دیدارنگار/ گزارشی جامع از سخنان امام خامنه‌ای/۳

کارگران مجموعه آگاه، بابصیرت و متعهد

شماره ۹۸ جزوه‌ی بیاناتی «دیدارنگار» با نگاهی دقیق و روش‌مند بیانات رهبر انقلاب اسلامی را دسته‌بندی کرده و کارگران را مجموعه آگاه، بابصیرت و متعهد معرفی کرده است.
کد خبر: ۵۲۸۸۶۹
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۰ - 15June 2022

به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، شماره ۹۸ جزوه‌ی بیاناتی «دیدارنگار» گزارشی جامع از محتوای سخنان امام خامنه‌ای است که به پیوست متن کامل بیانات ایشان منتشر می‌شود و مطالب گوناگون مطرح شده در هر یک از سخنرانی‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی را به صورتی ساده منعکس می‌کند.

«دیدارنگار» تلاش می‌کند با نگاهی دقیق و روش‌مند، بیانات رهبر انقلاب را دسته‌بندی و ارائه کرده و ضمن توجه به موضوعات اصلی هر سخنرانی ایشان، سایر نکات مطرح شده را نیز به عنوان «ضمیمه متن کامل بیانات» در اختیار کاربران قرار دهد.

بخشهای مختلف این جزوه‌ی تبیینی شامل این موارد است:

«سرخط»، «مطالبه رهبری»، «بحث روز»، «کلیدواژه‌های مهم»، «موضوعات اصلی بیانات»، «جملات طلایی»، «یادآوری»، «برشمردنی‌ها»، «نظام فکری»، «روایت تاریخی»، «شخصیت»، «آیات و روایات» و «دعا». همچنین در هر شماره مواضع کلیدی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با استناد به نظام فکری و سایر بیانات معظم له در قالب «یادداشت بیاناتی» بررسی می‌شود.

این شماره‌ی «دیدارنگار» که اختصاص به بیانات رهبر انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از کارگران دارد را از اینجا دریافت کنید.

کارگران مجموعه آگاه، بابصیرت و متعهد

حقوق طبیعی نیروی کار باید رعایت بشود

«جامعه‌ی کارگری مشکلاتی دارد که ان‌شاءالله با سیاستهای دولت جدید، این مشکلات بتدریج برطرف بشود به حول و قوّه‌ی الهی» ۱۴۰۱/۲/۱۹ یکی از توصیه‌های کلیدی رهبر انقلاب در دیدار با کارگران ناظر به «مشکلات جامعه‌ی کارگری» و لزوم حل آن توسط مسئولان کشور بود. از جمله موارد مهم مورد اشاره از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این زمینه، مسئله‌ی «ناامنی شغلی» کارگران بود: «بحث امنیّت شغلی که میشود، بیشترین مطلبی که غالباً مطرح میشود به عنوان ناامنی شغلی، همین قراردادهای موقّت و مانند این حرفها است؛ قراردادهایی که بین کارگر و کارفرما بسته میشود و مایه‌ی این است که امنیّت پایدار شغلی وجود نداشته باشد؛ این [مطلب] گفته میشود و درست هم هست.

یکی از مسائلی که باید اصلاح بشود و درست بشود و یک قانون عادلانه‌ای اینجا به وجود بیاید [همین است].» ۱۴۰۱/۲/۱۹ علاوه بر اشکالاتی که در بحث قراردادهای موقت وجود دارد از جنبه‌های دیگری نیز بحث ناامنی شغلی کارگران مطرح است: «کسانی هستند که دنبال سوء‌استفاده‌ی خودشان هستند.

کارخانه‌ی سرِپا را از دولت میخرد -حالا به چه قیمتی، بحث دیگری است- و کارخانه را از بین میبرد، ماشین‌آلات را به فروش میرساند، کارگر را بیکار میکند، زمین را برج میسازد؛ باید جلوی اینها گرفته بشود.» ۱۳۹۸/۲/۴ علاوه بر این، دیگر حقوق جامعه‌ی کارگری هم باید با جدیت مورد توجه و پیگیری قرار گیرد: «حقوق طبیعی نیروی کار باید رعایت بشود؛ یعنی دستمزد عادلانه، پرداخت منظّم و بدون تأخیر... مسئله‌ی بیمه، مسئله‌ی آموزش، مسئله‌ی خدمات رفاهی، مسئله‌ی بهداشت و درمان، اینها چیزهایی است که جزو حقوق کارگران است و این وظایف طبیعی کارفرما است.» ۱۳۹۹/۲/۱۷

نگذاشتند دشمن از اعتراض بحق آنها استفاده کند

البته نکته‌ی کلیدی این است که کارگران علی‌رغم همه‌ی مشکلات موجود و اعتراضاتی که بعضا داشته‌اند با «بصیرت» و هوشیاری مانع بهره‌برداری دشمنان از مطالبات به‌حق خود شده‌اند: «در این اعتراضها هم کارگرها همیشه مرز خودشان را با دشمن مشخّص کردند؛ یعنی نگذاشتند که دشمن از اعتراض بحقّ آنها استفاده کند؛ اینها مهم است؛ اینها خیلی مهم است.

چه جور میشود انسان تشکّر کند از این مجموعه‌ی آگاه، بابصیرت، متعهّد؟» ۱۴۰۱/۲/۱۹ هرچند «از روزهای اوّل انقلاب، تحریکات کارگری شروع شد... قصدشان این بوده است که طبقه‌ی کارگر و جامعه‌ی کارگری را تابلو و نشانه‌ی اعتراضات مردمی قرار بدهند؛ [امّا] جامعه‌ی کارگری بینی اینها را به خاک مالید و در مقابل اینها ایستاد و نگذاشت این اتّفاق بیفتد و در کنار انقلاب و نظام ایستاد.» ۱۴۰۱/۲/۱۹

مجموع این نکات وظایف مهم و سنگینی را پیش‌ روی مسئولان و مدیران کشور قرار می‌دهد لذا ضروری است «مدیران و مسئولان کشوری هم ان‌شاءالله همان‌ طور که وعده داده شده، به کار و برنامه‌ای که مقرّر شده، همه عمل کنند.»

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار