فرمانده قرارگاه سایبری و تهدیدات نوین قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا (ص):

شهید امان‌اللهی نماد وحدت ارتش، سپاه و فراجاست

سرلشکر ایزدی گفت: شهید محمود امان الهی نماد وحدت ارتش، سپاه و فراجاست و در همه این نهاد‌ها خدمت صادقانه کرده است.
کد خبر: ۵۲۹۱۳۲
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۲ - 16June 2022

شهید امان الهی نماد وحدت ارتش، سپاه و فراجاستبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، همایش «شکوه ایثار» و مراسم گرامیداشت آزاده جانباز، شهید وحدت سرلشکر «محمود امان‌اللهی» با حضور امیر سرلشکر «سید عبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، سرلشکر «ایزدی» فرمانده قرارگاه سایبری و تهدیدات نوین قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا (ص) و جمعی از مسئولان لشکری و کشوری روز گذشته (چهارشنبه) در سالن همایش‌های فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

در این همایش، امیر سرتیپ «علیرضا صباحی‌فرد» فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش، امیر سرتیپ خلبان «یوسف قربانی» فرمانده هوانیروز ارتش، سردار سرتیپ پاسدار «علی فضلی» جانشین معاون هماهنگ‌کننده سپاه، امیر سرتیپ «محمد محمودی» معاون اجرایی ارتش، امیر سرتیپ دوم «ابراهیم گلفام» جانشین معاونت فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیرو‌های مسلح، سردار سرتیپ دهقان مشاور نظامی فرمانده معظم کل قوا (مدظله العالی)، امیر سرتیپ دادبین فرمانده اسبق نیروی زمینی ارتش، خانواده معظم شهید امان‌اللهی و جمعی از فرماندهان و مسئولان ارشد نیرو‌های مسلح حضور داشتند. گزارش کامل این نشست را در ادامه بخوانید:

سرلشکر ایزدی فرمانده قرارگاه سایبری و تهدیدات نوین قرارگاه مرکزی خاتم الانبیا (ص) در این مراسم با اشاره به بیانات رهبر انقلاب اظهار داشت: فرمایش مقام معظم رهبری این است که بزرگداشت شهیدان، بزرگداشت ارزش‌های متعالی است که آن شهید جان خودش را برای آن‌ها نثار کرده است. بنابر فرمایش رهبر انقلاب، سرزمین کردستان، سرزمین مجاهدت‌های خاموش است. شهید محمود امان‌اللهی یکی از فرماندهان و سرداران این سرزمین بود. او نماد وحدت ارتش، سپاه و فراجا که آن روز‌ها بدان ژاندارمری می‌گفتند، بود. او هم ارتشی بود، هم سپاهی بود و هم در سازمان انتظامی خدمت می‌کرد. علاقه شدیدی به شهید محمد بروجردی داشت. شهید برودجردی به دلیل فطرت پاکی که داشت نوعی بعثت درونی پیدا کرده بود. این بعثت درونی به او اخلاق، روحیات، منش، روش و سلوک عالی داده بود.

وی اضافه کرد: شهید امان‌اللهی یکی از علاقه‌مندان به شهید بروجردی بود و برایش اسوه به شمار می‌رفت؛ بنابراین خودش را شبیه به او کرده بود. در خاطرم هست که در عملیاتی که در منطقه مهاباد داشتیم و عملیات گیر کرده بود، شهید بروجردی در استراحتش و در عالم رویا دیده بود که کلید حل عملیات کجاست. شهید امان‌اللهی هم چنین بود و واقعا نور ایمان را در چهره او می‌دیدیم. او بسیار مقید به انجام فرایض و مستحبات بود. صوت بسیار زیبایی داشت و بار‌ها در میدان‌های نبرد برای رزمندگان دعا می‌خواند. او از نظر مدیریت جنگ بسیار درست عمل می‌کرد و با درنظر گرفتن همه جزئیات به خوبی صحنه جنگ را اداره می‌کرد.

سرلشکر ایزدی در پایان گفت: شهید امان‎اللهی به عهد و پیمانی که با پروردگار بسته بود، پایبند ماند و نشان داد که سرباز ولایت است، از مرگ و دشمن نمی‌هراسد. امروز هم ما باید ادامه‌دهنده راه این شهید باشیم.

درس‌های زندگی شهید امان‌اللهی

امیر سرلشکر «سید عبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش دیگر سخنران این جلسه بود. وی اظهار داشت: سال ۱۳۵۸ برای اولین بار شهید امان‌اللهی را زیارت کردم. تازه وارد دانشگاه افسری امام علی (ع) شده بودیم. ما اولین دوره بعد از انقلاب بودیم و فکر می‌کردیم که نسبت به ارتش دوره قبل چیز‌های بیشتری می‌دانیم. خاطرم هست که یک روز شهید امان‌اللهی مرا صدا زد و گفت: بیا. خدمت وی رفتم؛ تمام صحبت‌هایش مبتنی بر آیات قرآن، عاشورا و سیره ابا عبدالله بود و با استفاده از همین آموزه‌ها تذکرات جدی به من داشت.

وی ادامه داد: خاطرم هست پایان نیم‌سال تحصیلی سال ۱۳۵۹ بود که خبر آمد پدر وی به شهادت رسیده است. او برای مراسم رفت، اما دیگر برنگشت. او به پیشمرگان مسلح کرد ملحق شد و در همانجا شروع به جنگیدن کرد. دوران مرخصی خود را در همانجا بود، اما وقتی مرخصی‌اش تمام شد به دانشگاه افسری برگشت که مصادف با ۳۱ شهریور و آغاز جنگ شد. شهید امان‌اللهی الفبای نظامی‌گری مطلوب نظام جمهوری اسلامی ایران را به ما یاد داد.

فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: شهید امان‌اللهی عمر ۴۰ ساله‌ای داشت و به نظرم از هرکدام از لحظات زندگی ایشان می‌توان درس‌های زیادی گرفت. روی ظرافت‌ها، برخورد‌ها و کلمات شهید تامل داشتم. در یکی از احوالات شهید آمده است که در میدان سرچشمه سخنرانی داشت و درباره انقلاب، ارزش‌های اسلامی و امام خمینی (ره) سخن می‌گفت. ناگهان فریاد می‌زند که «من محمود امان‌اللهی هستم و کسانی که می‌خواستند ما را بزنند، بیایند.» این اقدام ایشان برای امروز ما حجت است که بر بلندی جهاد تبیین بایستیم و از ارزش‌های انقلاب و جمهوری اسلامی دفاع کنیم. اینکه بگوییم ما سرباز انقلاب اسلامی هستیم و در راه دفاع از ارزش‌های انقلاب اسلامی با احدی مصالحه نخواهیم کرد.

وی تاکید کرد: این سیره شهید امان الهی است. او با رفتار و گفتارش می‌خواست آن چیزی که از دین یاد گرفته است را پیاده کند و به بقیه آموزش دهد. امثال ایشان برای ما در دنیا و آخرت حجت‌اند.

شهید امان‌اللهی بسیار ولایتمدار بود

امیر سرتیپ «محمدرضا فولادی» رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش در بخش دیگری از این مراسم اظهار داشت: سخن گفتن از یک مبارز در راه خدا، یک مجاهد فی سبیل‌الله و یک سرباز حقیقی امام راحل که در آغاز نهضت اسلامی در گهواره بود و در اوج پختگی به بالاترین مراتب دست پیدا کرد، بسیار سخت است. تصمیم گرفته شد که به مناسبت ۶۲ امین سالروز میلاد او همایشی با عنوان «شکوه ایثار» در تهران برگزار شود و در آن همرزمان ایشان دعوت شده و خاطرات خود را بیان کنند. هم‌چنین مراسمی در زادگاه او، بیجار به میزبانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سالروز مراجعت آزادگان برگزار شده و این قهرمان ملی بیش از پیش به مردم معرفی شود.

وی ادامه داد: شهید امان الهی در ماموریت‌های متعددی حضور داشته و نقش پررنگی در فعالیت‌های نظامی داشت. او بسیار ولایت‌مدار بود و اخلاص عجیبی داشت. شجاعت و دشمن‌شناسی، ۲ ویژگی بارز او بود که باعث شده بود نگاه بسیار عمیق‌تری به موضوعات استراتژیک نظامی داشته باشد. او به مقام محمود رسیده بود و همه تعلقات را از خود بریده بود و همین موضوع باعث شد به بالاترین درجه یعنی شهادت برسد. به نظرم شهید امان الهی، مصداقی از «مومنون»‌ها در قرآن بود.

او پناه مردم کردستان بود

در بخش دیگری از این جلسه با حضور جمعی از همرزمان شهید خاطرات و سیره این شهید والامقام بازخوانی شد. امیر اسدی در این بخش اظهار داشت: وقتی در شهر می‌جنگیدیم، در مواردی سینه به سینه با عراقی‌ها روبه‌رو می‌شدیم. خاطرم هست همراه با شهید امان الهی که دانشجوی دانشکده افسری بود وارد کوچه‌ای شدیم که عراقی‌ها هم در آنجا حضور داشتند. شهید امان‌اللهی از تیم ما جدا شد و با شهامتی مثال‌زدنی که توصیف‌ناپذیر است یک نفربر عراقی را دنبال کرد و او را به عقب راند.

وی ادامه داد: در جنگ لحظاتی پیش می‌آید که به دلیل کنار رفتن پرده‌ها انسان از خود بی‌خود می‌شود. شهید امان‌اللهی اینگونه بود. بعد از فتح خرمشهر، گردان ما به شهر سردشت رفت. در آنجا دو محور سردشت به پیرانشهر و سردشت به مهاباد تحت کنترل نیرو‌های ضدانقلاب بود. در آن زمان نیرو‌های ضدانقلاب با کمک سلاح‌هایی که از تیپ سه مهاباد به سرقت برده بودند، با سلاح سنگین با ما می‌جنگیدند. توپ و تانک داشتند و... یک روز در خدمت امیر دادبین و همراه با شهید امان الهی به یکی از ارتفاعات شهر رفته بودیم. در مسیر که حرکت می‌کردیم نیرو‌های ضدانقلاب راننده ماشین ما را به شهادت رساندند و رادیاتور خودرو نیز سوراخ شد. در حین تیراندازی‌ها، خمپاره‌ای جلوی ما زمین خورد که باعث مجروحیت امیر دادبین شد؛ به یاد دارم که شهید امان الهی بسیار جسورانه و بدون هیچ ترس و واهمه‌ای از بین ارتفاعات کوه که بسیار هم صعب‌العبور بود عبور کرد و با دشمن ضدانقلاب جنگید. من فکر می‌کنم کسی که حاضر می‌شود بعد از مرگش، اعضای بدنش را به یک بیمار بدهد، بسیار فداکار است.

امیر حسینی دیگر سخنران این جلسه اظهار داشت: شهید امان‌اللهی حقیقتا اسوه به تمام معنای ایثار و گذشت بود. خانواده ایشان، خانواده جهاد و فداکاری است و در راه انقلاب و اسلام جان‌های زیادی را تقدیم کردند. شهید امان الهی ویژگی‌های فراوانی دارد، چرا که خود را متعلق به همه نیرو‌های مسلح می‌دانست. بنده از سال ۱۳۶۴، نزدیک به ۸-۷ سال در خدمت این برادر ایثارگر بودم. به نظرم ایشان مصداق این سخن از امیرالمؤمنین هستند که فرمودند: «کونا للظّالم خصماً و للمظلوم عوناً»

وی ادامه داد: شهید امان‌اللهی در مقابل هر ظالم و مستکبری محکم و باصلابت ایستاد و مدافع حقوق مظلومین بود. او خصم ظالم و یاور تمام معنای مظلومین بود. شهید امان الهی اهل ذکر و دعا بود و زمانی که دعا می‌کرد، با همه وجودش آن را بر زبان جاری می‌کرد. او با تمام وجود متعبد به ولایت بود. بار‌ها دیده بودم زمانی که اسم امام خمینی می‌آمد، اشکش جاری می‌شد. یکبار خدمت امام رسیده بود، اما باز هم می‌خواست به دیدار ایشان برود و سیمای عرفانی امام را از نزدیک ببیند.

حسینی تاکید کرد: شهید امان الهی پناهگاه مردم کردستان بود و بسیاری از مردم غرب کشورمان وقتی به مشکلی می‌خوردند پیش ایشان می‌آمدند و مطمئن بودند که مشکل‌شان حل می‌شود.

در پایان این مراسم از کتاب «در انتظار شهادت»، لوح فشرده حاوی آثار و خاطرات شهید، تمبر یادبود ایشان و سردیس این شهید والامقام رونمایی شد و از خانواده معظم شهید امان الهی و چند خانواده معظم شهید تجلیل بعمل آمد.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار