یادداشت/ حامد افروغ

«خودکفایی»، پادزهر تحریم‌های مسموم دشمن

دشمن اگر چه برای به زانو درآوردن ملت ایران از هیچ تحریمی فروگذار نکرده است، اما جهاد خودکفایی بهینه‌ترین راه برای دفع شر تحریم از سر ملت است که عواید آن می‌تواند نسل‌های آتی را نیز در مقابل توطئه‌ها و فشارها بیمه کند.
کد خبر: ۵۲۹۳۳۸
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۴:۳۱ - 18June 2022

«خودکفایی»، پادزهر تحریم‌های مسموم دشمنگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ حامد افروغ؛ استقلال یافتن و روی پای خود ایستادن از جمله ویژگی‌هایی است که انسان در زندگی فردی و اجتماعی خود همواره دنبال آن بوده و هست. استقلال از غیر به گونه‌ای فطری هر فردی را به سوی تعالی و بالندگی رهنمون است به طوری‌که گاهی این استقلال‌خواهی چه در طفولیت (زندگی فردی) و چه در زندگی اجتماعی گاه با پرخاش و نزاع همراه است تا هر طور شده حاصل شود.

پیروزی انقلاب اسلامی از ابعاد مختلف قابل تحلیل است اما یک وجه پررنگ و غیرقابل انکار آن استقلال‌طلبی ملت ایران از وابستگی بنیادین به قدرت‌ها بود. وابستگی که تا سرحد خفت و خواری حکومت قبل و ملت را پیش برده بود. از این‌رو نفس عزتمند و تعالی‌طلب ملت ایران برنتابید و نهایتا با همه وجود پای انقلاب اسلامی ایستاد و تات امروز نیز ایستادگی کرده است.

برای کسانی‌که فرزند انقلاب تلقی می‌شوند، شنیدن واژه تحریم بسیار عادی و بدیهی شده است، گویی این واژه از اول جزو واژگان فارسی قلمداد می‌شده! چرا که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ملت ایران همواره مورد ظلم و زورگویی قدرت‌ها برای عدم دستیابی به فناورِی‌های روز و اقتدار مالی جدا از نظم مثلا جهانی وقت قرار گرفت؛ نظمی که به نقع تعداد انگشت‌شماری از کشورها بود تا بتوانند سایر ملت‌ها را استثمار کنند.

سم مهلک تحریم که می‌تواند هر ملت مقاومی را به زانو درآورد، جز با تلاش برای خودکفایی علاج نمی شود، مساله‌ای که امروز در حوزه نظامی و بعضا پزشکی به وضوح می‌توانیم نتایج شیرین آن را چشیده و به آن افتخار کنیم. اما آنچه که هنوز حس این اقتدار و پیروزی را در کام ملت ننشانده، وابستگی تفکر اقتصادی عموم دولتمردان در حوزه اقتصادی است.

اگر چه در دولت جدید قدم‌های مثبتی برای خودکفایی برداشته شده، مانند خرید بندر از روسیه برای تقویت تجارت خارجی، یا کشت فراسرزمینی در کشورهایی مانند ونزئولا اما تا حصول نتیجه برای قطع وابستگی به واردات راه زیادی در پیش است، راهی که در صورت پیمودن می‌تواند نسل‌های بعدی را بیمه کرده و در مقابل دشمنی‌ها مقاوم سازد.

خودکفایی البته نسخه عمل شده و امتحان پس‌داده ملت ایران است، کمااینکه در دوران دفاع مقدس علی رغم همه تحریم‌ها و کارشکنی‌ها توانستند در مقابل ارتش تا بن دندان مسلح صدام بایستند و از کیان شرف و عزت خود دفاع کنند. از این‌رو در حوزه اقتصادی نیز با شکستن اندیشه‌های انگل‌واری که ملت را وابسته به غیر می‌خواهد، باید گام‌های محکمی برای نجات اقتصاد برداشت تا دراین وانفسای زد و خورد‌هایی که بین کشورهای منطقه و جهان مشاهده می‌کنیم، بتوانیم عزتمندانه روی پای خود بایستیم و از ملت خود دفاع کنیم.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها