما اسوه و مقتدا و نمونه است. زندگی کوتاه این بنده شایسته خدا، به جهاد با کفر و طغیان گذشت، در نوجوانی به رهبری امت اسلام منصوب شد و در سالهای کوتاه، جهادی فشرده، با دشمن خدا کرد، به طوری که در سن ۲۵ سالگی، یعنی هنوز در جوانی، وجودش برای دشمنان خدا غیر قابل تحمل شد و او را با زهر شهید کردند. همان طوری که ائمه دیگر ما با جهاد خودشان هر کدام برگی از تاریخ پر افتخار اسلام افزودند، این امام بزرگوار هم گوشه مهمی از جهاد همه جانبه اسلام را در عمل پیاده کرد و درس بزرگی را به ما آموخت.

آن درس بزرگ این است که در هنگامی که در مقابل قدرتهای منافق و ریاکار قرار میگیریم، باید همت کنیم که هوشیاری مردم را برای مقابله با این قدرتها برانگیزیم. اگر دشمن، صریح و آشکار دشمنی بکند و اگر ادعا و ریاکاری نداشته باشد، کار او آسانتر است.

اما وقتی دشمنی مانند مأمون عباسی، چهرهای از قداست و طرفداری از اسلام برای خود میآراید، شناختن او برای مردم مشکل است، در دوران ما و در همه دورانها ی تاریخ، قدرتمندان همیشه سعی کردهاند وقتی از مقابله رویاروی با مردم عاجز شدند، دست به حیله ریاکاری و نفاق بزنند. امام علی بن موسی الرضا(ع) و امام جواد(ع) همت بر این گماشتند که این ماسک تزویر و ریا را از چهره مأمون کنار بزنند و موفق شدند.


این بزرگوار نمودار و نشانه مقاومت است.انسان بزرگی است که تمام دوران کوتاه زندگیاش با قدرت مزور و ریاکار خلیفه عباسی- مأمون – مقابله و معارضه کرد و هرگز قدمی عقبنشینی نکرد و تمام شرایط دشوار را تحمل کرد و با همه شیوههای مبارزه ممکن، مبارزه کرد. اولین کسی بود که بهطور علنی بحث آزاد را بنیانگذاری کرد. در محضر مأمون عباسی، با علما و داعیه داران و مدعیان و موجهان، درباره دقیقترین مسائل حرف زد و استدلال کرد و برتری خود و حقانیت سخن خود را ثابت کرد.

بحث آزاد، میراث اسلامی ماست، بحث آزاد در زمان ائمه هدی رایج بوده است و در زمان امام جواد (ع) به وسیله آن امام بزرگوار با آن شکل نظیف انجام گرفته است.


منبع: انسان 250 ساله- بیانات مقام معظم رهبری درباره زندگی سیاسی- مبارزاتی ائمه معصومین (ع)

نظر شما
پربیننده ها